به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (سیستان و بلوچستان)، جادههای سیستان و بلوچستان از نظر بسیاری از مردم نماد گذشتهای سخت و فراموششده بودند، سالها پیش، این جادهها چیزی جز راه دو طرفه با هزار مخاطرات نبود که هر رانندهای را به چالش میکشید، ساعتها در دل گرمای کویر بیوقفه به دلیل طولانی بودن فاصله شهرها از یکدیگر در جادههای دو طرفه با تردد بالای کامیونهای ترانزیتی در کنار سایر وسایل نقلیه از یک سو و از سویی دیگر ماشینهای تندرو حامل قاچاق سوخت و اتباع بیگانه پیش میرفتیم، نه تنها سفرها طولانی و دشوار بود، بلکه خطرات جادهها نیز همیشه ما را تهدید میکرد.
اما حالا وقتی در این جادهها سفر میکنیم، همه چیز تغییر کرده است، جادههایی که روزگاری با هزاران خطر روبهرو بودند، سال به سال در حال تبدیل شدن به بزرگراههایی ایمن و مطمئن هستند، آن زمانها، عبور از بسیاری از این مسیرها به معنای بازی با مرگ بود به گونهای حتی کوچکترین اشتباه میتوانست پیامدهای ناگواری به همراه داشته باشد و در تمامی فصول به ویژه تابستان با گرمای طاقت فرسای این استان کویری و طوفانهای شدید گردوغبار متاثر از شرایط آب و هوایی منطقه و خشکسالیهای پی در پی از سوی دیگر هر لحظه انتظار تصادف یا خرابی ماشینها را داشتیم.
تغییرات در جادهها، حتی برای کسانی که سالها در این منطقه زندگی کردهاند، شگفتانگیز است، بزرگراههایی با آسفالت صاف و بدون نقص که هر مسافر را با سرعت و راحتی به مقصد میرسانند، تصاویری از پیشرفت و توسعه را به چشم میآورند.
وقتی از این جادههایی که تبدیل به بزرگراه شده اند عبور میکنیم، حس میشود که یک تحول اساسی در این منطقه رخ داده است، این بزرگراهها تنها یک مسیر جادهای نیستند، بلکه نمادی از عزم و اراده دولت برای پیشرفت و توسعه استان هستند، همه چیز از منظر ساختاری و زیرساختی به بهترین شکل ممکن در حال توسعه است.
این تحولات نه تنها مسافران را شگفتزده میکند، بلکه مردم استان نیز شاهد تغییرات ملموسی در زندگی خود هستند، اشتغالزایی، رشد اقتصادی و افزایش دسترسی به سایر نقاط کشور از نتایج مستقیم این پروژههای عظیم است، برای بسیاری از مردم این بزرگراهها به نوعی دروازهای به سوی فرصتهای جدید شدهاند، مسیرهایی که به شهرهای بزرگتر و مناطق صنعتی وصل میشوند، به توسعه تجاری و ارتباطات منطقهای کمک میکنند و شرایط زندگی مردم را بهبود میبخشند.
دیدن این تحول عظیم برای اهالی این منطقه بسیار دلگرمکننده است، جادههایی که زمانی به دلیل دشواریهایشان شناخته میشدند، اکنون به عنوان نمادی از پیشرفت و امید در این سرزمین شناخته میشوند، این بزرگراهها تنها وسیلهای برای سفر نیستند، بلکه نشانهای از تغییرات بنیادین و چشمانداز روشن آیندهاند.
زمانی که در این جادهها رانندگی میکنیم و چشمانداز تازهای از منطقه را میبینم، به آینده امیدوارتر میشویم، جادههای سیستان و بلوچستان اکنون فقط مسیرهایی برای عبور از یک نقطه به نقطه دیگر نیستند، آنها روایتگر داستان تحول، نوآوری و عزم راسخ دولت و مسئولان این دیار برای ساختن فردایی بهتر و روشنتر هستند.
ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که سیستان و بلوچستان به عنوان وسیعترین استان کشور از شمال به استان خراسان جنوبی، از جنوب به دریای عمان با بیش از ۳۱۰ کیلومتر مرز آبی، از شرق با کشورهای پاکستان و افغانستان با ۱۱۰۰ کیلومتر مرز خشکی و از سمت غرب با استانهای کرمان و هرمزگان همجوار است و به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، مرزی بودن، دسترسی به آبهای آزاد و منابع غنی طبیعی با قابلیتهای ویژه، منحصر به فرد و بکر فرصت گرانبهایی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم کرده است.
