شناسهٔ خبر: 17623 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پور سیدآقایی در اختتامیه همایش شهرسازی ریل‌پایه:

همایش ریل‌پایه خداحافظی با شهرسازی خودرو محور بود/ شورای عالی ترافیک و شورای عالی معماری و شهرسازی ادغام شوند/ اشتباهات هزینه‌بر اتصال قطار حومه‌ای کرج به متروی صادقیه

محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن با تأکید بر ادغام شورای عالی ترافیک و شورای عالی معماری و شهرسازی٬ گفت: تصمیمات اشتباه و مدیریت جزیره‌ای هزینه‌های بسیاری برای کشور به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ محسن پور سیدآقایی در اختتامیه همایش شهرسازی ریل‌پایه با اعلام اینکه این همایش یک نقطه عطف در تاریخ حمل و نقل و شهرسازی کشور بوده و مطمئن هستم آثار این همایش در آینده مشخص خواهد شد٬ گفت: در گذشته دائما با سیاست‌های خلاف جهت این همایش مواجه بودیم به طوری‌که همواره سیاست‌ها برای بیرون راندن راه‌آهن از شهر برنامه‌ریزی می‌شد و حتی وقتی طرح‌های جامع در شهرهای مختلف کشور تهیه می‌شد٬ این برنامه‌ریزی صورت می‌گرفت که چگونه راه‌آهن به بیرون از شهر منتقل شود.

وی ادامه داد: برای نمونه در دوره‌های قبل در طرح جامع شهر ورامین این برنامه‌ریزی انجام شده که ایستگاه راه‌آهن که از دل شهر عبور می‌کرد به بیرون از شهر انتقال یافته و به‌جای آن یک بزرگراه ساخته شود تا خودروها راحت‌تر در داخل شهر تردد کنند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی شهرسازی ریل‌پایه را دقیقا مقابل چنین نگرشی به شهر دانست و به همین دلیل برگزاری همایش شهرسازی ریل‌پایه را نقطه عطفی برای تاریخ شهرسازی و حمل و نقلی کشور خواند.

طرح مصوب ساخت ایستگاه راه‌آهن در تهران‌پارس هیچ گاه اجرایی نشد

وی یادآور شد: یک مسیر ریلی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای رسیدن به ایستگاهی در شرق تهران طراحی شده بود که از نزدیک پارچین این خط آهن جدا می‌شد و به سمت شرق تهران می‌رفت و این پیش‌بینی صورت گرفته بود که در تهران حداقل دو ایستگاه راه‌آهن یکی در میدان راه‌آهن فعلی و دیگری در منطقه تهران‌پارس ایجاد شود ولی هیچ‌گاه این طرح مصوب اجرایی نشد. در عین حال برای بسیاری از بزرگراه‌های تهران مسیرها باز٬ پادگان‌ها خریداری و تملك اراضی صورت گرفت ولی هیچ کس برای عبور خط آهن مذاکره و اقدامی نکرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه نگاه‌ها تا به امروز به شهر نگاه خودرو محور بوده و این همایش یک اعلام عمومی برای تغییر این نگرش است٬ اظهار کرد: این نگاهی است که در تمام شهرهای مدرن دنیا پیاده و اجرایی می‌شود.

دانشگا‌هیان بر اصول شهرسازی ریل‌پایه تمرکز کنند/ تصمیمات اشتباه دیروز آثار آموزش‌های نادرست بود

وی تأکید کرد: البته فقط این جمع و حاضرین در همایش نیستند که بتوانند این نگاه را در پیاده کنند و از جمله مراکزی که حتما باید بر روی اصول شهرسازی ریل‌پایه کار کنند٬ دانشگاه‌ها هستند.

پورسیدآقایی با یادآوری اینکه این مهندسان و دانشگاهین هستند که طرح‌های جامع را طراحی و اجرا می‌‌کنند٬ افزود: نگاه قبلی حاکم٬ ناشی از آثار آموزش نادرست و عدم آموزش‌های کافی بود بنابراین این نگاه جدید باید در سطح مراکز علمی و دانشگاهی نهادینه شود.

