شناسهٔ خبر: 164412 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

رشد ۷ درصدی جابه‌جایی مسافر و ۱۰ درصدی ترانزیت ریلی در سال ۱۴۰۲

قطار آمارهای وزارت راه و شهرسازی حکایت از آن دارد که تعداد مسافر جابه‌جا شده توسط بخش ریلی در سال ۱۴۰۲ به ۳۲ میلیون نفر رسیده است و بر این اساس، آمار سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱ (۳۰ میلیون نفر)، ۷درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس گزارش دفتر آمار معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، بررسی روند ۱۰ساله جابه‌جایی مسافر نشان می‌دهد که بیشترین میزان جابه‌جایی مسافر در سال ۱۴۰۱ و به میزان ۳۰ میلیون نفر ثبت شد که مقایسه عملکرد سال ۱۴۰۲ با سال ۱۴۰۱ افزایش ۷ درصدی را نشان می‌دهد.

بیشترین تعداد جابه‌جایی مسافر در مناطق تهران و خراسان به ترتیب به میزان ۱۱ و هشت میلیون نفر و کمترین مربوط به مناطق شرق و جنوب شرق به ترتیب به میزان ۲۰۳ و ۲۵۶ هزار نفر است.

بر اساس این گزارش، بار حمل شده توسط بخش ریلی در سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۳ میلیون تن بوده است که در مقایسه با سال پیش از آن (۴۴ میلیون تن) ۲ درصد کاهش داشته است.

بیشترین میزان حمل بار در سالی که گذشت در مناطق یزد و شرق به ترتیب به میزان ۱۱ و هفت میلیون تن و کمترین مربوط به مناطق جنوب شرق و شمال غرب به ترتیب به میزان ۱۲۱ و ۱۷۳ هزار تن است.

ترانزیت بار توسط بخش ریلی نیز در سال ۱۴۰۲ به میزان یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن بوده است که در مقایسه با سال پیش از آن (یک میلیون و ۴۳۳ هزار تن) ۱۰ درصد افزایش داشته است.

از یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن کالای ترانزیتی، یک میلیون و ۲۷۵ هزار تن کالای غیرنفتی و ۲۹۵ هزار تن کالای نفتی است.

بیشترین کالای ترانزیتی ورودی از مبادی مربوط به مرزهای سرخس به میزان یک میلیون و ۱۲ هزار تن و ۲۹۹ هزار تن و کمترین مربوط به بندر امیرآباد و مرز اینچه‌برون به ترتیب به میزان پنج و ۵۱ تن است.

همچنین بیشترین کالای ترانزیتی خروجی از مبادی خروجی بندرعباس و سرخس به ترتیب به میزان ۶۵۷ و ۳۳۳ هزار تن و کمترین مربوط به بندر ترکمن و «نیک پسندی» به ترتیب به میزان ۲۸ و ۱۲۶ تن است.