شناسهٔ خبر: 179481 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نشست فرآیندهای فنی و اجرایی توسعه شهر جدید مکران مطرح شد؛

طرح توسعه مکران مرکزی منطبق با طرح سکونتگاه‌های جدید ساحلی جنوب تدوین می‌شود

نشست نشست فرآیندهای فنی و اجرایی توسعه شهر جدید مکران مرکزی با حضور سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید، سرپرست معاونت شهرسازی و معماری و دیگر مسئولان با تاکید بر تدوین طرح توسعه شهر جدید مکران مرکزی در انطباق با طرح ساختاری-فضایی سکونتگاه‌های جدید ساحلی جنوب برگزار و فرآیندهای اجرایی آن بررسی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست مشترکی با هدف بررسی همکاری‌ها در احداث شهر جدید مکران مرکزی در منطقه آبکوهی استان هرمزگان و در سواحل دریای عمان، با همکاری شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید، سرپرست معاونت شهرسازی و معماری، دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران و شرکت مدیریت و توسعه سواحل مکران برگزار شد. در این جلسه که با حضور شهرام ملکی، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید، نیکخواه نائینی، سرپرست معاونت شهرسازی و معماری و جلال مآب، دبیر شورای توسعه سواحل مکران تشکیل شد، به بررسی ابعاد مختلف فرآیندهای فنی و اجرایی برای توسعه این شهر جدید پرداخته شد.

یکی از محورهای اصلی این نشست، بررسی و هماهنگی میان متولیان دولتی و بازیگران بخش خصوصی برای تدوین و اجرای طرح توسعه شهر جدید مکران مرکزی بود. در این راستا، تصمیم گرفته شد که طرح توسعه این شهر به‌طور کامل در هماهنگی و انطباق با طرح ساختاری - فضایی سکونتگاه‌های جدید ساحلی جنوب کشور و با نظارت شرکت عمران شهرهای جدید توسط بخش خصوصی تهیه و ارائه شود. این هماهنگی به منظور ایجاد پیوستگی و انسجام در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای منطقه‌ای و ملی صورت خواهد گرفت تا ضمن بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های طبیعی و اقتصادی سواحل جنوبی، از پراکندگی و تفرق در پروژه‌های مشابه جلوگیری شود.

در این جلسه تاکید شد که اجرای طرح توسعه شهر جدید مکران مرکزی توسط بخش خصوصی و با همکاری مشاوران خارجی انجام خواهد شد. استفاده از مشاوران بین‌المللی به دلیل استفاده از تجارب و دانش روز دنیا در حوزه توسعه شهرهای ساحلی، به افزایش کیفیت و استانداردهای لازم برای توسعه این شهر جدید ساحلی کمک خواهد کرد. شهر جدید مکران مرکزی با رویکرد دریامحور، قرار است به یکی از قطب‌های اقتصادی منطقه تبدیل شود که ضمن ایجاد فرصت‌های جدید اشتغال، به جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی نیز کمک کند.

در نهایت، هدف از احداث شهر جدید مکران مرکزی، نه تنها گسترش سکونتگاه‌های جدید ساحلی در جنوب کشور، بلکه تقویت زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه و تبدیل آن به یکی از محورهای اصلی توسعه کشور در سواحل دریای عمان است. این شهر جدید، به عنوان بخشی از برنامه جامع توسعه سواحل مکران، نقشی کلیدی در رونق اقتصادی و افزایش تعاملات تجاری و دریایی ایفا خواهد کرد.

شهرام ملکی سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید در این نشست گفت: توسعه همه‌جانبه منطقه مکران موضوع مورد تاکید رهبر انقلاب و دولت‌ها بوده و دولت‌ها نیز در همان راستا فعالیت کردند. در ردیف‌های متفرقه بودجه سنوات گذشته نیز برای تکمیل خدمات و زیرساخت‌ها در این منطقه، منابع مالی تعیین، تصویب و ابلاغ شد. پیش‌تر نیز سازمان برنامه و بودجه پیوست بودجه ای را برای این موضوع در نظر گرفته بود.

بخش خصوصی در توسعه مکران در کنار دولت بایستد

ملکی تصریح کرد: آنچه در این بخش مورد تاکید است این نکته است که در کنار فعالیت‌های دولتی، از ظرفیت بخش خصوصی نیز بهره لازم گرفته شود.

وی بر تسهیل گری مجموعه دولت و مشخصاً وزارت راه و شهرسازی برای توسعه همه‌جانبه در سواحل مکران تاکید کرد و گفت: در این موضوع کلان باید تمامی مسئولیت‌ها با شفافیت دنبال شود تا در روند اجرای این طرح کلان تسریع ایجاد شود.

ملکی ادامه داد: در ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید ساحلی در جنوب کشور سه رویکرد اقتصاد دریامحور، گردشگری و جمعیت‌پذیری ملاک عمل است که با این رویکرد مطالعات انجام و شهرها و شهرک‌ها طبق ضوابط و طرح‌های جامع و تفصیلی مصوب، احداث خواهند شد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد شهر جدید مکران مرکزی به عنوان اولین شهر جدید خصوصی در سواحل جنوبی کشور، در قالب اَبَر پروژه توسعه سکونتگاه‌های جدید ساحلی برنامه‌ریزی شده و قرار است به یکی از پروژه‌های مهم در راستای افزایش سکونت‌پذیری و توسعه منطقه ساحلی مکران تبدیل شود.

احمد نیکخواه نائینی سرپرست معاونت معماری و شهرسازی نیز در این نشست با بیان اینکه فرآیند معاونت شهرسازی و معماری برای تصویب ایجاد شهرهای جدید فرآیندی چند مرحله‌ای است، گفت: در احداث شهرها و شهرک‌های جدید ابتدا مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی انجام می‌شود و بعد از طی مراحل کمیته‌های فنی شورای‌عالی شهرسازی و معماری به تایید و تصویب این شورا می‌رسد.

وی ادامه داد: بعد از تصویب مطالعات امکان سنجی، تهیه و سپس تصویب طرح‌های جامع و تفصیلی آنها انجام می‌شود و بعد از آن فرآیند ساخت شروع خواهد شد.

به گفته نیکخواه، شهر جدید مکران مرکزی در چارچوب برنامه‌های کلان توسعه‌ای کشور و به‌ویژه با توجه به رویکردهای دولت در زمینه توسعه سواحل جنوبی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های این مناطق برای رونق اقتصادی انجام خواهد شد.

در پایان این نشست که گامی مهم در راستای تحقق اهداف توسعه‌ای منطقه سواحل مکران و سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در توسعه سکونتگاه‌های جدید ساحلی بود، بر موضوع اجرای تمامی برنامه‌ریزی‌ها،‌ طراحی‌ها و اقدامات اجرایی شهر جدید مکران‌ مرکزی در انطباق با الزامات قانونی شهرهای جدید و همچنین نیازهای بومی و منطقه‌ای تاکید شد تا در کنار حفظ محیط زیست ساحلی، فرصت‌های جدیدی برای رشد و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی منطقه ایجاد شود.