شناسهٔ خبر: 19155 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

شهرکی ثانوی در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

فعالیت‌های ویژه استان تهران برای سفرهای نوروز ۹۵/ رتبه نخست تهران در جابه‌جایی مسافران نوروز ۹۴ با ناوگان عمومی/الزام شرکت‌ها برای پیش‌فروش اینترنتی حداقل ۵۰ درصد صندلی‌های نوروزی/ افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت برای نوروز امسال

حمیدرضا شهرکی مدیرکل حمل ونقل و پایانه‌های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان تهران با اشاره به فعالیت‌های ویژه استان تهران برای سفرهای نوروز ۹۵ گفت: سال گذشته استان تهران بیشترین حجم جابه‌جایی را با ناوگان عمومی کشور داشت و رتبه نخست را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ حمیدرضا شهرکی ثانوی امروز شنبه ۱۵ اسفندماه در نشست خبری با اشاره به آغاز طرح نوروزی جابه‌جایی مسافر از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ گفت: براساس اطلاعات و آمار، سال پیش استان تهران بیشترین حجم جابه‌جایی را با ناوگان عمومی کشور داشت و رتبه نخست را به خود اختصاص داد. در مجموع ۱۵.۲ درصد از جابه‌جایی سفرهای نوروز گذشته با ناوگان عمومی حمل ونقل جاده‌ای کل کشور متعلق به استان تهران بود.

مدیرکل حمل ونقل و پایانه‌های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان تهران با یادآوری این که آنچه در سفرهای نوروزی رخ می‌دهد مجموعه تلاش و فعالیت بخش‌های دولتی و غیردولتی است، افزود: کل شرکت‌های مسافری فعال در حوزه حمل ونقل استان تهران خصوصی و غیردولتی هستند و با سرمایه‌گذاری خود بخش حمل ونقل استان را رونق داده‌اند. علاوه بر این فعالیت‌های ویژه مختلفی در بخش‌های امداد خودرو، مراکز معاینه فنی، مجتمع‌های خدماتی-رفاهی بین راهی، اقدامات ویترین جاده‌ای، تبلیغات حاشیه راه‌ها و مهمتر از همه آماده‌سازی زیرساخت‌ها مثل نصب دوربین‌های ثبت تخلف سرعت و دوربین‌های تردد شمار در مقایسه با طرح نوروزی سال گذشته انجام شد.

وی با بیان اینکه در طرح نوروزی سال گذشته ۹۷ درصد سهم جابه جایی حمل ونقل عمومی در مسیرهای برون استانی تهران رقم خورده است به آمار مشابه استان خراسان رضوی اشاره و اظهار کرد: برای مثال در استان خراسان رضوی سفرهای نوروزی ۵۱ درصد سفرها دورن استانی هستند ولی در تهران فقط این آمار ۳ درصد بوده است.

شهرکی با اشاره به فروش اینترنتی بلیت اتوبوس در طرح نوروزی امسال و سال گذشته گفت: پیش فروش اینترنتی بلیت از تاریخ ۱۱ اسفند آغاز شد و تا ۱۸ اسفندماه ادامه دارد. از تاریخ ۱۸ تا ۲۵ اسفند نیز مسافران می‌توانند با مراجعه به دفاتر فروش٬ بلیت مدنظر خود را خریداری کنند.

مدیرکل حمل ونقل و پایانه‌های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان تهران یادآور شد: سال گذشته علی‌غم تلاش‌ها و تبلیغات فراوان فقط ۱۲ درصد بلیت‌های طرح نوروزی اینترنتی پیش فروش شد.

وی افزود: متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه payane.ir و payane.com و مراجعه به لینک‌های موجود در سایت راهداری بلیت‌های نوروزی را خریداری کنند. علاوه بر این همه شرکت‌های مسافری فعال نیز دارای سایت اختصاصی هستند و فروش مستقل دارند.

شهرکی باتاکید براینکه به تمام شرکت‌های مسافری ابلاغ شده حداقل ۵۰ درصد ظرفیت صندلی‌های خود را در پیش‌فروش‌های اینترنتی عرضه کند گفت: این اقدام برای به حداقل رساندن فروش بلیت در فضای پایانه‌ها و جلوگیری از حضور دلالان در فروش بلیت انجام می‌گیرد.

وی اضافه کرد: جلساتی نیز برای اصلاح نحوه فروش و انتقال کامل فروش بلیت از پایانه‌های برگزار شده تا بلیت به صورت اینترنتی یا از طریق دفاتر به فروش برسد و حضور جارچی‌ها در سطح پایانه‌ها به حداقل برسد.

مدیرکل پایانه های حمل ونقل استان تهران افزود: استان تهران به مقاصد شهرهای خارج از کشور نیز ناوگان مسافری ارسال خواهد کرد که شامل ناوگان‌های اختصاصی به ترکیه، ارمنستان، گرجستان، باکو، سلیمانیه٬ نجف و کربلا است.

وی افزود: سال گذشته نیز ۴۰۰ دستگاه اتوبوس عازم مسیرهای خارجی و ۷ هزار و ۵۰۰ مسافر جابه‌جا شدند. امسال نیز این ظرفیت افزایش ۵۰ درصدی داشته است.

