شناسهٔ خبر: 173234 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

برای ۹ ماه متوالی محقق شد؛

کسب رتبۀ نخست عملکرد مرکز مدیریت راه های خراسان رضوی در سطح کشور

رتبه نخست مرکز مدیریت راه های خراسان رضوی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی از کسب رتبه اول ادارۀ کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند جاده‌ای برای نهمین ماه متوالی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از خراسان رضوی، جعفر شهامت مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: در سال‌های اخیر بسیاری از هم‌وطنان به دلیل مشکلات مختلف در حوزه راه‌ها و جاده‌های کشور دچار سوانح مختلف جاده‌ای شده‌اند.

وی افزود: با تغییر رویکرد در مرکز مدیریت راه‌های کشور و حرکت به سمت هوشمندسازی جاده‌ها، استفاده از تکنولوژی‌های روز در جاده‌ها و بهره‌گیری از روش‌های نوین در مدیریت راه‌های کشور میزان سوانح روز به روز کمتر شده و سطح خدمات‌دهی افزایش یافته است.

شهامت با بیان اینکه سامانه‌های حمل و نقل هوشمند نقش شایانی در پیشبرد اهداف برنامه ریزی شده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و مدیریت هرچه بهتر راه‌ها و نظارت دقیق‌تر بر وضعیت رخدادها و حوادث جاده‌ای داشته تأکید کرد: با افزایش و ارتقای این سامانه‌ها گامی بلند در تکمیل فرایند دولت الکترونیک و هوشمـندسازی با استفاده از امکانات سامانه‌های حمل و نقل هوشمند صورت خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: این ارزیابی بر اساس عملکرد و میزان بهره‌برداری از بیش از هزار و ۴۰۰ سامانه حمل و نقل هوشمند نصب شده در استان شامل ۱۳۶ دستگاه ترددشماری، ۱۴۶ سامانه ثبت تخلف عبور و مرور جاده‌ای، ۵۶ دوربین نظارت تصویری، ۵ سامانه توزین در حال حرکت، ۷۰۲ ردیاب برای مدیریت ناوگان، سیستم‌های ارتباطات رادیویی، پایش سامانه ۱۴۱ و سامانه سوانح و وقایع جاده‌ای، ۱۴ تابلو پیام متغیر و همچنین اطلاع رسانی و ارسال بیش از ۳۴۴ گزارش خبری، آماری به مردم شریف، نهادها و دستگاه‌های اجرایی، امدادی و انتظامی مرتبط در این بازه زمانی ۹ ماه است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی در ارتباط با سامانه تلفنی ۱۴۱ نیز گفت: در بازه زمانی این ارزیابی تعداد۸۳۶ هزار و ۵۷۰ تماس با سامانه تلفنی ۱۴۱ برقرار شده است که از این تعداد ۷۷ هزار و ۵۹۷ تماس مربوط به بخش ارتباط با کارشناسان بوده است.

این مسئول با اشاره به کسب رتبه اول اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان در حوزه سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند جاده‌ای برای نهمین ماه متوالی در کشور افزود: مرکز مدیریت راه‌ها بخش مهم و اساسی اداره کل است و با فعالیت شبانه روزی همکاران موفقیت بسیار بزرگی حاصل شده است که از زحمات آنها تشکر و قدردانی می‌کنم.

به گفتۀ شهامت مرکز مدیریت راه‌ها مسئولیت اطلاع‌رسانی در این حوزه را بر عهده دارد که شامل اطلاع‌رسانی در مورد آخرین وضعیت راه‌ها و رخدادهای جاده‌ای، محدودیت‌های تردد، شرایط آب و هوایی و در واقع افزایش آگاهی از وضعیت راه‌ها برای هم‌وطنان قبل از سفر و ایجاد امکان مدیریت سفرها است و در همین راستا امکانات متنوعی برای آن پیش‌بینی شده است.

شهامت امکانات تلفن، سایت و برنامه کاربردی ۱۴۱، دوربین‌های نظارت تصویری، سامانه‌های ثبت تخلفات عبور و مرور، سامانه‌های توزین در حال حرکت، تابلوهای پیام متغیر، دستگاه‌های ردیاب، دستگاه‌های ترددشمار را از جمله امکانات این حوزه از راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ذکر کرد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی اذعان کرد: سازمان راهداری تلاش می‌کند تا عملکرد سامانه ۱۴۱ را در بالاترین سطح ممکن حفظ کرده و توسعه و افزایش سطح بهره‌برداری از آن را با جدیت پیگیری می‌کند.