شناسهٔ خبر: 18255 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیركل بازرگانی و بازاریابی راه آهن اعلام كرد:

رشد ۷۶ درصدی سهم درآمد ترانزیتی راه‌آهن

قطار باری مدیركل بازرگانی و بازاریابی راه‌آهن اظهار كرد: سهم درآمدی بخش ترانزیتی راه آهن در سال جاری ۷۶ درصد رشد داشته و این سهم در سال گذشته ۴۳ درصد بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ سید مرتضی علی احمدی مدیر كل بازرگانی و بازاریابی راه آهن با اشاره به عملكرد دو ساله حمل و نقل بین المللی در شبكه ریلی كشور گفت: با نگاهی به عملكرد میزان حمل و نقل عمومی در بخش صادارت، واردات و همچنین ترانزیت، شاهد رشد میزان ترانزیت از سال ۹۲ تاكنون هستیم.

وی با اشاره به كاهش میزان ترانزیت در زمان تحریم افزود: خوشبختانه با مدیریت راهبردی و پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در كشور، این میزان از سال ۹۲ روند رو به رشدی را تجربه كرده بطوریكه میزان ترانزیت در حال حاضر به ۱۳۰ درصد رشد رسیده است.

احمدی با بیان اینكه رشد ترانزیت موجب شده تا كشورهای همسایه بیش از گذشته ترغیب و تشویق به همكاری مشترك با كشور ایران در بخش ریلی و استفاده از مسیرهای ریلی شوند، اظهار كرد: در بررسی سهم تناژ بخش بین الملل، ترانزیت در سال جاری ۵۵ درصد رشد داشته بطوریكه این سهم در سال گذشته ۲۳ در صد بوده است.

وی افزود: در بررسی های به عمل آمده، سهم درآمدی بخش ترانزیتی راه آهن در سال جاری ۷۶ درصد رشد داشته درحالی كه این سهم در سال گذشته ۴۳ در صد بوده است.

مدیر كل بازرگانی و بازاریابی راه آهن با اشاره به سهم تناژ انواع كالا در ترانزیت گفت: در سال گذشته كالاهایی چون غلات، سیمان و كالاهای عمده، بیشترین سهم را در ترانزیت داشته‌اند و این موضوع در سال جاری متوجه ترانزیت گوگرد بوده كه سهم ۲۶ درصدی را دارا است.

وی ادامه داد: سهم ترانزیت حمل پنبه ۲۰ درصد در سال جاری بوده كه نسبت به سهم ۲۹ درصدی سال گذشته، روند كاهشی داشته اما در مجموع، میزان تناژ آن در سال گذشته ۲۰۸ هزار تن بوده كه امسال به ۲۶۰ هزار تن رسیده است.

به گفته احمدی سهم ترانزیت كود در سال جاری ۱۴ درصد بوده كه نسبت به سال گذشته رشد داشته است .

وی به سهم مناطق راه آهن از نظر ترانزیت از ابتدای سال جاری اشاره كرد و گفت: راه آهن خراسان سهم ۸۳ درصدی ترانزیت را از آن خود كرده و پس از آن راه آهن هرمزگان بیشترین سهم را در ترانزیت داشته است.

وی افزود: سهم كشور تركمنستان با ۵۱ درصد به مقصد دبی بیش از دیگر كشورها بوده و پس از آن كشور ازبكستان سهم ترانزیت را به خود اختصاص داده است.

مدیر كل بازرگانی و بازاریابی راه آهن به اقدامات راه آهن در جهت جلب رضایت مشتریان خود اشاره كرد و گفت: بهبود سرعت سیر، راه اندازی قطارهای باری برنامه ای و اولویت در حمل؛ تعرفه و ارائه تخفیفاتی قابل توجه و جذب صاحبان كالا و شركت های حمل و نقلی، ارائه تسهیلات در پرداخت كرایه، ارائه تسهیلات گمركی، تسهیل در مجوز استاندارد، مجوز تردد واگن های ایرانی در منطقه CIS، بهبود در فرایند تخلیه و بارگیری و غیره از جمله این اقدامات بوده است.

وی اظهار كرد: امضای موافقت نامه های سه جانبه بین راه آهن ایران، تركمنستان و قزاقستان در زمینه تعرفه، مذاكرات با راه آهن تاجیكستان در خصوص ترانزیت و صادارت آلومینیوم، اتصال خط آهن قزوین – رشت به آستارا و پس از آن به كشورآذربایجان ازجمله اقدامات در جهت توسعه ترانزیت با رویكرد افزایش امنیت، منافع ملی و ارزآوری و سودآوری در دوران پساتحریم بوده است.

احمدی یادآور شد: راه‌آهن برای اصلاح ساختار حمل و نقل بین المللی و تقویت نگاه مدیریت كریدوری و افزایش ترانزیت ریلی از هیچ كوششی دریغ نكرده و نخواهد كرد.

نظر شما