در جلسه شورای تامین مسکن استان مطرح شد؛

تصمیمات کلیدی شورای مسکن استان قزوین برای تحویل ۵۰۰۰ واحد مسکونی
شناسهٔ خبر: 190998 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

قزوین در ششمین جلسه شورای تامین مسکن استان قزوین، چالش‌های موجود در روند تحویل ۵۰۰۰ واحد مسکونی استان بررسی و تصمیمات راهبردی برای رفع موانع اجرایی و تسریع در تکمیل پروژه‌ها اتخاذ شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان قزوین)، ششمین جلسه شورای تامین مسکن استان قزوین با حضور محمد نوذری استاندار، جواد حق لطفی سرپرست معاونت امور عمرانی استاندار، مجتبی دائی دائی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی، مدیران ارشد استانی و مسئولان اجرایی برگزار شد و چالش‌های موجود در روند تحویل ۵۰۰۰ واحد مسکونی استان بررسی و تصمیمات راهبردی برای رفع موانع اجرایی و تسریع در تکمیل پروژه‌ها اتخاذ شد.

در ابتدای جلسه مجتبی دائی دائی، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان، پنج محور اساسی را که مستقیماً بر فرایند تحویل واحدهای مسکونی تأثیرگذار هستند، مطرح نمود.

دائی دائی گفت: یکی از محورهای اصلی جلسه بررسی مسائل اجرایی، مالی مرتبط با تحویل واحدهای مسکونی، نحوه تخصیص اعتبارات، موانع فنی، زیرساخت‌های مورد نیاز و روند اجرایی پروژه‌ها بود. که راهکارهایی برای تسریع فرایند تأمین مالی، برطرف کردن مشکلات زیرساختی و افزایش بهره‌وری در اجرای پروژه‌ها پیشنهاد شد. این موضوع به‌ویژه در بخش‌هایی که پروژه‌ها با چالش‌هایی همچون کمبود منابع مالی (آورده متقاضیان و اتصال پروژه‌ها به وام بانکی) مورد تأکید قرار گرفت.

وی در ادامه در خصوص نقش بانک‌های عامل در تأمین مالی پروژه‌های مسکونی استان گفت: با توجه به اهمیت تسریع در اجرای پروژه‌ها، هماهنگی‌هایی لازم با چندین بانک صورت گرفت و نمایندگان این بانک‌ها آمادگی خود را برای تأمین مالی واحدهای در حال ساخت اعلام کردند. این اقدام، گامی مهم در راستای تضمین اجرای منظم پروژه‌ها و جلوگیری از بروز مشکلات نقدینگی در روند تکمیل واحدهای مسکونی خواهد بود.

این مقام مسئول بیان داشت: موضوع تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز، از جمله مشکل تأمین آب در منطقه اقبالیه و محمدیه مورد بحث قرار گرفت. و چالش‌های موجود در زمینه زیرساخت‌های آب‌رسانی و توسعه شهری مطرح شد و نتیجه مذاکرات انجام‌شده، توافقاتی برای حل این مشکلات و تأمین آب پایدار برای پروژه‌های مسکونی در حال احداث حاصل شد.

دائی دائی در رابطه با بررسی هزینه‌های گازرسانی اذعان داشت: از دیگر محورهای مهم این جلسه ارائه راهکارهای مناسب در راستای کاهش هزینه‌های تحمیل‌شده به متقاضیان و سازندگان بود که تصمیماتی اتخاذ شد تا روند بازرسی‌ها با مکانیزمی کارآمدتر، سریع‌تر و به‌صرفه‌تر انجام شود، بدون اینکه استانداردهای ایمنی مورد خدشه قرار گیرد.

 در پایان سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان افزود: به‌منظور تسریع روند صدور اسناد مالکیت، مقرر شد که ادارات ذی‌ربط با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی، فرایند ثبت مالکیت و صدور اسناد را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهند تا واحدهای تکمیل‌شده بدون تأخیر به متقاضیان تحویل داده شوند.

لازم به ذکر است این جلسه با بررسی چالش‌های اصلی و تدوین راهکارهای اجرایی، گام مهمی در راستای بهینه‌سازی و تسریع روند تحویل ۵۰۰۰ واحد مسکونی در استان قزوین برداشت.

گفتنی است با جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده در این نشست، مقرر شد که تمامی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای ذی‌ربط در چارچوب مصوبات جلسه، اقدامات لازم را برای رفع موانع، تسریع در فرایند تحویل واحدها و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز انجام دهند؛ همچنین، روند اجرای این تصمیمات به‌صورت مستمر تحت نظارت استانداری و اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین قرار خواهد گرفت تا پروژه‌های مسکونی استان با حداکثر کارایی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسند.