شناسهٔ خبر: 17230 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

هاشمی در اجلاس هوانوردی ۲۰۱۶:

فرصت حضور شرکت‌های خارجی در صنعت هوایی ایران محدود است/ ایمنی اولویت نخست در تجهیز ناوگان هوایی/ افزایش ناوگان هوایی ایران به ۵۰۰ هواپیما

اجلاس رئیس کمیسیون عمران با تأکید بر اینکه فرصت حضور شرکت‌های خارجی در ایران محدود است٬ گفت: در توسعه ناوگان و تجهیزات هوایی بعد از ایمنی و کیفیت٬ زمان و هزینه برای ایران مهم است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی هاشمی امروز یکشنبه چهارم بهمن‌ماه در اجلاس هوانوردی ۲۰۱۶ ضمن خیر مقدم به فعالان خارجی این صنعت گفت: صنعت هوانوردی از لازمه‌ها و بسترهای مهم توسعه در دنیا محسوب می‌شود و این مغناطیس جذب سرمایه از اجزای حکومت مدرن است.

وی افزود: ایران در حوزه عمل و فناوری و حمل و نقل بر اساس سند چشم‌انداز تا سال ۱۴۰۴ شمسی یا ۲۰۲۷ میلادی باید به قدرت اول منطقه تبدیل شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: متأسفانه تحریم ظالمانه مهم‌ترین دلیلی بود که ایران نتوانست در بخش صنعت هوانوردی آنطور که باید پیشرفت کند اما امروز پس از برداشته شدن تحریم‌ها این امکان وجود دارد که در یک قالب برد-برد، ایران و فعالان مطرح صنعت هوانوردی دنیا در یک هم‌افزایی منافع خود را تأمین کنند.

وی افزود: تحریم ظالمانه نه تنها محدودیت و محرومیت برای ایران در پی داشت بلکه ضررهای زیادی را به کشورهای دنیا وارد کرد.

نماینده مرم تهران٬ ری٬ اسلامشهر٬ شمیرانات در مجلس اظهار کرد: امروز با توجه به برنامه‌هایی که برای اصلاح ساختار اداری در سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌های ایران در حال اجرا است بستری بهتر برای حضور بخش خصوصی در صنعت هوانوردی فراهم شده است و طبیعتا شرکت‌های سرمایه‌گذار و فعالان حوزه می‌توانند از این فرصت استفاده بهینه را ببرند.

وی ادامه داد:  کشورهای خارجی که در گذشته به دلیل وجود تحریم‌ها نتوانسته‌اند نقش خود را در صنعت هوانوردی ایران ایفا کنند امروز می‌توانند از این فرصت بهره‌مند شوند اما متوجه باشند که این فرصت طولانی نخواهد بود چون برنامه‌های ما کوتاه‌مدت و میان مدت است. طبیعتا ایران برای اجرای برنامه‌های بلندمدت فرصت بیشتری برای تصمیم‌گیری و عملیاتی کردن تصمیمات خواهد داشت.

هاشمی افزود: به روز رسانی تجهیزات ناوبری و نوسازی ناوگان هوایی فرصتی محدود برای شرکت‌ها و کشورهای خارجی است که اگر این فرصت از دست برود قراردادها بسته خواهد شد آن وقت اگر شرکتی یا کشوری حتی با پیشنهاد بهتر برای نقش‌آفرینی در صنعت هوانوردی ایران اعلام آمادگی کند از این فرصت محروم می‌ماند.

وی با اشاره به برنامه خرید ۱۱۴ هواپیما در دو ماه آینده اضافه کرد: پیش بینی شده تا تعداد ناوگان هوایی ایران به ۵۰۰ هواپیما توسعه یابد به عبارت دیگر از ۱۵۰ فروند هواپیمای فعال موجود باید در قالب یک برنامه کوتاه مدت، تعداد ناوگان هوایی ایران به ۵۰۰ هواپیما افزایش یابد که طی سه سال آینده یا حداکثر ۵ سال آینده این امر باید محقق شود.

این نماینده مجلس افزود: ایران بهترین نیروهای انسانی را در صنعت هوانوردی خود دارد که اگر تعداد ناوگان به ۵۰۰ فروند افزایش یابد این ظرفیت وجود دارد که به سرعت نیروهای انسانی لازم جذب شوند و آموزش ببینند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: متأسفانه در طول سال‌های تحریم حوادث هوایی ایران دو تا سه برابر میانگین جهانی بود البته اگر این نیروهای توانمند را نمی‌داشتیم و از یک مدیریت هوشمند برخوردار نبودیم شاید حوادث ما ۱۰ برابر نرم‌های جهانی می‌شد. اگر امروز تجهیزات و امکانات روز دنیا در اختیار ما قرار گیرد مطمئنا حوادث هوایی ما از نرم‌های جهانی هم کمتر خواهد شد.

وی تأکید کرد: شرط اول برای ایران و هر کشور دیگر در دنیا ایمنی است و در توسعه و تجهیز ناوگان هوایی ایران بعد از ایمنی و کیفیت٬ زمان و هزینه مهم است. تلاش کنیم این موارد در صنعت هوایی ایران در سطح جهان بهبود یابد و از همه ظرفیت‌های رشد و ارتقای این بخش استفاده شود./

نظر شما