شناسهٔ خبر: 17168 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور معاون وزیر راه و شهرسازي و جمعی از مسئولان اجرایی

سمپوزیوم ملی ارتقای ایمنی حمل ونقل جاده‌‌ای در سمنان برگزار شد

داوود کشاورزیان نخستین سمپوزیوم ملی ارتقاي حمل ونقل جاده‌اي در بستر آمایش سرزمین با هدف بررسی علل و راههاي کاهش سوانح رانندگی و تلفات جانی و خسارت‌هاي مالی ناشی از تصادفات و بسترسازي جهت ارتقاي ایمنی بخش حمل ونقل جاده‌اي در سمنان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي سازمان راهداري و حمل‌ و نقل جاده‌اي، داود كشاورزيان معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس اين سازمان ضمن تقدير از برگزار كنندگان اين سمپوزيوم گفت: موضوع كاهش تلفات سوانح جاده‌اي و ارتقاي ايمني سفر نياز به همكاري و مشاركت همگاني و دستگاه‌هاي ذيربط دارد.

وي افزود: ايران داراي ۰۵/ ۱ درصد جمعيت كل جهان و ۴ / ۱ درصد از كل خودروهاي دنيا است و در حالي كه ۵ / ۱ ميليارد خودرو در جهان وجود دارد ، ۱۷ ميليون خودرو از اين ميزان در كشور ما موجود است و  سهم تلفات جاده‌اي كشور ما  ۴ / ۱ تا ۵ / ۱ درصد از سهم جهاني است.

وي با اشاره به اهميت افزايش ايمني و كاهش تصادفات و تلفات سفرهاي جاده‌اي گفت: سهم بالاي حمل و نقل جاده‌اي در سفرها يكي از دلايل مهم سوانح بالا در اين بخش  است كه افزايش سهم حمل و نقل ريلي در اين زمينه موثر به نظر مي‌رسد، چنانچه اخيراً وزارت راه و شهرسازي، مصوبه‌اي از مجلس محترم شوراي اسلامي جهت راه‌اندازي حمل و نقل ريلي حومه در شهرهاي بزرگ اخذ كرده است.

وي موتورسيكلت سواران را يكي ديگر از عوامل سوانح جاده‌اي برشمرد و گفت: بيش از ۱۱ ميليون موتورسيكلت در كشور تردد مي‌كنند كه عامل ۱۷ درصد سوانح جاده‌اي محسوب مي‌شوند، عبور راه‌ها از مناطق مسكوني نيز از ديگر عوامل مهم سوانح جاده‌اي در كشور ما است.

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اين كه عامل انساني، بيشترين سهم را در سوانح رانندگي در كشور ما داراست، اعمال قانون و افزايش جرايم را يكي از موثرترين عوامل بازدارنده در اين زمينه عنوان كرد و در خصوص سهم ناچيز عامل جاده‌اي در تصادفات نيز افزود: اخيراً بر اساس مصوبه كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي كه به ادارات كل راه و شهرسازي نيز ابلاغ شده است، مقرر شده، مقاطع و نقاط پرحادثه شناسايي مجدد و با حداقل عمليات، آشكارسازي شوند كه از استان‌ها خواسته شده است نسبت به اين امر اهتمام و پيگيري جدي داشته باشند.

وي ايمني راه‌ها و ارتقاي ايمني را از مهمترين اولويت‌هاي برنامه‌هاي سازمان راهداري و حمل‌ و نقل جاده‌اي عنوان كرد و افزود: در سال ۹۵ تلاش مي‌شود سهم بيشتري از اعتبارات اين سازمان، صرف ارتقاي سطح ايمني راه‌‌ها شود.

رئيس سازمان راهداري و حمل‌ و نقل جاده‌اي با اشاره به اهميت معاينه فني خودروها در ايمني سفرهاي جاده‌اي گفت: طبق قانون خودروهاي نو مدت پنج سال از معاينه فني معاف هستند كه با توجه به تردد بالاي وسايط حمل‌ونقل عمومي، از مجلس محترم شوراي اسلامي انتظار داريم شرايطي را فراهم آورد تا اين معافيت به حداقل دو سال كاهش يابد.

كشاورزيان تجهيز راه‌ها و محورهاي كشور به تجهيزات پيشرفته جهت كنترل رفتارهاي ترافيكي رانندگان را از ديگر برنامه‌‌هاي اين سازمان برشمرد و گفت: پيش‌بيني مي‌شود طي سه سال آينده كليه محورهاي شرياني كشور مجهز به سامانه‌هاي هوشمند ثبت تخلفات سرعت در حمل و نقل جاده‌اي شوند.

