شناسهٔ خبر: 171285 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در نشست شورای راهبردی وزارت راه و شهرسازی مطرح شد؛

۵۲ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن در جنوب کرمان ثبت نام کردند

جنوب کرمان  نشست خبری مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان گفت: سهمی که دولت سیزدهم در طرح نهضت ملی مسکن برای جنوب کرمان تعیین کرد ۲۱ هزار نفر بود که ۵۲ هزار نفر ثبت نام کردند و تاکنون ۴۲ هزار نفر واجد شرایط هستند.

به گزارش پایگاه خبری اداره کل راه وشهرسازی (جنوب کرمان) ، ابراهیم امیری مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان در نشست خبری عملکرد شورای راهبردی وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طیفی از دستگاه ها کمک می‌کنند تا مسکن استقرار یابد و اولین ورود ما در حوزه مسکن ماهیت شهرسازی است یعنی شناسایی با ۱۳ دستگاه متولی در استان است که مشخص کنند زمین یا عرصه مستعد احداث مسکن است.

وی ادامه داد: راه و شهرسازی یک سوم دستگاه هایی است که به عنوان متولی خط شروع هدف گذاری برای مسکن قدم برمی‌دارد و دولت شهید رئیسی اولین دولتی است که بالاترین سهم الحاق زمین را در کشور ثبت کرده است.

امیری عنوان کرد: در سال های گذشته اگر قرار بود یک هکتار زمین را در شورای عالی شهرسازی برای شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر الحاق دهیم واقعا امکان پذیر نبود، در جنوب استان کرمان بیش از سه هزار و ۵۰۰ هکتار زمین شناسایی و تقریبا ۲ هزار هکتار زمین در مرحله استانی آن تصویب شده و یکهزار هکتار به صورت قطعی الحاق یافته است که نسبت به سرانه جمعیت در شمال استان به مراتب بیشتر است.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان اضافه کرد: سهمی که دولت سیزدهم برای جنوب کرمان تعیین کرد ۲۱ هزار نفر بود که ۵۲ هزار نفر ثبت نام کردند و تاکنون ۴۲ هزار نفر واجد شرایط هستند.

وی افزود: در جنوب استان کرمان بیش از چهار هزار و ۲۰۰ نفر آورده اولیه خود یعنی ۴۰ میلیون تومان را واریز کرده‌اند و از این تعداد سه هزار و ۱۲۶ واحد در حال ساخت است و پروانه ساخت دارد.

وی توضیح داد: در هفت شهرستان جنوبی کرمان( به جز جازموریان) حدود ۶ شهرستان تسویه حساب کرده اند و در فرایند تشکیل پروانه و تحویل زمین قرار داریم و همچنین تا امروز تقریبا ۱۰ هزار قطعه زمین برای جنوب استان کرمان تامین شده است و تمام متقاضیانی که دارای صلاحیت هستند بحث قطعه زمین آن ها در ۶ شهرستان انجام شده است .

وی تصریح کرد: در ۶ شهرستان جنوبی استان کرمان دولت سیزدهم بیش از ۲.۵ همت زمین رایگان به افراد واجد شرایط تقدیم کرده است.

راه و شهرسازی به وظایفش در جوانی جمعیت عمل کرده است

امیری گفت: راه و شهرسازی به تمام وظایف خود در شهر جیرفت برای سبدجوانی جمعیت عمل کرده است وفرایند الحاق یک‌هزار هکتار زمیندر حال انجام است که تاکنون ۳۰۰ هکتار آن الحاق یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در شهر درب بهشت از سبد جیرفت ۳۲۰ قطعه زمین واگذار شده است و در جبالبارز ۷۴ قطعه داریم و همچنین در جیرفت نیز ۳۰۰ هکتار الحاق یافته است اما بنابه دلایلی توسط دستگاه متولی فعلا متوقف شده است.

وی ادامه داد: کل سهم جیرفت در جوانی جمعیت سه هزار و۲۰۰ قطعه بوده است که تمام متقاضیان آن مشخص شده اند اما اینکه یک دستگاهی یک‌شبه می گوید مجوزی که ۶ ماه قبل را صادر کردیم دیگر اجازه کار نمی دهیم مقصر من و وزارتخانه راه و شهرسازی نیست.

وی اضافه کرد: در فرایند الحاق ۱۳ دستگاه برای شناسایی پای کار هستند و از این ۱۳ دستگاه، سه مرتبه برای آن منطقه تاییدیه داده اند و زمانی دستگاهی با حکم قضایی جلوی کاری را می‌گیرد من نمی توانم پاسخگو باشم.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان اظهار کرد: اینکه مسکن در عرصه مرکزیت شهر باید ساخته شود دولت زمین ندارد و در بحث بزرگ شدن شهرها نیز تکلیف دولت بر اراضی متعلق به خودش است و به اراضی مردم تکلیف ندارد.

در دولت رئیسی بافت ناکارآمد اولویت قرار گرفت

وی با اشاره به اینکه دولت رئیسی تنها دولتی است که تقریبا اولویت خود را بافت های ناکارآمد قرار داده است گفت:‌ در بند ک بودجه ۱۴۰۱ کار عظیمی رخ داد و تمام اراضی در مراکز شهرها که تصرفی بود با یک فرمول ۲۰۰ متر رایگان و مابقی به قیمت کارشناسی، تقریبا ۸۰ الی ۹۰ درصد در حوزه ما سنددار شدند.

امیری افزود: سال گذشته نیز زمین های که در بافت های غیررسمی ( حاشیه نشینی)قرار داشتند افرادی که در ۲۰ سال گذشته در این بافت ها مسکن ساخته بودند نیز ساماندهی و سنددار شدند.

