شناسهٔ خبر: 176563 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی خبر داد؛

۷ شهر استان خراسان شمالی دارای طرح مصوب در حوزه بازآفرینی شهری و بافت فرسوده

ببینید | برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با فرآیندها و مقررات بازآفرینی شهری در استان خراسان شمالی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: استان خراسان شمالی ۲۵ شهر دارد که از این تعداد ۷ شهر دارای طرح مصوب در حوزه بازآفرینی شهری و بافت فرسوده است که مجموعاْ ۷۷۰ هکتار بافت میانی و ۹۱۱ هکتار هم بافت حاشیه نشین شناسایی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان شمالی)، کارگاه آموزشی آشنایی با فرایندها و مقررات بازآفرینی شهری خراسان شمالی روز شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ با حضور استاندار خراسان شمالی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیرکل راه و شهرسازی استان، فرمانداران، شهرداران، بخش داران و جمعی دیگر از مدیران کل عضو ستاد بازآفرینی شهری شهرهای استان در محل سالن جلسات شهدای دولت استانداری برگزار شد.

سیدعلی میرکریمی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود: آموزش و ترویج فرایند قوانین ضوابط و مقررات بازآفرینی در بافت‌های ناکارآمد شهری برای مدیران کنشگران و ذی‌نفعان بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری یکی از اولویت‌های شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان متولی و سیاست گذار در بافت‌های ویژه شهری است و اداره کل راه و شهرسازی در استان وظیفه این مسئولیت را برعهده دارد.

وی اظهار کرد: استان خراسان شمالی بیش از یک میلیون نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان و ۲۵ شهر دارد که از تعداد ۲۵ شهر، ۷ شهر آن دارای طرح مصوب در حوزه بازآفرینی شهری و بافت فرسوده است که مجموعاً ۷۷۰ هکتار بافت میانی و ۹۱۱ هکتار هم بافت حاشیه‌نشین در شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین، گرمه، جاجرم، فاروج، آشخانه شناسایی شده است.

میرکریمی تصریح کرد: مجموع وسعت بافت‌های ناکارآمد حدود ۱۱ درصد مساحت ۷ شهر دارای طرح مصوب کمیسیون ماده ۵ است و ۱۹ درصد از جمعیت شهرها در این بافت‌ها ساکن هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در ادامه اضافه کرد: موضوع آموزش یکی از مقوله‌های مهم در امر بازآفرینی شهری است و چیزی که وجود دارد آن است که به‌جای اینکه دولت خودش وارد مداخله در امر بازآفرینی شود می‌تواند از طریق سیاست‌گذاری و مشارکت عمومی مردم و دفاتر، معتمدین محل حلقه‌های میانی نسبت به توانمندسازی ساکنین و در نهایت نوسازی محلات ورود کند.

سید مسلم سید الحسینی، عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری کشور نیز در این جلسه، گفت: ۱۷۰ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در کشور وجود دارد که عمده این بافت‌های ناکارآمد حدود ۷۵ هزار هکتار بافت‌های فرسوده میانی است که در داخل شهرها هستند.

وی افزود: ما اعتقاد داریم که این بافت‌های ناکارآمد خودش ظرفیت مناسبی برای تولید مسکن است که هم مسکن موجود ارتقا پیدا می‌کند هم نیازی به خدمات زیربنایی با هزینه‌های بالا ندارد و می‌تواند ظرفیت جدید در حوزه مسکن ایجاد کند و می‌تواند مزیت‌های بیشتری نسبت به الحاق اراضی به شهرها برای ایجاد مسکن داشته باشد.

عضو هیئت‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری کشور یکی از موضوعات مهم در امر بازآفرینی شهری را مشارکت مردم در این امر عنوان کرد و گفت: مردم و اهالی محله به عنوان ذی‌نفعان اصلی در احیا و بازآفرینی شهری هستند و لذا تصمیم‌گیری‌ها در خصوص آینده شهر نیز جز با مشارکت و همراهی مردم میسر نخواهد بود.

محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی گفت: احیا و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری از موضوعات مهمی است که در استان دنبال می‌شود.

وی یادآور شد: بازآفرینی شهری به عنوان یک مصوبه مهم از مجلس هشتم دنبال شد و اکنون می‌توان از تجارب استان‌های موفق در این زمینه استفاده کرد.

مهدی رشیدی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت این موضوع و برگزاری کارگاه آموزشی با حضور تمام کسانی که در حوزه مدیریت شهری نقش دارند، گفت: در استان خراسان شمالی بیش از ۱۵۰۰ هکتار مساحت بافت فرسوده و ناکارآمد وجود دارد که با برگزاری این کارگاه‌های آموزشی نقش دفاتر تسهیل گری و مردم و تعامل بین دولت و مردم در جهت ارتقای وضعیت این محدوده‌ها بیشتر می‌شود.

وی افزود: در حوزه بافت‌های ناکارآمد شهری در جلسات شورای مسکن اقدامات خوبی انجام شده است که یکی از این اقدامات افزایش طبقات، کاهش محاسبه پارکینگ موردنیاز تا ۷۵ درصد حذف بالکن و تراس از تراکم ساختمانی، افزایش میزان تجاری بر اساس مساحت و معبر، مجوز اجرای دو درب جهت تسهیل در آرایش پارکینگ و.... به عنوان مشوق در ساخت و ساز است.