شناسهٔ خبر: 167945 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در سومین جلسه شورای مسکن گلستان در سال ۱۴۰۳ مطرح شد؛

ایجاد کارگروه تعیین سقف اجاره بها در گلستان

راه و شهرسازی گلستان سرپرست اداره کل راه و شهرسازی گلستان از تشکیل کارگروه تعیین سقف اجاره بها در گلستان بر اساس مصوبه شورایعالی مسکن کشور خبر داد و گفت: اعضای این کارگروه پس از انجام کارشناسی های لازم در نرخ تورم استان، طبق قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن، سقف اجرا بها را در دو شهر گرگان و گنبد تعیین می کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان)، هفدهمین جلسه شورای‌عالی مسکن به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور هیئت دولت سیزدهم، استانداران و مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها و مدیران بانک‌های عامل به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

سید محمد حسینی، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی گلستان در ابتدای این جلسه گفت: تاکنون ۱۱۸ هزار و ۹۹۷ متقاضی مسکن در استان گلستان ثبت نام کرده که از این تعداد ۱۸ هزار و ۴۷۷ متقاضی تایید نهایی شده‌اند.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی گلستان در این جلسه از ایجاد کارگروه تعیین سقف اجاره‌بها در گلستان بر اساس مصوبه شورای‌عالی مسکن کشور خبر داد و گفت: اعضای این کارگروه پس از انجام کارشناسی‌های لازم در نرخ تورم استان، طبق قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن، سقف اجرا بها را در دو شهر گرگان و گنبد تعیین می‌کنند.

وی افزود: در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان با کمبود اراضی قابل واگذاری مواجه هستیم که بدین‌منظور از ظرفیت شهرک‌های مسکونی و صنعت شهرها استفاده خواهیم کرد.

حسینی ادامه‌داد: برای تحقق این هدف، کارگروه پایش طرح نهضت ملی مسکن در استان تشکیل شده و جلسات مستمر در این خصوص برگزار می‌شود.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی گلستان از رتبه بندی شهرستان‌های گلستان در طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: با توجه به ارزیابی‌های انجام‌شده، شهرستان مراوه‌تپه در ساخت مسکن حمایتی رتبه اول و شهرستان بندرگز در ساخت مسکن به‌روش خود مالک برتر است.

وی افزود: همچنین استان گلستان در رتبه سوم کشور در ساخت مسکن روستایی قرار دارد و شهرستان آق‌قلا نیز در استان رتبه اول را دارا می‌باشد.

استاندار گلستان نیز در این جلسه با تأکید به برگزاری جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان به‌صورت اختصاصی در حوزه تأمین تسهیلات مسکن، گفت: با برگزاری این جلسه موانع موجود در واگذاری تسهیلات به متقاضیان رفع شود.

علی‌محمد زنگانه اظهار کرد: برنامه ریزی‌های لازم برای استفاده از ظرفیت بانک‌های خصوصی در تأمین تسهیلات پروژه‌های خودمالک استان صورت گیرد.

وی افزود: یکی از ملاک‌های اصلی رتبه بندی فرمانداری‌ها مسکن بوده و فرمانداران و شهرداران گلستان موظفند در تولید مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری اهتمام ویژه‌ای داشته‌باشند.

استاندار گلستان ادامه‌داد: برنامه عملیاتی ویژه برای تولید مسکن از روش تفاهم‌نامه‌ها و برای تکمیل واحدهای مسکن مهر نیمه تمام تهیه و اجرایی گردد.

زنگانه همچنین اظهار کرد: به‌منظور تأمین زمین در شهرهای استان، برای هر شهر یک برنامه اجرایی اختصاصی تهیه و با توجه به ظرفیت‌های موجود در هر شهر برای تأمین زمین در اجرای طرح نهضت ملی مسکن برنامه ریزی شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان نیز در سومین جلسه شورای مسکن استان گفت: استان گلستان در حوزه بازآفرینی شهری در رده ۱۴ قرار دارد که ارتقا این رتبه منوط به ثبت پروانه نوسازی در سامانه می‌باشد.

سید مهدی مهیایی اظهار کرد: شهرداری‌ها موظفند طی یک هفته نسبت به تخفیف ۱۰۰ درصدی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شهری اقدام کنند.

وی افزود: در گلستان ۲۴ شهر دارای بافت فرسوده مصوب وجود دارد که ۱۲ شهر باقیمانده باید طی دو ماه نسبت به تهیه طرح اقدام کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان ادامه‌داد: طرح پیشنهادی بافت فرسوده در کمیسیون ماده پنج استان مصوب و پس از تایید در مراجع ذیربط، شهرها از مزایای بسته‌های تشویقی ۱۹ گانه و قیر رایگان بهره‌مند خواهند شد.

گفتنی است در این جلسه سرپرستان بانک‌های دولتی در گلستان گزارشی از روند واگذاری تسهیلات به پروژه‌های خودمالک ارائه کردند.