شناسهٔ خبر: 172869 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن:

تمامی مراحل فنی و قانونی افتتاح دوخطه بامدژ-اهواز طی شده بود

داوودی معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن گفت: در دولت سیزدهم، بساط افتتاح‌های نمایشی برچیده شد و هیچ پروژه‌ای به‌صورت نمایشی افتتاح نشد، همچنین تمامی پروژه‌ها از جمله دوخطه اهواز-اندیمشک پس از طی کامل مراحل ساخت، تجهیز، تست، تعیین سرعت و تشکیل کمیسیون‌های تعیین سرعت و تحویل موقت و نیز سیر آزمایشی قطارهای باری و مسافری، افتتاح رسمی شدند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سید مصطفی داوودی، معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن گفت: با تأکیدات مستمر مدیرعامل راه‌آهن، ما در دولت سیزدهم هیچ پروژه‌ای را قبل از تکمیل و رسیدن به شرایط کافی و استاندارد افتتاح نکردیم.

داوودی افزود: افتتاح پروژه‌های ریلی به‌صورت نمایشی و ناقص سنت بدی بود که تا قبل از دولت سیزدهم وجود داشت؛ مانند افتتاح نمایشی راه‌آهن یزد- اقلید یا راه‌آهن شیراز_اصفهان یا راه‌آهن کرمان_زاهدان اما در طول دولت سیزدهم با سخت‌گیری و تأکیدات مستمر مدیرعامل راه‌آهن هیچ پروژه‌ای را بدون داشتن شرایط استاندارد افتتاح نکردیم؛ بلکه برای اطمینان بیشتر معمولاً پروژه‌ها را چند ماه بعد از بهره‌برداری و اطمینان از تکمیل بودن تمامی جزئیات افتتاح رسمی کردیم.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن درباره پروژه احداث خط دوم راه‌آهن اهواز_اندیمشک نیز توضیح داد: بخش اول این پروژه ۱۴۰ کیلومتری در سال ۱۳۹۶ در حدفاصل اندیمشک تا شوش افتتاح شد و پس از آن تا سال ۱۴۰۰ پروژه تقریباً متوقف شد تا جایی که حتی پیمانکار درخواست فسخ قرارداد را ارائه کرد. اما خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ توانستیم تعامل خوب و رو به جلویی با پیمانکار داشته باشیم و بدون فسخ قرارداد و بازگشت به نقطه اول، کار ادامه پیدا کرد. در نتیجه ۷۰ کیلومتر شوش تا بامدژ در اردیبهشت ۱۴۰۲ با حضور رئیس‌جمهور وقت یعنی شهید ریسی افتتاح شد.

داوودی درباره برخی شایعات و شبهات درباره افتتاح تکمیل و افتتاح پروژه خط دوم اهواز_اندیمشک نیز گفت: به لطف خدا هیچ پروژه‌ای را به‌صورت ناقص و نمایشی افتتاح نکردیم و خوب است اصحاب محترم صنعت ریلی و همچنین مردم عزیز در جریان باشند که خط دوم اهواز اندیمشک هم در بخش ۷۰ کیلومتری شوش_بامدژ که سال گذشته با حضور شهید رئیسی افتتاح شد و هم بخش ۴۰ کیلومتری بامدژ_اهواز که ابتدای این هفته افتتاح شد به لحاظ استاندارد کاملاً آماده بهره‌برداری بودند و سپس افتتاح شدند.

وی افزود: بخش بامدژ_اهواز که روز شنبه افتتاح رسمی شد در بهمن‌ماه سال گذشته با حضور کمیسیون تعیین سرعت که متشکل از نمایندگان ادارات کل ایمنی، خط، سیر و حرکت و منطقه است سرعت استاندارد این خط را ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت اعلام نمود و این یعنی که خط آماده بهره‌برداری رسمی بود. سپس کمیسیون تحویل موقت که متشکل از نمایندگان دفتر مهندسی نظارت، خط، ارتباط و علائم، مشاور طرح و مدیرکل منطقه است از محور بازدید نمود و با تأیید اتمام کار، صورت‌جلسه تحویل موقت که به منزله تأییدیه پایانی پروژه است امضا شد. به‌عبارت‌دیگر این پروژه از اردیبهشت آماده بهره‌برداری بوده و حتی قبل از برگزاری مراسم افتتاح رسمی به‌صورت آزمایشی توسط قطارهای باری و مسافری مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود و اینکه بعضی بدون اطلاع و احتمالاً از روی اغراض شخصی یا سیاسی این پروژه را ناقص اعلام کرده‌اند، شیطنت و دروغگویی است.

تمامی مراحل فنی و قانونی افتتاح دوخطه بامدژ-اهواز طی شده بود

تمامی مراحل فنی و قانونی افتتاح دوخطه بامدژ-اهواز طی شده بود