شناسهٔ خبر: 18992 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در سیزدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری مطرح‌ شد؛

تبدیل لرستان از معبر گردشگری به مقصدگردشگری کشور/ لرستان؛ رتبه اول سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش زیرساخت‌های حمل ونقلی/ کاهش ۴پله‌ای نرخ بیکاری لرستان پس از ۱۲ سال/ ساماندهی رودخانه‌های لرستان برای جذب گردشگران

هوشنگ بازوند سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در حوزه زیرساخت‌های حمل ونقلی لرستان در سال‌های اخیر باعث کاهش نرخ بیکاری لرستان از ۲۰/۷ به ۱۴/۹ درصد شده که این موضوع در ۱۲ سال اخیر بی‌سابقه است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، استاندار لرستان با اعلام این خبر در سیزدهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیا، بهسازی و نوسازی شهری ایران که با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمد‌سعید ایزدی معاون وزیر، برخی از شهرداران و فرمانداران استان، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان و رئیس ستاد و نماینده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، افزود: پس از ۱۲ سال و با کمک سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی استان لرستان توانست با کاهش ۴پله‌ای نرخ بیکاری، جایگاه خود را در فراهم کردن فرصت‌های شغلی و اشتغال‌زایی کشور ارتقا بخشد زیرا پیش از این لرستان رتبه نخست بیکاری کشور  را به خود اختصاص داده‌‌ بود.

هوشنگ بازوند در ادامه ضمن قدردانی از وزارت راه وشهرسازی به دلیل ایجاد فضاهای مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش زیرساخت‌های حمل ونقلی گفت: خوشبختانه سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوبی از سوی بخش خصوصی در استان در حال صورت‌گرفتن است که یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق تلاش وزارت راه وشهرسازی در این خصوص است.

انجام ۴هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سال

استاندار لرستان با پرداختن به این موضوع که بنا داریم سالانه ۴هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان انجام دهیم، گفت: قرار است بخشی از این سرمایه‌گذاری حدود ۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰ میلیارد تومان آن از سوی دولت و شهرداری انجام پذیرد و بقیه این رقم نیز با دعوت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در پروژه‌های مختلف اقتصادی ،گردشگری ،فرهنگی و... صورت گیرد.

بازوند، ضمن دعوت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در پروژه‌های اقتصادی‌ استان، بخش زیادی از این پروژ‌ه‌ها را مربوط به زیرساخت‌های حمل ونقلی استان برشمرد واضافه کرد : پروژه آزاد راه اراک -خرم‌آباد، راه آهن دورود -خرم آباد، فرودگاه استان و ... از جمله پروژه‌هایی است که نه تنها میل به سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها را دو چندان کرد‌ه که قطعا منجر به اشتغال‌زایی بیشتر استان می‌شود.

وی جاذبه های گردشگری در استان را نیز یکی دیگر از تمایل بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این استان دانست و گفت: لرستان به دلیل داشتن جاذبه‌های گردشگری زیاد، ظرفیت و قابلیت تبدیل به گردشگری مقصد را دارد، زیرا اکنون به دلیل نداشتن زیرساخت‌های حمل ونقلی مناسب، لرستان فقط یک معبر گردشگری است که مسافران بسیاری تنها از آن عبور می‌کنند. در صورتی که اگر زیرساخت‌های حمل ونقلی استان کامل و درست باشد خیلی از مسافران رغبت بیشتری برای ماندن در این استان پیدا می‌کنند که این موضوع خودبه‌خود موجب درآمدزایی و اشتغال می‌شود.

 بازوند با اشاره به اینکه برای تبدیل لرستان از گردشگری معبری به گردشگری مقصد سالیانه به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است، گفت: اگرچه با ورود بخش خصوصی این اتفاق در حال وقوع است اما استان لرستان به این مبلغ سرمایه‌گذاری در سال نیاز دارد تا بتواند به اهداف خود که همان ارتقای کیفیت زندگی‌شهری‌ است، برسد. زیرا یکی از دلایل بیکاری استان وضعیت اقتصادی نامطلوب و افزایش رشد جمعیت در سکونتگاههای غیر رسمی  و مهاجرت‌های درون استانی بی رویه است.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به موضوع بافت فرسوده‌ پرداخت و گفت:در حال حاضر حدود  ۱۲۲۴ هکتار بافت فرسوده و ۹۰۱ هکتار سکونتگاه غیررسمی در استان وجود دارد که این دو بخش  ۳۵ درصد جمعیت شهری را به خود در شهرهای کوهدشت، خرم‌آباد، دورود و بروجرود اختصاص داده‌اند؛ از این رو برطرف کردن چالش‌های پیش رو در این بخش و تصمیم جدی برای تبدیل رودخانه‌های شهری استان به جاذبه‌های گردشگری مناسب، کمک بسیاری برای حل مشکلات شهری لرستان و ارتقای کیفییت زندگی شهرنشینی استان است.