وی تأکید کرد: برای عملیاتی شدن نگاه شهرسازی ریل‌پایه در کوتاه‌مدت٬ این نگاه باید در مهندسان مشاور نهادینه شود چراکه این مهندسان مشاور هستند که به شورای عالی ترافیک و شورای عالی معماری شهرسازی طرح خود را ارجاع می‌دهد.

نتیجه شهرسازی یکپارچه باید ادغام شورای عالی ترافیک و شورای عالی شهرسازی معماری باشد

معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از جزیر‌ه‌ای کار کردن مراکز تصمیم‌گیری٬ گفت: در حال حاضر شورای عالی ترافیک زیر نظر وزارت کشو کار تصویب طرح‌های جامع حمل و نقل شهری و حومه‌ای و شورای عالی معماری شهرسازی کار تصویب طر‌ح‌های شهرسازی را انجام می‌دهند و این دو نهاد تصمیم‌گیر دو روند مجزا از هم را طی می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی مهندسان مشاور تخصص در موضوعات حمل و نقلی دارند که با شورای عالی شورای عالی ترافیک سر و کار دارند و برخی مشاوران متخصص شهری هستند که بیشتر بعد معماری و تجاری طرح‌ها را بررسی می‌کنند و نتیجه بررسی‌های خود را به شورای عالی معماری شهرسازی ارائه می‌دهند.

پورسید آقایی تأکید کرد: این دو نهاد تصمیم‌گیر باید یکی شوند و حمل و نقل چیزی نیست جز شهرسازی و این دو در نهایت یک مفهوم هستند. یکی از نتایج شهرسازی یکپارچه باید ادغام شورای عالی ترافیک و شورای عالی معماری و شهرسازی باشد تا آنچه که برای رفاه مردم است٬ از آن خارج شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: با ادغام این دو نهاد تصمیم‌گیر باهم طرح‌ها از دو جنبه ترافیکی و شهری بررسی می‌شود و این موجب پختگی طرح‌ها در آینده می‌شود.

وی ادامه داد: خسارت‌هایی که به کشور از بابت اتخاذ تصمیمات جزیره‌ای وارد شده٬ خسارت‌های جبران ناپذیری است که نمونه بارز آن طراحی غلط متروی کرج به تهران در ایستگاه صادقیه است.

طرح مهندسان مشاور خارجی در ساخت مترو اجرایی نشد

پورسیدآقایی افزود: طرحی که مهندسان مشاور خارجی برای این خط داشتند این بود که از کرج قبل و پیش از ورود به تهران خط ریلی به زیر زمین برود و تا ایستگاه امام خمینی (ره) ادامه داشته باشد در آن‌جا تبادل مسافر کند و سپس از انتهای شهر به سمت پاکدشت و ورامین برود ولی آنچه امروز شاهد آن هستیم٬ قطارهای دو طبقه با یک ظرفیت متفاوت در ایستگاه صادقیه مسافر را تخلیه می‌کند و مسافر باید با قطار یک طبقه بقیه مسیر را برود این اتفاق فاجعه‌ای است که در طراحی متروی تهران اتفاق افتاده است و قطعا هیچ مشاوره خارجی این طرح را تأیید نمی‌کند.

طراحی‌های غلط هزینه‌های بسیاری برای کشور به دنبال دارد

وی یادآور شد: از سوی دیگر اشتباه دیگری که در ساخت خط یک متروی تهران وجود دارد توسعه این خط به فرودگاه امام(ره) و شهر پرند است. دلیلی ندارد فردی که از پرند می‌خواهد وارد تهران شود با مسافران خارجی فرودگاه هم‌قطار شود از آنجا به شهرری منتقل شوند و با توقف‌های بسیار با صرف وقت طولانی‌مدت٬ یک ایستگاه‌ یک ایستگاه به مرکز شهر بیاید.

پورسیدآقایی افزود: این‌ها اشتباهات٬ اشتباهات جبران‌ناپذیری است که هزینه‌های زیادی را برای کشور به دنبال داشته و جبران آن هم هزینه‌های میلیاردی دیگری را به دنبال دارد. امیدوارم با تغییر نگرش این نگاه اصلاح و در صرف هزینه‌ها دقت بیشتری شود./

نظر شما