شناسهٔ خبر: 18618 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در نشست کارگروه حمل و نقل و شهرسازی مطرح شد؛

۱۴ نتیجه همایش شهرسازی ریل‌پایه/ راهکار یکپارچه‌سازی حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری در ایران

مهرداد تقی زاده رئیس اتاق فکر شرکت راه‌آهن با بیان اینکه یکپارچه‌سازی حمل ونقل در ایران تعریف نشده است گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته فاقد مدیریت سیستم حمل‌ونقل یکپارچه٬ پروتکل‌های همکاری بین شهرداری‌ها، وزارت راه، پلیس و سایر نهادهای متولی حمل‌ونقل به امضا می‌رسد تا یکپارچه‌سازی با تصمیمات و تفاهمات میان دستگاهی محقق شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ نشست کارگروه حمل و نقل و شهرسازی به ریاست مهرداد تقی‌زاده مشاور مدیرعامل و رئیس اتاق فکر راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور نمایندگان بخش‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های متولی حمل و نقل و شهرساز برگزار شد. این نشست که به موضوع شهرسازی ریل‌پایه و دستاوردهای نشست اختصاص داشت٬ نخستین نشست پس از برگزاری همایش ۱۱ بهمن شهرسازی ریل‌پایه بود و به پیگیری موضوعات مورد بحث و دستاوردهای همایش مذکور پرداخت.

تقی زاده در این نشست با اشاره به بیانیه پایانی همایش شهرسازی ریل‌پایه گفت: به طور معمول در کشور ما همایش‌ها پس از پایان کار یک روزه خود به دست فراموشی سپرده می‌شود و به همین دلیل ما تلاش داریم با برگزاری نشست‌های مداوم اهداف همایش را تا سال آینده پیگیری و عملیاتی کنیم.

خروجی‌های همایش شهرسازی ریل‌پایه در این نشست به شرح ذیل قرائت شد:

- بررسی طرح های بالادستی (طرح های جمع شهرسازی و بازآفرینی شهرها، طرح های جامع حمل و نقل، حمل و نقل، طرح های ملی، منطقه ای و ... در خصوص اتصال سیستم راه آهن درون و برون شهری)

- پیگیری مصوبات مربوط به خطوط اكسپرس تهران و راه اندازی کمیته هایی در این خصوص

- انجام مطالعات مفهومی خطوط حومه ای

- مطالعات مكان یابی خطوط حومه ای و اولویت بندی آن در كشور

- بررسی و پیگیری برنامه ریزی ایجاد تقاطع های هم سطح عادی و هوشمند عابر و یا خودرو در خطوط حومه ای و كلیه مواردی كه ریل از شهر عبور می كند.

- شکل گیری یک کمیته کاری در خصوص اجرایی سازی بیانیه

- تشکیل اتاق فکر حمل و نقل و شهرسازی متشکل از بخش دولتی و خصوصی

- شناسایی شرکت های خارجی و داخلی مشاور در خصوص تهیه طرح جامع یکپارچه سازی حمل و نقل كشور و پیگیری آن

- تغییر در سیلابس های درسی در رشته شهرسازی و راه آهن

- طراحی و اجرای شهرسازی ریل پایه در استان خراسان به عنوان پایلوت شهرسازی ریل پایه

- بررسی ادغام شورای عالی ترافیک و شورای عالی شهرسازی

- پیگیری موضوعاتی مربوط به حریم راه آهن در شهرها

- پیگیری موضوعاتی مربوط به عبور قطارهای باری از شهرها

- فرهنگ سازی شهرسازی ریل پایه در وزارت راه و شهرسازی و نهادهای مربوطه، شهرداری ها، دانشگاه ها، مشاورین شهرسازی ، مشاورین حمل و نقل و نیز در سطح نهادهای استانی و شوراهای شهرها و شهرداری ها