وی بیان کرد: ۲ نهاد برای تخصیص زمین در کشور وجود دارد یکی مجموعه جهاد کشاورزی و دیگری راه و شهرسازی است که محدوده و حریم شهرها متعلق به راه و شهرسازی است اما زمین هایی که در خط محدوده و حریم قرار دارند هر پنج سال یکبار با توجه به بزرگتر شدن شهرها و اصلاح طرح این زمین ها وارد حریم شهر می شوند و اکنون زمین هایی که توسط دستگاه های دیگر مراقبت نشده اند را من باید پاسخگو باشم.

وی با اشاره به اینکه فرایند الحاق پنج نظام دارد و راه و شهرسازی تنها کارفرما است، تصریح کرد: طرح نهضت ملی مسکن حمایتی است و هرکاری در استان کرمان انجام شده در ۲ قالب بوده است که برخی بر روی زمین های دولتی بوده که اختیار آن ها را داشتیم و فرایند الحاق انجام داده ایم.

الحاق شهرک نوین آذر پارسال در شورای عالی شهرسازی مصوب شد

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان درباره مشکل به وجود آمده درخصوص شهرک نوین جیرفت عنوان کرد: پیشنهاد الحاق این زمین در سال ۱۴۰۱ صورت گرفته و در کمیته استان، فرایند استعلام ها به صورت کامل انجام شده و تمام دستگاه‌ها به صورت کتبی تاییدیه دادند.

وی بیان کرد: در آبان ۱۴۰۲ شورای توسعه استان نیز مصوب کرد و به دلیل اینکه جیرفت شهر بالای ۵۰ هزارنفر جمعیت است فرایند الحاق آن انجام و سپس در کمیته ذیل شورای عالی شهرسازی در تهران می رود که در آنجا نماینده میراث نیز به چارچوب موضوع ایراداتی وارد می‌کند و مجدد برمی‌گردد که از آن ۳۰۰ هکتار به عنوان محدوده در بافت قدیم شهر جیرفت ۱۰۰ هکتار آن کاهش پیدا می‌کند و مجدد بعد از دریافت تاییدیه در آذرماه پارسال در کمیته شورای عالی شهرسازی مصوب می‌شود.

از ۱۰ نقطه محدوده شهرک نوین نمونه برداری می‌شود

 وی ادامه داد: در دی ماه سال گذشته ۲۱۶ هکتار در شورای عالی شهرسازی به صورت قطعی مصوب و الحاق می شود که در این ۲۱۶ هکتار برای پنج هزار و۲۰۰ قطعه زمین جانمایی شد که بعد از گذشتن مراحل تایید نقشه های اجرایی و مشخص شدن پیمانکار و طراحی طرح توسط مشاور در اسفندماه سال گذشته کارگاه پیمانکار تجهیز ، عملیات آماده سازی انجام و عرصه تسطیح و آماده واگذاری شد که ورود میراث فرهنگی از کانال قوه قضاییه کار را متوقف کرد.

امیری گفت: به دلیل اینکه از سال ۱۳۴۵ آن عرصه به عنوان عرصه میراثی معروف بود و تا زمانی که حریم و محدوده مشخص نباشد نمی توان از نظر جانمایی چیزی را مشخص کرد، لذا دو جلسه شورای تامین استان کرمان برگزار کرد که  در جلسه اول با نظر کارشناسی امر به ادامه عملیات اجرایی صادر شد اما در جلسه دوم مقرر شد ۱۰ نقطه را از روی نقاط محدوده که راه و شهرسازی مدنظرش است نمونه برداری شود و این ۱۰ نقطه ملاک ادامه کار و یا جلوگیری از آن است.

وی توضیح داد: ساخت و ساز باید در تمام دولت ها ادامه داشته باشد تا فشرده شدنش در دولت باعث محدودیت ها و نارضایتی مردم نباشد، اگر در دولت های قبل این کار حتی به صورت لاک پشتی هم حرکت می‌کرد اکنون این فشردگی را نداشتیم.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان گفت: نهضت در حوزه ساخت مسکن به دلیل افزایش جمعیت همیشه باید در دولت ها وجود داشته باشد، در شهر کهنوج در دولت سیزدهم بیش از یک هزار و۲۰۰ واحد ساخته و تحویل مردم داده شده است.

وی با اشاره به اینکه در جیرفت عمده چالش ما در نبود پیمانکار واجدالشرایط است اظهار داشت: پیمانکاران باید بنیه فنی و مالی مطلوبی داشته باشند تا در طرح های حمایتی ما شرکت کنند که به دلیل گرمای هوا و کمبود تولید مصالح و همچنین نبود کارگر ماهر این طرح ها به کُندی اجرا می شوند.

وی اضافه کرد: راه جیرفت –بافت- سیرجان در حوزه جنوب و شمال استان کرمان قرار دارد که از سمت ما ۱۱۰ کیلومتر است و قریب به ۲۸ کیلومتر آن دوبانده و افتتاح شده است.

امیری عنوان کرد: باتوجه به تناسب و ضوابط قانونی آن به میزان تخصیص و مصوب در سنواتی که در موافقت نامه است مجوز انعقاد قرارداد داریم که هم اکنون قراردادی که جاری است کمترین معارض را دارد و عمده ترین مشکل ما در این جاده معارض مردمی است.

وی بیان کرد: قرارداد این طرح ۲۵ کیلومتر  و با اعتبار ۲۵۵ میلیارد تومان است که قریب به یک هزار میلیارد تومان تجهیز کارگاه دارد که با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد تا شهریور ماه پنج تا ۱۰ کیلومتر از این قرارداد وارد سطح ترافیک می شود.