شناسهٔ خبر: 168083 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

کاهش ۳۰۰ کیلومتری مسیر انتقال بار با بهره‌برداری از راه‌آهن یزد – اقلید

صالحی یزد مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: بهره‌برداری از راه‌آهن یزد – اقلید، ضمن ورود ۴ میلیون تن بار به شبکه ریلی، کاهشی ۴ ساعته در مسیر ریلی شیراز- مشهد و کاهش ۳۰۰ کیلومتری در مسیر انتقال بار فی‌مابین استان فارس به خراسان و بالعکس را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی، در حاشیه آیین بهره‌برداری از پروژه ریلی یزد – اقلید اظهار کرد: بعد از دو سال و نیم تلاشِ دولت سیزدهم برای تکمیل راه‌آهن یزد – اقلید و با تزریق ۸۳۰ میلیارد تومان اعتبار، شاهد بهره‌برداری رسمی از این خط هستیم.

صالحی افزود: با افتتاح پروژه مذکور که با حضور وزیر راه و شهرسازی همراه بود، سیر قطار باری میسر شده و از هشتم خرداد، تردد قطار مسافری نیز در این خط میسر می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد: سه‌شنبه ۸ خرداد، قطار مسافریِ ساعت ۱۵:۳۰ از مبدا شیراز حرکت کرده و از طریق محور یزد – اقلید به سمت مشهد عبور خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به کاهش ۴ ساعته مسیر ریلی شیراز – یزد – مشهد، با بهره‌برداری از این خط، افزود: مسافرین گرامی مسیر ۲۷ ساعته قبلی را در ۲۳ ساعت طی می‌کنند و این خدمتی به مردم شریف استان‌های فارس و یزد است.

مدیرعامل راه‌آهن، با اشاره به کاهش قابل توجه مسیر قطارهای باری در این مسیر، گفت: با بهره‌برداری از خط‌آهن یزد – اقلید، مسیرِ انتقال بار بین استان فارس به مقصد خراسان و بالعکس، بیش از ۳۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر خواهد شد.

صالحی از استان یزد به عنوان پایتخت ریلیِ باری کشور نام برد و گفت: در هفته گذشته، تعیین سرعت سیر قطارها در این خط انجام شد و در بخشی از بلاک‌ها، سرعتِ ۱۲۰ کیلومتر و در سایر بلاک‌ها سرعت‌های ۱۰۰ و ۹۰ کیلومتر بر ساعت مجاز اعلام شد.

مدیرعامل راه‌آهن، در پایان با بیان این که امیدواریم با بهره‌برداری از این محور بتوانیم ۴ میلیون تن بار را بر روی ریل بیاوریم افزود: این تأمین زیرساخت از نظر ترانزیتی و همچنین حوزه صادرات و واردات، آثار خوبی برای اقتصاد کشور در حوزه ریلی به همراه دارد.