شناسهٔ خبر: 164409 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

پیگیری ارتقای ۶ محور روستایی به فرعی غیرشریانی

خبر معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قم از پیگیری ارتقای ۶ محور روستایی به فرعی غیر شریانی در سطح استان قم خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان قم، سید محمدرضا موسوی معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قم از پیگیری ارتقای ۶ محور روستایی به فرعی غیر شریانی در سطح استان قم خبر داد.

وی ضمن اعلام خبر فوق افزود: این مهم در راستای پیگیری تفاهم‌نامه منعقده بین مدیران و نمایندگان مردم شریف استان قم در مجلس شورای اسلامی و همچنین مسئولین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، با موضوع ارتقای برخی محورهای روستایی به فرعی غیر شریانی در سطح استان قم صورت‌گرفته است.

موسوی افزود: محورهای کهک، فردو، دستجرد، تاج خاتون، قاهان و... از جمله محورهای روستایی هستند که در دستور کار این اداره کل جهت پیگیری ارتقای آنها به راه فرعی غیر شریانی قرار دارند.

وی با بیان اینکه محورهای روستایی استان در حال حاضر از عرض مورد نظر در آیین‌نامه‌های معتبر زمان ساخت برخوردار هستند، افزود: از مسائل مهم در تأمین ایمنی تردد در محورهای روستایی استان توجه به افزایش تردد ماشین آلات سنگین معادن، مرغداری‌ها و سایر واحدهای صنعتی واقع در مجاورت این محورها است.

معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قم اظهار کرد: به همین منظور طرح ارتقای محورهای روستایی استان به محورهای فرعی غیر شریانی در دستور کار قرار گرفته تا ضمن امکان استفاده از ظرفیت‌های اعتباری بیشتر، نسبت به کاهش مخاطرات تردد ماشین آلات سنگین و ادوات کشاورزی (تریلر، تراکتور، کمباین و...) و تسهیل ترافیک در این محورها اقدام شود

سید محمدرضا موسوی در ادامه به بخشی از اقدامات صورت گرفته در محور روستایی کوه سفید، اشاره کرد و گفت: عملیات بهسازی این محور از سال گذشته و از ابتدای حوزه استحفاظی این اداره کل (در حوزه بین‌شهری) تا میدان قشلاق البرز و در ادامه تا سه راهی ۶ امامزاده انجام شده است و در حال حاضر نیز عملیات بهسازی میدان قشلاق البرز در دست اجرا است

وی ضمن اعلام این مهم که مطابق آیین‌نامه ایمنی راه‌ها نصب سامانه‌های روشنایی در تمامی مقاطع محورها و به‌صورت پیوسته از ملزومات ایمنی جاده‌ای نیست، مطرح کرد: اجرای سامانه روشنایی در شرایط و مقاطع خاص از جمله نقاط مستعد حادثه، نقاط پرتگاهی، مقاطع مه گیر، گردنه‌های کوهستانی، دهانه تونل‌ها و... است.

سید محمدرضا موسوی یادآور شد: در حال حاضر تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان قم مطابق آخرین سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ دارای حداقل یک راه دسترسی به‌صورت آسفالته هستند.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود، درخواست ساخت و توسعه راه‌های روستایی جدید در استان با رویکرد تکمیل و توسعه شبکه موجود با استفاده از ظرفیت انجمن خیرین راه‌وترابری، خودیاری و مشارکت بین دستگاهی و همچنین مشارکت بسیج سازندگی استان دنبال خواهد گردید.