مجتبی رحمانی رضائیه در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اقدام غیرقانونی ترکیه در ۲ بار افزایش نرخ عوارض عبوری کامیونهای ایرانی گفت: پس از این اقدام تردد کامیونهای عبوری ایران با کاهش بسیار چشمگیری روبهرو شد.
مدیر حمل و نقل و پایانههای استان آذربایجان غربی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: عمدتا کامیونهای ایرانی که وارد ترکیه میشوند، مسافتهای طولانی را در این کشور طی نمیکنند زیرا با توجه به هزینه سوخت این اقدام به صرفه نیست و در واقع بیشتر در حوزه حمل بارهای صادراتی- وارداتی و نه ترانزیتی فعالیت دارند.
وی افزود: در بخش ورودی و خروجی سه مرز بازرگان، رازی و سرو استان آذربایجان غربی 6 چاله سرویس احداث شد تا در صورت ابلاغ دستور، پلمب مخازن سوخت کامیونهای ترک انجام شود. این پروژه در چارچوب قراردادهای حوزه ساخت و ساز پایانهها اجرایی شده است.
بعد از آنکه ترکیه تفاهمنامه حمل و نقلی دوجانبه با ایران را به صورت یک طرفه نقض کرد، از 5 مهرماه سال 1393 تردد کامیونهای ایرانی به کشور ترکیه از تعداد 664 دستگاه در روز به 270 دستگاه و تردد اتوبوسهای ایرانی به این کشور به صفر میل کرد. طرف ایرانی با هدف رفع مشکلات به وجود آمده زمان 20 روزهای را برای مذاکره با طرف ترک در نظر گرفت اما طرف ترک از این فرصت استفاده نکرد./
نظر شما