وی در پایان صحبت هایش به موضوع دانشگاه‌های استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۱۰۰ هزار دانشجو در لرستان داریم که با توجه به ظرفیت‌های استان می‌توانیم استفاده بهتری از دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی در طرح‌های توسعه شهری خود ببریم به طوری‌که این قشر از افراد جامعه مجبور نباشد برای پیدا کردن شغل به پایتخت و یا کلانشهرهای دیگر مهاجرت کند.

توسعه فرودگاه خرم آباد

مدیر کل اداره راه وشهرسازی لرستان نیز ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های اداره‌کل لرستان در حل مشکلات سکونتگاه‌های غیر‌رسمی و بافت‌فرسوده استان، گفت: حدود ۲هزار هکتار از اراضی استان را  بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر‌رسمی شامل می‌شود که این رقم معادل ۱۴ درصد مساحت شهری استان است و از لحاظ جمعیتی نیز بیش از ۳۷۴ هزار نفر جمعیت استان در این مناطق ساکن هستند که  این رقم ۳۵ درصد جمعیت استان را در بر می‌گیرد. از این رو در جلسات توانمند‌سازی استان‌ تلاش همه نهادهای مسئول حل مشکلات این بخش از جمعیت شهری لرستان است.

شهرام‌ ملکی در ادامه برخی از پیشنهادهای اداره‌کل راه وشهرسازی استان را برای کمک به رفع مشکلات استان بخصوص در بخش‌های ناکارآمد شهری و حمل ونقلی لرستان برشمرد و افزود: ساماندهی رودخانه‌های لرستان بخصوص رودخانه خرم‌آباد یکی از راهکارهای اداره‌کل برای اشتغال‌زایی است زیرا در صورت بهره‌برداری از این رودخانه‌ها گردشگری در استان رونق بیشتری می‌گیرد. همچنین توسعه فرودگاه خرم‌آباد و اتصال بخش مسافربری ایستگاه راه‌آهن خرم‌آباد به نزدیک‌ترین نقطه شهری با توجه به این نکته که هم اکنون ایستگاه مسافری وباری در ۱۳ کیلومتری این شهر وجود دارد.

 وی درپایان به رونق پایانه‌های مسافربری استان با توجه قانون برنامه سوم برای ارائه تسهیلات طبق ماده ۱۳۱ اشاره کرد و افزود : با توجه به این قانون می‌توان سروسامانی به پایانه‌های حمل و نقلی استان داد. همچنین برنامه‌ای برای روستاهایی‌ که در قالب خدمات جدید شهری وارد مجموعه شهری می‌شوند تدوین شود تا این روستاها کمترین اثرات منفی را از خود در شهرها برجا بگذارند.

ملکی با اشاره به اینکه محدوده بافت‌های فرسوده در ۹ شهر استان مشخص شده و برای سه شهر نیز طرح مربوط مصوب شده است، افزود: همچنین در سکونتگاه‌های غیررسمی استان ۵ سکونتگاه، دارای طرح مصوب هستند.

وی در پایان بر ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی استان تاکید کرد و گفت: ۵ شهر هدف يعني خرم‌آباد، بروجرد، دورود، الیگودرز و کوهدشت به منظور توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی مشخص شده‌اند.

همچنین در این نشست ارائه گزارش عملکرد وزارت بهداشت در حوزه سلامت در سکونتگاه‌های غیررسمی (حاشیه شهرها)، ارائه و بررسی تجارب پروژه‌های توانمندسازی مشارکتی منارید (تقویت و انسجام سازمانی برای مدیریت یکپارچگی منابع طبیعی) توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و ارائه گزارش وضعیت محدوده‌ها و محلات بازآفرینی شهری و عملکرد ستادهای استانی و شهرستانی استان لرستان در دستور کار قرار گرفت .

در این نشست که به بررسی همه‌جانبه مشکل بافت‌های ناکارآمد شهری اختصاص داشت، برای بررسی ابعاد مختلف موضوع، نمایندگانی از وزارت ارتباطات و فناوری، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت نیرو، شرکت ملی گاز ایران، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، وزارت بهداشت، درمان و‌آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قوه قضائیه، کمیسیون مجلس شورای اسلامی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارت کشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بانک مرکزی، شهرداری تهران، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت از محیط زیست، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت دادگستری، وزارت اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت و معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت علوم و تحقیقات، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، شرکت آب و فاضلاب و نیروهای مسلح نیز حضور داشتند.

در جلسات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار تاکنون وضعیت بافت‌های نابه‌سامان شهری در استان‌های خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی، اصفهان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، قم، همدان، هرمزگان و گیلان بررسی شده است./

نظر شما