شناسهٔ خبر: 176378 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

از انتصاب‌های جدید در وزارت راه و شهرسازی تا تاکید بر تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی برنامه هفتم

ساختمان وزارت راه وزارت راه و شهرسازی هفته گذشته شاهد تغییر و تحولات عمده ای در بخش‌های مختلف بود، از انتصاب سه سرپرست در معاونت مسکن و ساختمان، شرکت عمران شهرهای جدید و همچنین روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارتخانه تا تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی قانون برنامه هفتم توسعه تا دو هفته آتی از جمله این موارد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در هفته‌ای که گذشت یکی از پرتغییر و تحول‌ترین انتصابات در مجموعه مسکن و شهرسازی رقم خورد. وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم در احکامی جداگانه معاونان خود را در حوزه مسکن و ساختمان و شهرهای جدید منصوب کرد. شهرام ملکی که پیش‌تر معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان و مدیرکل راه و شهرسازی لرستان بود با حکم فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی به عنوان سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید منصوب شد. همچنین مسعود بیات‌منش نیز که پیش‌تر به عنوان مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان مسئولیت داشت با حکم صادق و با حفظ سمت به عنوان سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی منصوب شد.

انتصاب نسرین وزیری به عنوان سرپرست مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی در هفته گذشته انجام شد. وی که پیش‌تر در مطبوعات و خبرگزاری‌ها و همچنین مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل دو سازمان مهم از جمله سازمان نقشه‌برداری و سازمان برنامه و بودجه عهده دار مسئولیت بود در شهریورماه ۱۴۰۳ به عنوان سرپرست مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی منصوب شد.

همچنین در حوزه شهرسازی نیز رامین ساعد موجشی به عنوان سرپرست دفتر طرح ‌ریزی شهری و طرح‌های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی منصوب شد.

جدای از انتصابات که به نظر می‌رسد در هفته آتی نیز ادامه یابد، در هفته‌ای که گذشت در حوزه  مسکن مجموعه اقداماتی انجام شد. از جمله آنکه پس از توییت یک شهروند بلوچ، در واکنشی فوری از سوی وزیر راه و شهرسازی،  محمدمهدی حیدری رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با ماموریت از سوی فرزانه صادق، به روستاهای زلزله زده سیستان و بلوچستان رفت و ضمن ارزیابی از میزان خسارت‌ها با دیگر مسئولان در خصوص رفع مشکلات مردم گفتگو و بر رفع آنها تاکید کرد.

هفته گذشته، وزیر راه و شهرسازی با حضور در شرکت عمران شهرهای جدید از تدوین آیین‌نامه های اجرایی قانون برنامه هفته توسعه خبر داد.

مبحث ۱۹ مقررات ملی و کنترل ساختمان تحت عنوان صرفه‌جویی در مصرف انرژی از دیگر مباحثی بود که با ناترازی مصرف برق مورد توجه مسئولان وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت. حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان از اتمام ویرایش جدید این مبحث از مباحث مقرارت ملی و کنترل ساختمان حداکثر تا ۲ ماه آینده خبر داد. به گفته وی، این ویرایش به عنوان پنجمین ویرایش از این مبحث به عنوان نقشه راهی برای مصرف انرژی در ساختمان هاست و با پیش بینی تشکیل چهار کارگروه فنی، اجرایی، حقوقی و اقتصادی با مشارکت بخش های حاکمیتی امکان تحقق این مبحث مهم در ساختمان‌ها برای مصرف بهینه انرژی فراهم خواهد شد.

همچنین در هفته گذشته نتایج مجموعه آزمون‌های نظام مهندسی ساختمان که در مردادماه برگزار شده بود از سوی دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان اعلام شد. کلیه داوطلبان این امکان را دارند که در صورت اعتراض به نتایج، درخواست خود را برای بازبینی تا ۲۶ شهریورماه ثبت کنند. بر اساس اعلام آن دفتر، دور بعدی برگزاری آزمون های نظام مهندسی ساختمان آبان ماه امسال برگزار خواهد شد.

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از آغاز مطالعات و مراحل فنی تعیین حریم گسلی شهر دماوند خبر داده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در هفته گذشته از تامین ۵۰ هزار هکتار زمین در محدوده شهرهای کشور، آماده سازی ۲۹ هزار هکتار اراضی در کشور برای اجرای طرح های مسکن، آغاز عملیات اجرایی بیش از ۱۳۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن در خوزستان و تحویل ۵۸۰ واحد مسکن مهر نفت اهواز تا ۲ ماه آینده خبر داد.

همچنین انعقاد قرارداد بیش از ۳۷۳ هزار واحد نهضت ملی مسکن توسط بانک مسکن و فرایند ساخت ۲۲۶ هزار واحد مسکن روستایی در تعهد بنیاد مسکن برای سال ۱۴۰۲ از دیگر اخباری است که در حوزه مسکن و شهرسازی مورد توجه قرار گرفت.