شناسهٔ خبر: 19015 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شکرچی‌زاده در هفتمین همایش مقررات ملی ساختمان مطرح کرد:

مصرف دو برابری بتن در ایران به نسبت میانگین جهانی/ استحکام بیشتر سازه‌ها و حل مشکلات زیست محیطی با ارتقای کیفیت بتن/ کاهش عمر سازه‌های بتنی در استان‌های ساحلی/ اصلاح تناقض‌های استفاده از بتن در ویرایش جدید مقررات ملی ساختمان

هفتمین همایش مقررات ملی ساختمان رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در هفتمین همایش مقررات ملی ساختمان با بیان این‌که مصرف بتن در کشور ما دو برابر میانگین جهانی است گفت: در ویرایش جدید مقررات ملی ساختمان تناقض‌های پیشین درباره میزان استفاده از بتن اصلاح شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده در هفتمین همایش مقررات ملی ساختمان با عنوان سازه‌های بتنی، الزامات و ضرورت‌ها که صبح سه‌شنبه ۱۱ اسفندماه با حضور حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و مدیران مسکن وزارت راه و شهرسازی استان‌ها در بندرعباس برگزار شد با اشاره به نقش اساسی بتن در توسعه عمرانی کشور گفت: توجه به مقوله بتن در ساخت‌وساز در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به شدت مورد توجه است و این مرکز در سال ۹۲ جایگاه بتن در توسعه منطقه خلیج فارس را بررسی کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: بتن در برابر آب و رطوبت به شدت آسیب‌پذیر است اما در این مرکز توانسته‌ایم با افزودن مواد جدید به اجزای بتن با این ضعف مقابله کنیم که این اقدام با بهره‌گیری از تجربه‌های جهانی بوده است.

وی با بیان اینکه بتن علاوه بر استحکام، برای سازه زیبایی را نیز به دنبال دارد افزود: به خاطر همین ویژگی زیباسازی بتن است که معماران و شهرسازان نیز در نمای سازه‌های خود از بتن استفاده می‌کنند. بهترین نمونه آن نمای داخلی شبستان امام خمینی (ره) و حرم حضرت معصومه است.

شکرچی‌زاده اظهار کرد: مهندسان ایرانی چندین دهه است که دانش فنی قابل ملاحظه‌ای در زمینه تولید و استفاده از بتن کسب کرده‌اند. مصرف بتن در کشور ما دو برابر میانگین جهانی است که آمار خوبی محسوب می‌شود ولی در ویرایش قدیم مقررات ملی ساختمان تناقضی در خصوص میزان استفاده از بتن وجود داشت که این مورد در ویرایش جدید این آیین نامه اصلاح شد و در واقع در دولت یازدهم تناقض از بین رفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی به تدوین سند چشم‌انداز استفاده از بتن‌ها در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با نام «بتن ۱۴۰۴» خبر داد و گفت: براساس این آیین نامه همه سازه‌های بتنی در سراسر کشور موظف به ساخت بتن با قدرت ۵۰ مگاپاسکال خواهند بود. در حال حاضر در کشور ما قدرت بتن کمتر از ۳۰ مگاپاسکال است. ارتقای کیفیت بتن، علاوه بر حل مشکل ضعف استحکام سازه‌ها، مشکلات زیست محیطی را نیز برطرف خواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با هدف ارتقای کیفیت ساخت‌و‌ساز با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تولیدکنندگان بتن آماده، گواهی‌نامه ارتقای فنی صادر می‌کند که در افزایش قیمت آن نیز برای تولیدکنندگان تاثیر خواهد داشت.

وی با تاکید بر لزوم لحاظ کردن شرایط محیطی و اقلیمی در ساخت سازه‌های بتنی در استان‌های ساحلی کشور بیان کرد: بزرگترین مشکل در استفاده از بتن که به کاهش عمق سازه بتنی می‌انجامد رطوبت است که سبب خوردگی بتن می‌شود. در مناطق شمالی کشور به دلیل بالا بودن یون‌های موجود در هوا و همچنین حرارت بالا که البته عمدتا در مناطق ساحلی خلیج فارس دیده می‌شود عمر سازه به شدت کاهش می‌یابد. نمونه این گونه مشکلات، تخریب هتل شایان کیش به دلیل خوردگی بتن بود و نمونه موفق آن نیز اسکله بتنی بندر امام است که علی رغم قرار گرفتن در آب به دلیل رعایت استانداردهای ساخت بتن با وجود گذشت ۳۵ سال از عمر این سازه سالم مانده است./

نظر شما