شناسهٔ خبر: 168306 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

اجرای موفق طرح نهضت ملی مسکن در استان سیستان و بلوچستان شیرینی دستاورد رییس جمهور شهید

سیستان اجرای موفق طرح نهضت ملی مسکن در استان سیستان و بلوچستان به عنوان مهمترین دستاورد رئیس جمهور شهید لذت شیرین خانه دار شدن را برای مردم این دیار به ارمغان آورده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (سیستان و بلوچستان)، مسکن یکی از ضروری ترین نیازهای انسان و به گونه ای یکی از حقوق اولیه انسانی بوده و پس از خوراک و پوشاک، مسکن سومین نیاز اساسی افراد جامعه است که برای حفظ و بقای فرد و جامعه از اهمیت فراوانی برخوردار است.

خانه دار شدن یکی از آرزوهایی بوده که بیشتر مردم در سال های گذشته تنها در رویا می توانستند به آن فکر کنند، سختی های خانه به دوشی و استیجاری بودن حد و مرز ندارد و بسیاری از مستاجران را نسبت به پرداخت اجاره های کمر شکن به ستوه آورده است.

سهم بالای هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار، عرضه محدود و گران واحدهای استیجاری و افزایش قیمت تمام شده مسکن به واسطه قیمت زمین و عوامل تولید، موجب عدم دسترسی خانوارهای کم درآمد و میان درآمد در این دوران بوده است.

در این میان اجرای موفق طرح نهضت ملی مسکن در سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین و جوان ترین استان کشور علاوه بر ایجاد اشتغال برای بیش از ۵۲هزار نفر و رونق واحدهای تولیدی کوچک با آماده تحویل بودن واحدها جوانه امید را در دل مردم این دیار به ویژه جوانان رویانده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: استان سیستان و بلوچستان جزو استانهای پیشرو در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سطح کشور است و به تبع این برتر بودن باعث شده فرآیند آماده‌سازی و سایر الزامات مورد پیگیری ویژه قرار گیرد تا متقاضیان گرامی استان هنگام تحویل کلید خانه مشکلی نداشته باشند.

عطاء اله اکبری افزود: برنامه ابلاغی چهار ساله طرح نهضت ملی مسکن به سیستان و بلوچستان حدود ۱۴۲ هزار واحد مسکونی است که تاکنون برای ساخت ۴۹ هزار و ۸۶۹ واحد شهری و روستایی پروانه ساختمانی صادر شده و این روند همچنان با قوت ادامه دارد.

وی بیان کرد: تاکنون بیش از ۴۲ هزار و ۶۰۸ واحد مسکونی طرح نهضت ملی این استان اعم از شهری و روستایی به مرحله فونداسیون، ۲۸ هزار و ۵۶۵ واحد به مرحله اسکلت و سقف و ۲۳ هزار و ۸۵ واحد به مرحله سفت کاری رسیده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان افزود: همچنین با اقدامات مطلوب صورت گرفته در سیستان و بلوچستان آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن گویای آن است پروژه‌های در مرحله سفت کاری نیز به رقم ۲۳ هزار و ۸۵ واحد، و ۱۹ هزار و ۳۴۸ واحد به مرحله نازک کاری رسیده است.

اکبری متوسط پیشرفت فیزیکی طرح های نهضت ملی مسکن استان در مناطق شهری و روستایی را ۵۱ درصد اعلام کرد و گفت: با اجرای موفق طرح نهضت ملی مسکن در این استان علاوه بر رونق واحدهای تولیدی فعال و راکد شاهد ایجاد اشتغال برای ۵۲ هزار و ۸۷ نفر از افراد جویای کار هستیم.

وی تاکید کرد: همه کاربری‌های عمومی، فضای تجاری، آموزشی، فرهنگی و مذهبی در داخل سایت پروژه های طرح نهضت ملی مسکن استان در نظر گرفته شده و به منظور بهره مندی شهروندان گرامی از استفاده از این امکانات همزمان با ساخت واحدها علاوه بر واگذاری اراضی به دستگاه‌های متولی بسیاری از این مراکز از محل اعتبارات سازمان ملی زمین و مسکن توسط این اداره کل در دست ساخت است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: با عزم دولت سیزدهم به ویژه رئیس جمهور شهید برای خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد طرح نهضت ملی مسکن اجرایی شد تا با تامین بخشی از هزینه‌های این طرح توسط آورده متقاضیان و بخشی از طریق تسهیلات بانکی و نیز تخفیف‌های ۵۰ درصدی در پرداخت عوارض شهرداری افراد در کمترین زمان ممکن و با بهترین امکانات و کیفیت صاحب خانه شوند.

اجرای موفق طرح نهضت ملی مسکن در استان سیستان و بلوچستان شیرینی دستاورد رییس جمهور شهید