شناسهٔ خبر: 173721 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

لایحه سند دار کردن اراضی در سکونتگاه‌های غیررسمی به دولت ارایه شد

جلسه مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بر برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه شاخص بازآفرینی شهری در شهر ایلام تاکید کرد و گفت: لایحه ساماندهی اراضی تصرفی به منظور سنددار کردن سکونتگاه‌های غیررسمی که در اراضی تصرفی واقع شده‌اند، به دولت ارایه شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، فریدون همتی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی به همراه شهردار و رییس شورای شهر ایلام با حضور در دفتر محمد آیینی معاون وزیر راه شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با او دیدار و گفت و گو کردند. در این دیدار برای اجرای پروژه شاخص بازآفرینی شهری در شهر ایلام با مشارکت تمام دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی شهری این استان با محوریت شهرداری برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شد.

در این دیدار همتی با بیان این که ایلام در مسیر تردد زایران کربلاست و متاسفانه مسیری که زوار از آن عبور می‌کنند در بافت فرسوده ایلام قرار دارد و این شرایط را برای پذیرایی از زوار سخت کرده است، گفت: در این مسیر دو محله ارغوان و کارخانه نمک قرار دارد که جزو سکونتگاه‌های غیررسمی محسوب می‌شوند. در نظر داریم بین این دو محله پارک ملی احداث کنیم تا ضمن نوسازی این محله‌ها به عنوان پروژه شاخص بازآفرینی شهری به محلی برای اسکان و استراحت زوار تبدیل شود. نماینده مردم ایلام ادامه داد: ساخت این پارک تاثیر بسزایی در تغییر چهره شهر دارد و گویی همه شهر را نوسازی کرده‌ایم.

افشین مظفری شهردار ایلام نیز با بیان این که ایلام به لحاظ دارا بودن مراکز تفریحی و رفاهی در مضیقه قرار دارد بر ضرورت احداث پارک ملی تاکید کرد و گفت: این پروژه شمال شهر را به غرب متصل می‌کند و با احداث آن مشکلات برخی محلات حاشیه‌ای ایلام نیز بر طرف می‌شود. در سال‌های اخیر سه سکونتگاه غیررسمی میلاد شهر، کارخانه نمک و پیچ آشوری را به شهر الحاق کردیم و برای تامین خدمات این محلات نیاز به تامین منابع داریم.

محمد آیینی نیز در این جلسه با اشاره به این که در شهر ایلام حدود ۲۰ هزار بنای ناپایدار وجود دارد، تصریح کرد: گفتمان غالب بازآفرینی شهری در حال حاضر مبتنی بر توسعه درونی، شتاب بخشی به نوسازی مسکن و نجات جان انسان‌هاست.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مهم‌ترین معضل سکونتگاه‌های غیررسمی نداشتن سند است. یکهزار و ۱۷۰ محله حاشیه‌ای در کشور وجود دارد که ۵. میلیون نفر در آن‌ها سکونت دارند. بنابراین لایحه ساماندهی اراضی تصرفی را به منظور سنددار کردن سکونتگاه‌های غیررسمی که در اراضی تصرفی واقع شده‌اند به دولت ارائه کردیم که امیدوارم در دولت جدید مورد رسیدگی قرار بگیرد.

 وی همچنین از نماینده مردم و مدیران شهر ایلام خواست به منظور پیگیری از توسعه حاشیه‌نشینی برنامه و طرح ارایه دهند.