شناسهٔ خبر: 169756 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عملکرد ستاد جوانی جمعیت وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم تشریح شد؛

واگذاری زمین به بیش از ۷۴ هزار خانوار مشمول قانونی جوانی جمعیت

ببینید | آیین اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت عملکرد ستاد جوانی جمعیت وزارت راه وشهرسازی، شامل بهره‌مندی بیش از ۸۴ هزار خانوار از اجرای قانون جوانی جمعیت، واگذاری زمین به بیش از ۷۴ هزار خانوار مشمول قانونی جوانی جمعیت، تدوین و تصویب اتاق مادر و کودک، کمک در ساخت خوابگاه‌های متاهلی با همکاری دانشگاه ها و شورای مدیریت حوزه علمیه، پویش های جوانی جمعیت و سایر موارد تشریح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عملکرد ستاد جوانی جمعیت وزارت راه و شهرسازی شامل واگذاری زمین به بیش از ۷۴ هزار خانوار مشمول قانونی جوانی جمعیت، تدوین و تصویب اتاق مادر و کودک، کمک در ساخت خوابگاه‌های متاهلی با همکاری دانشگاه ها و شورای مدیریت حوزه علمیه، پویش‌های جوانی جمعیت، راه‌اندازی ۵۰ باب اتاق مادر و کودک بین راهی در جاده‌های ۱۲ استان، استفاده از تابلوهای فرهنگی در خصوص جوانی جمعیت، خدمات مهندسی به مشمولین قانون و حمایت از ازدواج و فرزندآوری جوانان شاغل و فرزندان کارمندان وزارت راه و شهرسازی تشریح شد.

بر این اساس از زمان تشکیل ستاد جوانی جمعیت وزارت راه و شهرسازی و انتصاب دبیر این ستاد به ریاست وزیر راه و شهرسازی و عضویت معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه تشکیل شد. پیرو جلسه مذکور ۴ کارگروه تخصصی زمین و مسکن، خدمات عمومی، فرهنگی و اطلاع رسانی و قوانین و آیین نامه ها با هدف سرعت بخشیدن به انجام تکالیف راه اندازی و عملیاتی شد.

بهره‌مندی بیش از ۸۴ هزار خانوار از اجرای قانون جوانی جمعیت

همچنین، با توجه به تکلیف وزارتخانه در ماده ۳ مبنی بر سبز شدن فرم ج خانواده‌های ۳ و ۴ فرزندی با همکاری معاونت مسکن روند ثبت نام مشمولین آغاز شد که طبق آخرین آمار ۸۴ هزار و ۲۸۰  نفر از این خدمت بهره بردند.

واگذاری زمین به بیش از ۷۴ هزار خانوار مشمول قانونی جوانی جمعیت

بر اساس ماده ۴ قانون جوانی جمعیت، مهمترین تکلیف وزارت راه و شهرسازی در قانون جوانی جمعیت، اعطای زمین به خانواده‌های ۳ و ۴ فرزند بوده که در اولویت کاری دبیرخانه قرار گرفت. با تشکیل کارگروه زمین و مسکن ستاد با مسئولیت دفتر اقتصاد مسکن و عضویت سازمان ملی زمین ومسکن، شرکت عمران شهرهای جدید و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تا کنون بیش از ۷۴ هزار مشمول قانون، زمین‌های خود را به ارزش حداکثر یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان دریافت کردند.  

تدوین و تصویب اتاق مادر و کودک

بر اساس تبصره یک ماده ۲۲ قانون جوانی جمعیت، یکی دیگر از مواد تکلیفی وزارت راه و شهرسازی، طراحی و تدوین ضوابط اجرایی اتاق مادر و کودک با همکاری وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان بهزیستی است که پیش‌نویس مذکور با ساعت‌ها کار کارشناسی تحت نظارت این ستاد و معاونت معماری و شهرسازی در مرکز تحقیقات راه و شهرسازی تدوین و تصویب شد.

کمک در ساخت خوابگاه های متاهلی با همکاری دانشگاه‌ها و شورای مدیریت حوزه علمیه

بر اساس تبصره ۷ ماده ۷ قانون جوانی جمعیت کمک در ساخت خوابگاه‌های متاهلی با همکاری دانشگاه‌ها و شورای مدیریت حوزه علمیه در برنامه قرار گرفت. در همین رابطه با توجه به قانون فوق ۳  تفاهم‌نامه با وزارت علوم، وزارت بهداشت و شورای مدیریت حوزه علمیه انجام شد که حاصل تفاهم مذکور شروع عملیات ساخت ۵۹۰۰ خوابگاه متاهلی در ‌وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین آغاز عملیات آماده سازی و عملیات اجرایی ۱۶۷۰۸ واحد خوابگاه متاهلی توسط شورای مدیریت حوزه علمیه است.

پویش‌های جوانی جمعیت

با تاکید وزیر راه و شهرسازی در خصوص تسریع در اعطای عمده زمین مشمولین ماده۴، بیش از ۱۱۶ جشن در کل کشور و در قالب ۳ پویش «قربان تا غدیر»، «پیامبر رحمت» و «خانواده مهدوی» اجرا شد.

راه‌اندازی ۵۰ باب اتاق مادر و کودک بین راهی در جاده‌های ۱۲ استان

با توجه به لزوم ایجاد فضای مناسب برای مادران و نوزادان، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اقدام به راه اندازی اتاق‌های مادر و کودک در کنار نمازخانه‌های بین راهی کرد که تاکنون شروع عملیات اجرایی تعداد ۵۰ باب اتاق در جاده‌های ۱۲ استان آغاز شده است.

استفاده از تابلوهای فرهنگی در خصوص جوانی جمعیت

وزارت راه و شهرسازی در راستای رسالت فرهنگی خود در خصوص تبلیغ فرزندآوری از بعد از تصویب قانون جوانی جمعیت در مقاطع مختلف و به صورت مناسبتی اقدام به چاپ و نصب ۱۷۰ بنر تبلیغاتی در جاده‌های مواصلاتی فرودگاه‌ها، ترمینال‌های مسافری و فضای ادارات کل کرده است.

خدمات مهندسی به مشمولین قانون

وفق ماده ۵ قانون جوانی جمعیت در خصوص تخفیف ۵۰ و ۷۰ درصدی خدمات مهندسی به خانواده‌های دارای ۳ فرزند و بالاتر دستورالعمل لازم به سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها ابلاغ شده است. مشمولین با مراجعه به سازمان‌های نظام مهندسی امکان استفاده از این بند قانونی را خواهند داشت. ضمناً با توجه به لزوم تسریع و تسهیل خدمات این ماده، برنامه‌ریزی جهت راه‌اندازی سامانه غیر حضوری در سال ۱۴۰۳ انجام شده است.

حمایت از ازدواج و فرزند آوری جوانان شاغل و فرزندان کارمندان وزارت راه

هدیه ۱۰ میلیون تومانی به کارمندان دارای فرزند تازه متولد شد، هدیه ازدواج به کارمندان متاهل و اعطای هدیه ازدواج به فرزندان کارمندان برای اولین بار از جمله حمایت‌های این وزارتخانه در راستای کمک به تشویق فرزندآوری و ازدواج است.

گفتنی است، کسب رتبه نخست بین تمام دستگاه‌های اجرایی در اجرای قانون جوانی جمعیت و اعطای جایزه ملی (آخرین تقدیر رئیس جمهور شهید) نیز در این ستاد انجام شد.