شناسهٔ خبر: 17065 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مشاور وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

کاهش جمعیت کلانشهرها و ایجاد شهرهای جدید راهکارهایی موثر برای رونق بازار مسکن پساتحریم/ اهمیت بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین ساختمانی

غلامرضا سلامی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری، حسابرسی و حاکمیت شرکتی رونق بازار مسکن را به کاهش جمعیت کلانشهرها و ایجاد شهرهای جدید مرتبط دانست و بر بهره‌گرفتن از تکنولوژی صنعت ساختمان تاکید کرد.

غلام‌رضا سلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره آثار رفع تحریم‌های اقتصادی بر نظام ساخت و ساز کشور گفت: مسلما با رفع تحریم‌ها و آزاد شدن منابع ارزی ایران، نظام ساخت و ساز رونق خواهد گرفت. همچنین با توجه به اثر مستقیمی که نفت و فروش آن بر اقتصاد کشور دارد و در حال حاضر نیز قیمت جهانی آن کاهش چشمگیری داشته است نباید در کوتاه‌مدت انتظارات فراوانی را از این صنعت خواستار شد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری، حسابرسی و حاکمیت‌شرکتی افزود: برای رونق بخشیدن به ساخت و ساز می‌توانیم از سرمایه‌گذاران خارجی و تکنولوژی‌های نوین جهانی نیز در این‌باره بویژه برای ساخت مسکن در شهرهای جدید بهره بگیریم اگرچه صنعت ساخت و ساز و مصالحی که در آن بکار می رود بیشتر داخلی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: شرکت‌های شهرسازی فراوان داخلی و خارجی هستند که در شهرهای جدید می‌توان از تکنولوژی آنها بهره گرفت و به این ترتیب به رونق بخش مسکن همت گمارد.

عضو شورای‌ راهبردی نظام مالیاتی کشور یکی از راه‌های دست‌یافتن به رونق بخش مسکن در شهرهای جدیدی همچون مکران در جنوب‌شرق کشور را ساماندهی نظام اشتغال کشور عنوان کرد و گفت: کاهش جمعیت کلانشهرها با ایجاد شهرهای جدید با امکانات مناسب و ایجاد اشتغال می‌تواند راهکاری مناسب و تصمیم‌‌ساز برای جمعیت سرریز کلانشهرها باشد و از طرفی در درازمدت به کاهش قیمت مسکن و زمین در شهرهای بزرگ بینجامد.

سلامی پایین‌آمدن قیمت مسکن را در درازمدت به سیاست‌های‌دولت مرتبط دانست و افزود: از آنجاییکه ساخت شهرهای‌جدید در مناطق جنوبی کشور در هیئت‌وزیران به تصویب رسیده است باید فکری اساسی برای ایجاد اشتغال کرد و به دنبال آن راهکارهای کاهش جمعیت را در کلانشهرها عملی کرد.

وی در پایان گفت: تا زمانیکه نتوانیم طرح آمایش سرزمین را به طور کامل در شهرها عملیاتی کنیم نمی‌توانیم به طرح کاهش قیمت مسکن و زمین دست یابیم. /

نظر شما