شناسهٔ خبر: 16991 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در پی لغو تحریم‌ها صورت گرفت؛

اعلام آمادگی شرکت‌های ساختمانی کره‌‌جنوبی برای مشاركت در پروژه‌های ساخت و ساز ایران

ايران كره جنوبي خبرگزاری دولتی یونهاپ با اشاره به برداشته شدن تحریمهای اقتصادی علیه تهران، از تلاش شرکت‌های کره جنوبی برای یافتن فرصتهای تجاری در ایران خبر داد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، آمریکا و اتحادیه اروپا پس از انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که پایبندی تهران به تعهدات هسته ای خود را تایید کرد، تحریمهای اقتصادی علیه ایران را روز شنبه با اجرای توافق هسته ای برداشتند.

ايسنا نوشت: برداشته شدن تحریمهای اقتصادی غربی یک دهه ای، دارایی‌های بلوکه شده ایران را آزاد کرده و به ایران اجازه می‌دهد صادرات انرژی را ازسربگیرد. ایران صاحب چهارمین ذخایر نفتی و دومین ذخایر گازی بزرگ جهان بوده اما تحریمها مانع اصلی بر سر راه توسعه بخش انرژی بوده اند و اکنون که انجام سرمایه گذاریهای عظیم برای نوسازی تاسیسات نفتی و گازی فرسوده و توسعه زیرساخت پیش بینی شده است، شرکتهای ساختمانی کره ای به پروژه‌های جدید چشم دوخته اند.

به گفته چی سونگ، مدیر فدراسیون صنایع کره ای، ایران بیش از دوران تحریمها یکی از شرکای تجاری بزرگ کره جنوبی بود و روابط خوبی با شرکتهای کره ای داشت. با پیش بینی توسعه سرمایه گذاری در زیرساخت از سوی دولت ایران، شرکتهای کره ای آماده مشارکت در پروژه‌های ساخت و ساز هست.

یونهاپ در این گزارش به نظرسنجی اخیر آژانس توسعه تجارت کره از ۵۲۱ شرکت ایرانی اشاره کرده که طبق آن، ۹۰ درصد از شرکت کنندگان گفته اند قصد دارند پس از برداشته شدن تحریمها با در نظر گرفتن قیمت منطقی و کیفیت محصول، تجارت با شرکتهای کره ای را گسترش دهند.

شرکتهای ساختمانی کره جنوبی در دهه‌های گذشته قراردادهایی به ارزش ۱۲ میلیارد دلار با ایران امضا کردند اما از سال ۲۰۰۹ به دلیل تحریمهای اقتصادی، قراردادهای معدودی امضا شده است.

انجمن تجارت بین المللی کره برآورد کرده است که ارزش بازار ساخت و ساز ایران از ۸۸.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ به بیش از ۱۵۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ صعود خواهد کرد.

فولادسازان و ایرلاین‌های کره ای هم با ازسرگرفته شدن صادرات نفت ایران به بازار جهانی و کاهش بیشتر قیمت نفت که در حال حاضر هم به پایین ۳۰ دلار در هر بشکه رسیده است، از این موقعیت سود خواهند بود.

پالایشگاه‌های کره ای درنظر دارند خطوط وارداتشان را متنوع کنند که احتمالا به بهبود درآمد آنها کمک خواهد کرد. سال گذشته دو پالایشگاه کره ای اس کی اینوویشن و هیوندای اویل بانک از ایران نفت وارد کردند.

برچسب‌ها:

نظر شما