وي ابراز اميدواري كرد اين سمپوزيوم كه با حضور اساتيد و صاحبنظران برگزار شده است، بتواند راهكارهاي اجرايي و علمي جهت ارتقاي ايمني حمل‌و نقل جاده‌اي ارائه نمايد.

بر اساس اين گزارش سردار اميري جانشين پليس راهور ناجا با اشاره به روند تلفات سوانح رانندگي طي ۱۰ سال گذشته گفت: با وجود افزايش تعداد خودروها، افزايش تعداد رانندگان، افزايش تعداد موتورسيكلت‌ها و افزايش تقاضاي سفر طي سال‌هاي گذشته شاهد كاهش تلفات ناشي از تصادفات بوده‌ايم.

وي اجراي طرح سهميه‌بندي سوخت، تجهيز پاسگاه‌هاي پليس‌راه، اطلاع‌رساني و استفاده از همياران پليس و بهره‌گيري از ظرفيت‌ دانش‌آموزان در خانواده‌ها، افزايش جرايم رانندگي، مشاركت و هم‌افزايي دستگاه‌هاي مربوطه و آموزش‌هاي همگاني را از مؤلفه‌هاي مهم افزايش ايمني برشمرد.

سردار اميري افزايش بازدارنگي قانوني مجازات‌هاي رانندگي را يكي از عوامل تاثيرگذار در كاهش سوانح راندگي برشمرد.

وي تصريح كرد: طي روزهاي اخير بر اساس پيشنهادي كه در زمينه افزايش جرايم رانندگي به دولت ارايه و تصويب شد، موضع‌گيري‌هاي متفاوتي را در پي داشته است.

وي با بيان اين كه در مصوبه جديد، تنها بخشي از كدهاي تخلف رانندگي افزايش داشته و بخشي نيز ثابت مانده است، گفت: ۴۱ كد كه تخلفات حادثه خيز جهت افزايش ۱۰۰ درصدي پيشنهاد شده بود كه تنها ۱۱ كد در اين بخش توسط دولت تصويب شد، براي بقيه كدهاي تخلف نيز درخواست افزايش ۵۰ درصدي وجود داشت كه تنها ۳۰ كد در اين بخش افزايش يافت.

جانشين پليس راهور ناجا تسريع در بكارگيري سامانه‌هاي هوشمند و فناوري‌هاي روزدنيا با همكاري سازمان راهداري و حمل‌ و نقل جاده‌اي و اصلاح قوانين رانندگي نظير استاندارد سازي خودرو‌ها و سختگيري در استاندارد راه‌ها در جهت ارتقاي ايمني حمل‌ و نقل جاده‌اي را موثر عنوان كرد.

اين گزارش مي‌افزايد داود سعدي مديركل حمل‌ و نقل و پايانه‌هاي استان سمنان و دبير سمپوزيوم ملي ارتقاي ايمني حمل و نقل جاده‌اي نيز در ابتداي اين نشست مقوله ايمني رانندگي را به مثابه يك زنجيره توصيف كرد كه دستگاه‌هاي مختلفي در تامين آن دخيل هستند.

وي اهميت نگهداري مطلوب زيرساخت‌هاي راه‌ها، استفاده مطلوب از اين سرمايه ملي و مديريت بهينه در حوزه حمل‌ونقل را يادآور شد و گفت: طبق يافته‌هاي علمي دليل بيش از ۶۰ تا ۷۰ درصد سوانح رانندگي، عامل انساني است كه اين امر اهميت توجه بيش از پيش به امر آموزش‌ رانندگان به عنوان عوامل انساني تصادفات و اصلاح رفتارهاي نادرست و پرخطر برخي رانندگان متخلف و نهادينه سازي فرهنگ ايمني را نشان مي‌دهد.

اضافه مي‌نمايد در مراسم افتتاحيه اين سمپوزيوم معاون استاندار، رئيس دانشگاه آزاد اسلامي سمنان و نماينده مردم سمنان در مجلس شوراي اسلامي، دبير علمي سمپوزيوم سخناني را ايراد نمودند همچنين معاون برنامه‌ريزي و جمعي از مديران ستادي و استاني سازمان راهداري و حمل‌ و نقل جاده‌اي نيز در اين نشست حضور داشتند.

نظر شما