پس از قرائت خروجی‌های همایش شهرسازی ریل‌پایه  تقی‌زاده با اشاره به حمایت شخص دکتر آخوندی و معاون وی پورسید آقایی از مفهوم شهرسازی ریل‌پایه تاکید کرد: تلاش ما بر این است که با به کار گرفتن تمامی نظرات کارشناسی دستاوردهای همایش شهرسازی ریل‌پایه را پیگیری کنیم برای مثال بحث ادغام شورایعالی شهرسازی و شورایعالی ترافیک مباحثی در روز همایش از سوی مدیرعامل شرکت راه‌آهن مطرح شد که در نشست‌های کارگروه حتما به کارشناسی بودن یا نبودن آن می‌پردازیم و اگر به این نتیجه برسیم که این ادغام از نظر کارشناسی درست است پیشنهاداتی در این خصوص ارائه خواهیم کرد.

مشاور مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر یکپارچه‌سازی در حمل‌ونقل افزود: بسیاری از کشورها برای یکپارچه‌سازی در حمل‌ونقل خود یک دستگاه یا متولی مشخص دارند ولی در ایران دستگاهی این مسئولیت را برعهده ندارد . اگر اتفاقاتی هم مانند تغییر جانمایی ایستگاه‌های راه‌آهن همدان و قم رخ می‌دهد تا یکپارچه‌سازی در حمل‌ونقل بیرون و درون شهر محقق شود این تصمیمات فقط و فقط قائم به شخص است و سیستم خاصی برای یکپارچه‌سازی حمل ونقل در ایران تعریف نشده است.

تقی‌زاده با یادآوری اینکه در بسیاری از کشورها وزارت حمل‌ونقل متولی یکپارچه‌سازی حمل‌ونقل درون و بیرون شهر است٬ گفت: البته این به معنای ورود وزارت راه یا حمل‌ونقل آن کشور به موضوع حمل‌ونقل درون شهری نیست بلکه تصمیمات تا مرز ورود به شهر و ایجاد لینک و پیوند میان حمل‌ونقل درون و برون شهر اتخاذ می‌شود.

وی تاکید کرد: برای حاکم شدن یک مدیریت یکپارچه نیاز به تغییر قوانین و دستورالعمل‌های بسیاری است و طی این مراحل زمان زیادی را از کشور می‌گیرد. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته بدون وجود مدیریت سیستم حمل‌ونقل یکپارچه٬ پروتکل‌های همکاری بین شهرداری‌ها، وزارت راه، پلیس و سایر نهادهای متولی حمل‌ونقل به امضا می‌رسد تا یکپارچه‌سازی با تصمیمات و تفاهمات میان دستگاهی محقق شود.

ناهماهنگی ۹۵ تا ۱۰۰ صددرصدی معاونت‌های معماری و شهرسازی و حمل‌ونقل شهرداری‌ها

رئیس اتاق فکر راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای اثبات نبود یکپارچگی در سیستم حمل و نقل اضافه کرد: بررسی‌ها در شهرداری‌ها حاکی از این بود که حتی هماهنگی میان معاونت‌های معماری و شهرسازی و حمل‌ونقل شهرداری‌های کشور از صفر تا ۵ درصد بوده است واین مسئله حاکی از عدم هماهنگی ۹۵ تا ۱۰۰ درصدی بخش‌های مختلف درون دستگاهی دارد.

همچنین در این نشست نماینده مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی به تحقیقات انجام شده در مرکز متبوع خود در زمینه شهرسازی ریل‌پایه اشاره و عنوان کرد: اقدامات بسیار خوبی در این زمینه در مرکز تحقیقات صورت گرفته که می‌توانیم با همکاری کارگروه حمل‌ونقل و شهرسازی نظرات شما را نیز در این خصوص اعمال کنیم.

میرحسینی نیز به عنوان  نماینده و عضو هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به طرح‌های بازآفرینی شهری در شرکت عمران و بهسازی اشاره و اظهار کرد: درحال حاضر بهترین فرصت برای تحقق شهرسازی ریل‌پایه و یکپارچه‌سازی حمل‌ونقل در کشور وجود دارد که باید از این فرصت استثنایی استفاده کرد./

نظر شما