شناسهٔ خبر: 166268 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌‍‌ای که گذشت؛

ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار واحد عبور کرد/تدوین ابزارهای قانونی برخورد با اخلالگران بازار مسکن

ببینید| برگزاری جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران فرآیند ساخت بیش از ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار واحد نهضت ملی مسکن در سراسر کشور، تایید طرح ساماندهی اجاره‌، زمین و مسکن در شورای نگهبان، افزودن امکان خرید و فروش مسکن به سامانه خودنویس و تدوین ابزارهای قانونی برخورد با اخلالگران بازار مسکن بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

طرح ساماندهی اجاره‌، زمین و مسکن در شورای نگهبان تایید شد

تسهیلگری در بخش بازار اجاره، زمین و مسکن با تصویب و ابلاغ قانون

طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها که توسط مجلس و به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی تدوین و اصلاح شده بود، توسط شورای نگهبان تایید شد که با ابلاغ این طرح بخشی از مشکلاتی که هم‌اکنون در بازار اجاره، زمین و مسکن وجود دارد، رفع خواهد شد.

ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار واحد عبور کرد

۱۰۰ هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن تامین شد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار واحد عبور کرد، گفت: با احتساب زمین‌های روستایی، شهری و شهرهای جدید ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است.

امکان خرید و فروش مسکن به سامانه خودنویس اضافه می‌شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: امسال امکان خرید و فروش مسکن به سامانه خودنویس اضافه می‌شود.

طرح پهنه‌بندی حریم مشهد و طرح جامع شهرک مسکونی داریان به تصویب رسید

تصویب بازنگری ضابطه ساخت و ساز در حریم گسل شهر کرج

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران از تصویب طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد، تصویب محدوده تدقیق شده و طرح جامع محدوده منفصل قرقی-مهرگان شهر مشهد، تصویب طرح جامع شهرک مسکونی داریان در استان فارس و تصویب بازنگری ضابطه ساخت و ساز در حریم گسل شهر کرج در سومین جلسه شورا خبر داد.

ابزارهای قانونی برخورد با اخلالگران بازار مسکن تدوین شد

تعیین کف و سقف قیمت‌گذاری زمین، مسکن و اجاره

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره که با تایید شورای نگهبان و چندین مصوبه از هیات وزیران به زودی به شکل قانون ابلاغ خواهد شد، گفت: با ابلاغ این طرح، امکان تعیین کف و سقف قیمت‌گذاری زمین، مسکن و اجاره فراهم می‌شود.

ابلاغ و اجرای قانون ساماندهی زمین، مسکن و اجاره بها به ساماندهی بازار مسکن کمک می‌کند

سخنگوی دولت از نهایی شدن قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بهار خبر داد و گفت: این قانون که به‌زودی و به فوریت ابلاغ می‌شود به ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها کمک می‌کند.

ثبت بیش از ۲۵۵ هزار قرارداد اجاره در سامانه خودنویس

مدیر سامانه خودنویس از ثبت بیش از ۲۵۵ هزار و ۵۱۱ قرارداد اجاره در سامانه خودنویس خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی شده تا از خردادماه امسال اولین قرارداد خرید و فروش در سامانه خودنویس ثبت شود و این امکان علاوه بر ثبت رایگان قرارداد اجاره برای متقاضیان فراهم شود.

تسهیلات ودیعه مسکن به بیش از ۴۴۵ هزار متقاضی پرداخت شد

مدیرکل دفتر طرح‌های نهضت ملی مسکن از پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن توسط بانک‌ها به بیش از ۴۴۵ هزار متقاضی خبر داد.

اعمال بسته نوسازی بافت فرسوده در ۵۸۱ شهر

سرپرست دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: هم اکنون در ۵۸۱ شهر بسته تشویقی کالبدی اعمال می‌شود که از این تعداد ۳۴۹ شهر بسته تشویقی مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی و ۲۳۲ شهر بسته تشویقی بومی شهر خودشان را اجرا می‌کنند.

۵ رزمایش در همکاری با گروه‌های جهادی برای نوسازی بافت فرسوده برگزار می‌شود

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از برگزاری ۵ رزمایش از خرداد تا مهر در حوزه نوسازی مسکن در بافت فرسوده با همکاری گروه‌های جهادی خبر داد.

عزم دولت سیزدهم حل مشکلات مردم در حوزه مسکن است

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به مهاجرت مردم از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ گفت: عزم دولت سیزدهم حل مشکلات بخشی از مردم در حوزه مسکن است.

تشریح ماموریت گروه‌های جهادی در طرح بزرگ نوسازی بافت‌های فرسوده شهری

رئیس بسیج سازندگی کشور در نخستین گردهمایی گروه‌های مردمی و جهادی (بازآفرینی شهری، مسکن و راه روستایی) با مشارکت بسیج مستضعفین ماموریت جهادگران در طرح بزرگ نوسازی بافت‌های فرسوده شهری را تشریح کرد.

نوسازی بافت‌های فرسوده شهری با مشارکت بسیج مستضعفین اقدام بزرگ جهادی است

فرمانده سازمان بسیج مستضعفین کشور مشارکت جهادگران و بسیجیان در طرح نوسازی بافت‌های فرسوده شهری را جهاد بسیار بزرگ دانست.

پرداخت بیش از ۳۴ هزار فقره تسهیلات اشتغالزایی به معرفی‌شدگان نهادهای حمایتی

مدیرعامل بانک مسکن از پرداخت بیش از ۳۴ هزار فقره تسهیلات اشتغال‌زایی این بانک به معرفی شدگان نهادهای حمایتی خبر داد.

بهره‌مندی از ظرفیت دانشگاهیان برای ارتقای تاب‌آوری شهری در مقابل مخاطرات طبیعی

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نهمین کنفرانس بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله بر بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و اجرایی درجهت ارتقا تاب‌آوری ساختمان‌ها، ابنیه فنی و شریان‌های حیاتی به‌ویژه در کلان‌شهرهای کشور در مقابله با سوانح طبیعی و خصوصا زلزله تاکید کرد.

افزایش واگذاری زمین‌های روستایی در دستور کار دولت قرار دارد

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اعلام اینکه در یک سال گذشته در شهر جیرفت ۸۰۰ هکتار زمین از طریق الحاق به محدوده شهری تامین شده است، گفت: افزایش واگذاری زمین‌های روستایی در دستور کار دولت قرار دارد.

واگذاری یک هزار و ۴۵ قطعه زمین رایگان به مشمولان قانون جوانی جمعیت در شهر بم

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از واگذاری یک‌هزار و  ۴۵ قطعه زمین رایگان در شهر بم خبر داد و گفت: ۸۰۰ قطعه این زمین‌ها در قالب طرح نهضت ملی مسکن و ۲۴۵ قطعه زمین در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت به مشمولان واگذار شد.

امضای تفاهمنامه میان وزارت راه و شهرسازی و بسیج مستضعفین کشور

تفاهمنامه همکاری میان وزیر راه و شهرسازی و فرمانده بسیج مستضعفین کشور به همراه سه تفاهم‌نامه میان سازمان بسیج سازندگی با شرکت بازآفرینی شهری ایران، شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان راهداری در زمینه های نوسازی بافت‌های فرسوده، مسکن و راه روستایی امضا شد.

اختصاص زمین برای ساخت ١٤٠ هزار واحد مسکونی کارگران بخش صنعت در کشور

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن از اختصاص زمین برای ساخت بیش از ۱۴۰ هزار واحد مسکونی برای تامین مسکن کارگران و کارکنان بخش صنعت خبر داد.