شناسهٔ خبر: 17375 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

قاضی‌پور در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

مزایای آزادراه تبریز-مرند-بازرگان برای منطقه و کشور/ اهمیت بهره‌گیری از سرمایه‌گذار خارجی در اجرای پروژه/ تشکر از وزیر راه و شهرسازی

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ضمن بر شمردن مزایای آزادراه تبریز-مرند-بازرگان برای منطقه و کشور گفت: امروز استفاده از ظرفیت مشارکت سرمایه‌گذار خارجی بهترین شیوه در اجرای طرح‌های زیرساختی و زیربنایی حمل و نقل است.

نادر قاضی‌پور در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت اجرای پروژه آزادراه تبریز-مرند-بازرگان گفت: راه‌ها پایه‌ و زیرساخت اقتصاد هر کشور هستند و هر کشوری توسعه پایدار می‌خواهد راهی جز گسترش و وسعت دادن به شبکه زیربنایی حمل و نقلی خود ندارد.

وی افزود: زمان جنگ وقتی خلیج فارس برای صادرات و واردات کالا ناامن بود تمام این امور از جاده کم عرض مسیر تبریز-مرند-بازرگان انجام می‌شد بنابراین ارتقای این مسیر به آزادراه حائز اهمیت بوده و قطعا توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذار دارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی مرز بازرگان را به لحاظ ترانزیت و تبادلات تجاری و اقتصادی مهم خواند و افزود: قطعا مناطق آزاد استان آذربایجان غربی به ویژه منطقه آزاد ماکو با وجود این آزادراه رونق می‌گیرند و روند سرمایه‌گذاری در این مناطق افزایش معنی‌داری پیدا خواهد کرد به طوری که مردم استان بیشتر راغب می‌شوند که به این عرصه ورود ‌کنند.

وی با اشاره به منافعی که آزادراه تبریز-مرند-بازرگان برای کارخانجات خطه آذربایجان دارد افزود: قطعا بهره‌برداری از این آزادراه رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی را برای مردم آذربایجان به همراه خواهد داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه آزادراه تبریز-مرند-بازرگان ظرفیت ترانزیتی کشور در کریدور شرق به غرب و غرب به شرق را افزایش می‌دهد اظهار کرد: این آزادراه انتقال کالا از اروپا به آسیای میانه و از آسیای میانه به اروپا را تسهیل می‌کند.

وی افزود: احداث و بهره‌برداری از این آزادراه باید سال‌ها پیش انجام می‌شد اما همین که قرارداد آن نهایی شده است امیدوارم اجرای پروژه طبق برنامه زمان‌بندی پیش رود و مشمول تأخیر نشود تا رونق اقتصادی ایران را به سهم خود رقم بزند.

قاضی‌پور با اشاره به اینکه پروژه آزادراه تبریز-مرند-بازرگان نخستین پروژه‌ آزادراهی است که با سرمایه‌گذار خارجی اجرا می‌شود گفت: همه مستحضرند به دلیل تحریم‌های ظالمانه و کاهش شدید قیمت نفت درآمد ملی ما بسیار بسیار کاهش یافت در نتیجه پول برای سرمایه‌گذاری جدید در پروژه‌های عمرانی وجود ندارد بنابراین بهترین شیوه استفاده از مشارکت و همکاری سرمایه‌گذار خارجی در طرح‌های زیرساختی و زیربنایی حمل و نقل است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: از دکتر آخوندی بابت پیگیری‌هایی که انجام داد تا این قرارداد نهایی شود و به مرحله اجرا برسد کمال تشکر و قدردانی را داریم. امیدواریم با مدیریت کارآمد وزیر راه و شهرسازی کریدورهای ریلی و جاده‌ای شرق-غرب و شمال-جنوب هر چه سریعتر کامل شود تا سهم ایران از حجم ترانزیت منطقه ارتقا چشم گیری یابد؛ این اتفاق قطعا رونق اقتصادی کشور را از محل درآمدهای غیر نفتی در پی دارد.

مذاکرات با شرکت ترک در زمینه احداث این آزادراه به نتیجه رسید٬ قرارداد سرمایه‌گذاری نهایی شد و در آینده نزدیک امضا می‌شود. طرف ترک یک شرکت احداث٬ بهره‌برداری و نگهداری آزادراه تبریز-مرند-صوفیان-بازرگان تأسیس کرد و با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل قرارداد می‌بندند که بعد از امضای طرفین دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی این قرارداد را برای اجرایی شدن تأیید می‌کند.

کارهای مطالعات پروژه همزمان با اجرای تدارکات و تجهیز کارگاه ﴿PC﴾ انجام می‌شود. سرمايه‌گذاری خارجی برای نخستین‌بار در یک پروژه آزادراهی كشور انجام می‌شود سرجمع برای اجرای و بهره‌برداری آزادراه تبریز-مرند -بازرگان ۲۳ سال زمان در نظر گرفته شده است که ۶ ماه کار مطالعاتی٬ ۴.۵ سال فاز عملیاتی و ۱۸ سال زمان بهره‌برداری پروژه خواهد بود.

حجم سرمایه‌گذاری شرکت ترک در پروژه آزادراه تبریز-مرند –بازرگان به طول ۲۵۳ كيلومتر با استهلاک و هزینه‌های تبعی حدود ۱.۲ میلیارد دلار است اما با سودش ۱.۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود./

نظر شما