شناسهٔ خبر: 1768 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیر شهرسازی و معماری استان گیلان خبر داد ؛

مانعی برای حفاظت از اراضی کشاورزی گیلان وجود ندارد/ مشکلات گذشته حل شد

تخریب اراضی کشاورزی مدیر شهرسازی و معماری استان گیلان با بیان این‌که به طور جدی از هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی به مسکونی در این استان جلوگیری می‌شود، افزود: مانعی برای حفاظت از اراضی کشاورزی استان گیلان وجود ندارد.

خدیجه انشاء در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تخلف‌های گسترده‌ در حوزه شهرسازی که در سال‌های گذشته در استان گیلان اتفاق افتاد، گفت: خوشبختانه اکنون بسیاری از مشکلات گذشته برطرف شدند و مانعی جدی برای حفظ اراضی کشاورزی نداریم. اکنون تعامل این اداره با معاونت عمرانی استانداری و امور اراضی جهاد کشاورزی خوب است و با تدبیرهای انجام شده و به منظور حفظ اراضی کشاورزی، از هر گونه ساخت‌وساز غیر مجاز در استان گیلان جلوگیری می‌کنیم.

انشاء یادآور شد: اکنون اداره راه و شهرسازی استان گیلان حسب حکم نظارتی بند چهار ماده چهار شورایعالی شهرسازی همه تخلف‌ها را به دستگاه‌های بازرسی و معاونت عمرانی استانداری گزارش می‌دهد و آن‌ها نیز از طریق بازوهای اجرایی‌شان با تخلف‌های انجام شده برخورد قانونی می‌کنند.

وی گفت: همچنین مطابق تبصره یک از ماده یک قانون شهرسازی، ما نیز به عنوان ناظر و متولی امور شهرسازی استان از طریق کارگروه تخصصی، از هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی به مسکونی جلوگیری می‌کنیم.

انشاء توضیح داد: همه طرح‌های پیشنهادی که در کارگروه تخصصی مطرح می‌شوند باید با طرح‌های بالادست همخوانی داشته باشند. این طرح‌ها شامل طرح جامع، طرح هادی شهری یا طرح هادی روستایی هستند.

وی به طرح‌های بالادستی موجود در استان گیلان اشاره کرد و گفت: اکنون  ۵۲ شهر در استان گیلان داریم که از این تعداد ۱۷ شهر آن دارای طرح جامع مصوب، طرح جامع 4شهر در فرآیند تصویب، ۱۷ شهر در حال تهیه طرح جامع و هفت شهر هم دارای طرح هادی شهری هستند.

مدیر شهرسازی و معماری استان گیلان اظهار کرد: در حال حاضر در مرحله تدوین طرح تفصیلی شهر رشت هستیم. مطالعات محله‌ای و منطقه‌ای این طرح تمام شده که پس از پیاده‌سازی بر روی نقشه، تصویب نهایی آن را با توجه به همه ضوابط و مقررات بالادستی (طرح جامع) به انجام می‌رسانیم./