شناسهٔ خبر: 16571 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

آمار عملکرد بنادر کشور در آذر ۹۴/ رشد ۵.۲ درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی

مجتمع بندری شهید رجایی آذرماه امسال میزان تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در بنادر کشور ۹ میلیون و ۹۴۸ هزار و ۳۰۹ تن بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عملکرد ۱۸ بندر شهیدرجایی، شهید باهنر، امام خمینی(ره)، امیرآباد، چابهار، آبادان، آستارا، انزلی، بوشهر، پایانه مسافری شهید حقانی، جاسک، خرمشهر، فریدون کنار، قشم، گناوه، لنگه، نکا و نوشهر نشان می‌دهد در آذرماه امسال میزان تخلیه و بارگیری در بخش کالاهای نفتی و غیرنفتی ۹ میلیون و ۹۴۸ هزار و ۳۰۹ تن بوده است.

در بخش کالاهای غیرنفتی، در نهمین ماه از سال جاری ۶ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۴۶۱ تن کالا تخلیه و بارگیری شد که سهم تخلیه این کالاها ۳ میلیون و ۵۳ هزار و ۷۰۱ تن و سهم بارگیری کالاهای غیرنفتی نیز ۳ میلیون و۴۴۰ هزار و ۹۴۰ تن بود.

میزان واردات کالاهای غیرنفتی از طریق بنادر کشور نیز در آذرماه امسال ۲ میلیون و ۶۳۵ هزار و ۷۵۴ تن و میزان صادرات این کالاها از بنادر کشور در این ماه ۳ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۲۸ تن بود که حاکی از رشد ۲.۹ درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی از بنادر کشور نسبت به آذرماه سال گذشته دارد.

ترانزیت کالای غیرنفتی از بنادر کشور نیز در آذرماه امسال نسبت به آذر سال گذشته کاهش ۹.۵ درصدی داشته است به طوریکه این میزان از ۴۴۴ هزار و ۷۶۹ تن کالا در آذرماه سال گذشته به ۴۰۲ هزار و ۳۴۵ تن کالا در آذرماه سال جاری کاهش یافت.

در بخش کالاهای نفتی نیز، میزان تخلیه و بارگیری این نوع کالاها در بنادر کشور در آذرماه امسال رشد ۵.۲ درصدی داشت به طوریکه این میزان از ۳ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۸۷۴ تن در آذرماه ۹۳ به ۳ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۶۶۸ تن کالا در آذرماه امسال افزایش یافت.

طی آذرماه سال جاری همچنین یک میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۷۶ تن کالای نفتی در بنادر کشور تخلیه و ۲ میلیون و ۳۷ هزار و ۶۹۲ تن کالای نفتی در بنادر کشور بارگیری شد.

میزان واردات کالاهای نفتی نیز در آذرماه سال جاری ۱۶۱ هزار و ۳۹۵ تن بود که این میزان در بخش صادرات کالاهای صادراتی از بنادر ایران یک میلیون و ۴۵۹ هزار و ۷۸۷ تن بود.

اما ترانزیت کالاهای نفتی از بنادر کشور در آذرماه امسال حاکی از افزارش ۶.۸ درصدی دارد. تزانزیت این نوع کالاها از طریق دریا در آذرماه سال گذشته ۳۴۴ هزار و ۱۳۸ تن بود که این میزان در آذرماه سال جاری به ۳۶۷ هزارو ۴۳۷ تن افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، در آذرماه امسال تخلیه و بارگیری کانتینر در بنادر کشور ۱۶۳ هزار و ۶۱۰ TEU (واحد شمارش کانتینر) بود. همچنین در آخرین ماه از فصل پاییز تعداد ۱۸۷ هزار و ۷۰۶ مسافر از طریق حمل و نقل دریایی جابجا شدند./

نظر شما