وی پیش‌بینی کرد در ایام عید سفرهای نوروزی در ۳ مقطع و در بازه زمانی ۹روزه به اوج خود برسد به همین جهت پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص صورت گرفته است.

این مقام مسئول سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با اشاره به بهره‌برداری از سیستم نصب دوربین‌های هوشمند کنترل سرعت (ITS) گفت: این سیستم که با حضور وزیر راه و شهرسازی در اواخر بهمن ماه به بهره برداری رسید هم سرعت لحظه‌ای و هم سرعت متوسط خودروهای در حال تردد را ثبت می‌کند و اگر خودرویی فقط نزدیک دوربین‌ه سرعت مجاز داشته باشد ولی در طول مسیر سرعت مجاز را رعایت نکند نیز جریمه خواهد شد. در حال حاضر ۵۷ دستگاه از این دوربین‌ها در محدوده استان تهران نصب و در حال بهره‌برداری است.

شهرکی با بیان اینکه سامانه های تردد شمار نیز در ۸۳ نقطه استان تهران نصب و فعال هستند گفت: از سال گذشته تا کنون ۲۰ سامانه ترددشمار در استان تهران نصب و راه‌اندازی شده و اطلاعات آنها در مرکز مدیریت راه‌های کشور هر ۱۵ دقیقه یک‌بار به لحظه می‌شود.

وی یادآور شد: علاوه بر این با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نیز برای تامین سوخت ناوگان در ایام نوروز برای پایانه‌ها و مجتمع‌های خدماتی-رفاهی هماهنگی لازم انجام شده است.

شهرکی به یکی دیگر از اقدامات اداره کل پایانه های استان تهران اشاره و عنوان کرد: پیش از فرارسیدن ایام نوروزی با مسئولان مراکز آموزش عالی و آموزش نظامی درباره سفرهای احتمالی دربستی آنها مذاکره کردیم تا میزان تقاضا برای ایام نوروز برآورد شود.

مدیرکل پایانه‌های حمل ونقل استان تهران به اعزام تیم‌های بازرسی محسوس و نامحسوس در پایانه‌ها و مجتمع‌های خدماتی-رفاهی و همچنین امداد خودرو اشاره کرد و گفت: امسال نیز مانند سال‌های گذشته طرح‌های نظرسنجی در پایانه‌ها خواهیم داشت. علاوه بر این مردم می‌توانند شکایت‌ها، انتقادها و پیشنهادهای خود را به سامانه پیام کوتاه ۰۲۱۸۸۹۰۷۰۰۳ و ۳۰۰۰۱۴۳ منتقل کنند.

وی افزود: همچنین شماره تماس پایانه بیهقی ۸۸۵۰۶۶۰۲، پایانه جنوب ۵۵۱۸۵۴۶۳، پایانه شرق ۷۷۸۶۵۶۷۹ و پایانه غرب ۴۴۶۵۸۸۹۲ است.

شهرکی درباره افزایش ظرفیت نوروز امسال نسبت به سال گذشته گفت: با توجه به تجارب سالیان قبل ظرفیت جابه‌جایی مسافر در نوروز امسال بیشتر از ۱۰ درصد نخواهد بود و برای امسال میزان روزانه ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس، مینی بوس و سواری برای جابه جایی مسافر  پیش‌بینی شده است.

مدیرکل پایانه های حمل ونقل استان تهران به جابه جایی حدود ۶۹ هزار دستگاه مسافر در طرح نوروزی سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته در مجموع حدود ۲میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر از طریق حمل ونقل عمومی در استان تهران در مقاصد برون شهری جابه‌جا شده‌اند.

وی در خصوص قیمت بلیت ناوگان حمل ونقل عمومی در نوروز امسال گفت: اقدام خوبی در این جهت صورت گرفته که شرکت‌های خصوصی با سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده به توافق برسند و در این زمینه دولت نقشی نداشته باشد. آنچه مورد توافق طرفین بوده افزایش ۱۵ درصدی قیمت ها در ایام نوروز بوده است.

شهرکی آمار فروش بلیت اینترنتی در ۴ روز نخست طرح پیش فروش اینترنتی بلیت نوروزی را تشریح و اظهار کرد: در روز نخست طرح ۱۲ هزار ۲۱۴ صندلی، در روز دوم ۵ هزارو ۷۴۱ صندلی، در روز سوم ۴هزارو ۶۶۶ صندلی و در روز چهارم ۲ هزار و ۶۴۵ صندلی به صورت اینترنتی پیش فروش شد.

وی درباره میزان بار و توسه مجاز که توسط مسافر می‌تواند حمل شود گفت: هر مسافر می‌تواند ۲۰ کیلوگرم بار به صورت رایگان حمل شود و می‌تواند ۲۰ کیلوگرم بار مازاد با پرداخت به ازای هر کیلوگرم ۲.۵ درصد نرخ بلیت حمل کند. یعنی مسافری که ۲۰ کیلوگرم بار مازاد با بخواهد با خود حمل کند باید ۵۰ درصد نرخ بلیت را هم پرداخت کند.

نظر شما