طول مرزهای بینالمللی سیستان و بلوچستان با ۲ کشور پاکستان و افغانستان بیش از یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر است، این استان با دارا بودن یک ششم از مجموع مرزهای جمهوری اسلامی ایران از این نظر مقام نخست را در استانهای مرزی دارد.
سیستان و بلوچستان به دلیل استقرار در کنار آبهای آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز و برخورداری از ۳۱۰ کیلومتر مرز ساحلی در دریای عمان، نزدیکی مناطق ساحلی استان با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و شبه قاره هند از موقعیت جغرافیایی ویژه و مناسبی برای تجارت برخوردار است.
وجود دو بندر مهم کشتیرانی شهید بهشتی و شهید کلانتری در چابهار که با برنامههای توسعه دولت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی ظرفیت تخلیه آن تا ۱۰ میلیون تن افزایش یافته امکان پهلوگیری کشتیهای بزرگ برای آن فراهم شده است از دیگر ظرفیتهای مهم این استان در حوزه اقتصادی است.
از منظر کارشناسان سیستان و بلوچستان از دارای ظرفیتهای قابل توجهی برای سرمایهگذاری در زمینههای مختلف از جمله تولید انرژیهای پاک و تجدید پذیر، طرح توسعه بندر چابهار، معادن و صنایع فراوری آن، تجارت و بازرگانی، ترانزیت، کشاورزی، تولید فولاد، پتروشیمی، نفت و گاز، حمل و نقل هوایی و دریایی، گردشگری، صنایع دستی، اقامتگاههای گردشگری و بازار اقتصادی کشورهای همسایه است که میتوان اذعان کرد سرزمین هزاران گنج و ارتباط دهنده جمعیت ۸۰۰ میلیونی آسیای میانه با ۲ میلیارد نفری حوزه اقیانوس هند فرصتی گرانبها را برای توسعه کشور فراهم کرده است.
در این میان این استان که روزگاری به دلیل زیرساختهای ناکافی با چالشهای جدی در زمینه حملونقل و تجارت روبهرو بود، حالا به قلب ارتباطات بینالمللی کشور تبدیل شده است بطوریکه بزرگراههای مدرن و ایمن که از دل کویر و دشتهای وسیع عبور میکنند، نه تنها مسیرهای داخلی را تسهیل کردهاند، بلکه دسترسی به مرزهای بینالمللی و مسیرهای تجاری کشورهای همسایه را به طرز چشمگیری بهبود بخشیدهاند.
این تحولات باعث شده تا سیستان و بلوچستان به ویژه بندر اقیانوسی چابهار به یک هاب ترانزیتی مهم برای کشورهای منطقه تبدیل شود، افزایش سرعت و سهولت در جابهجایی کالا و مسافر، هزینههای حملونقل را کاهش داده و به رشد تجارت داخلی و بینالمللی این استان کمک شایانی نموده و علاوه بر تسهیل دسترسی به بنادر و مرزهای مشترک با پاکستان و افغانستان، فرصتهای جدیدی را برای صادرات و واردات کالا فراهم کرده است، این روند نه تنها باعث رونق اقتصادی در سطح ملی و بینالمللی شده، بلکه آسایش و راحتی مردم این منطقه را نیز به طور قابل توجهی افزایش داده است.
همزمان با این تحول در عرصه تجارت، زندگی روزمره مردم نیز تغییرات ملموسی را تجربه کرده است، مردم سیستان و بلوچستان اکنون دیگر نیازی به تحمل مسیرهای طولانی و خطرناک ندارند، آنها میتوانند یا سیر تحولی در بزرگراهها که همچنان با قوت توسط اداره کل راه و شهرسازی استان در حال انجام است با خیال راحتتر به سفرهای خود ادامه دهند و از مزایای اقتصادی و اجتماعی این توسعه بهرهمند شوند، این پروژههای زیربنایی، بهویژه در بخش جادهها، نه تنها در تسهیل حملونقل، بلکه در ایجاد فرصتهای شغلی و افزایش سطح رفاه عمومی نیز تاثیرات مثبتی داشتهاند.
در نهایت توسعه بزرگراهها در سیستان و بلوچستان، همزمان با ارتقای تجارت و ترانزیت بینالمللی به یک گام مهم در جهت پیشرفت این استان و کشور تبدیل شده است، جادههایی که نه تنها مسیرهای اقتصادی را باز کردهاند، بلکه دروازههایی به سوی آیندهای روشنتر برای مردم این دیار گشودهاند.