شناسهٔ خبر: 19647 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جمع خبرنگاران:

ورود ۳۷ رام قطار جدید کره‌ای به ناوگان ریلی/ بازسازی ۶۴ واگن در سال‌های ۹۴ و ۹۵/ لزوم افزایش ۲ برابری ناوگان ریلی کشور

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای آسایش و رفاه مردم باید اقدامات لازم در نوسازی و توسعه ناوگان ریلی کشور انجام شود گفت: بیش از ۱۰ سال است که سرمایه‌گذاری جدیدی در بخش ریلی صورت نگرفته و امیدوارم در فضای جدید با مذاکراتی که با کشورهای اروپایی و شرقی داریم نوسازی واگن‌ها انجام شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در حاشیه مراسم افتتاح ۵ رام قطار جدید مسافری و بهره‌برداری از سالن جدید خدمات مسافری ایستگاه راه آهن تهران با اشاره به عمر بالای ناوگان ریلی کشور گفت: برای آسایش و رفاه مردم باید اقدامات لازم در نوسازی و توسعه ناوگان ریلی کشور انجام شود. در حال حاضر واگن‌هایی در ناوگان ریلی هستند که بیش از ۵۰ سال عمر دارند.

وی با اشاره به بازسازی ۳۴ واگن شرکت رجا در سال گذشته و ۳۲ واگن در سال جاری گفت: این اقدامات تغییرات اساسی در ناوگان ریلی ایجاد کرده است چون بازسازی‌ها به گونه ای بود که گویی قطار به طور کامل عوض و جدید شده است.

آخوندی با بیان اینکه ۳۷ رام قطار جدید از کره وارد ناوگان ریلی خواهد شد که ۱۷ رام آن وارد ناوگان شده و ۲۰ رام دیگر در حال ورود است ادامه داد: البته اکثر کار فنی این واگن‌ها توسط شرکت‌های سازنده واگن داخلی انجام می‌شود و این تولید یک تولید مشترک است.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در مقطع پسابرجام در حال مذاکره با شرکت‌های مختلف هستیم تا از روش‌های گوناگون تامین مالی مانند لیزینگ و اجاره به شرط تملیک ناوگان جدید وارد کنیم اگرچه در روش اجاره به شرط تملیک خرید واگن سخت تر از خرید هواپیما است.

وی با تاکید بر لزوم افزایش ۲ برابری ناوگان ریلی کشور افزود: بیش از ۱۰ سال است که سرمایه‌گذاری جدیدی در بخش ریلی صورت نگرفته و امیدوارم در فضای جدید با مذاکراتی که با کشورهای اروپایی و شرقی داریم نوسازی واگن‌ها انجام شود.

عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه برای عید امسال تعدادی از واگن‌های قدیمی کنار گذاشته شد٬ اظهار کرد: اکثر واگن‌ها نوسازی و جدید و یک میلیون و ۸۵۰ هزار صندلی برای نوروز در نظر گرفته شد.

وی افزود: ۵۰ درصد ظرفیت قطارهای نوروزی از طریق اینترنت و ۵۰ درصد دیگر با مراجعه به دفاتر و مراکز فروش بلیت راه آهن به متقاضیان عرضه شد.

آخوندی با اشاره به خدمات جدید مسافری در ایستگاه راه آهن تهران گفت: بخش صندوق امانات ایستگاه راه‌ آهن تهران از سالن قبلی برای آسایش بیشتر مسافران جدا و همچنین یک پایانه تاکسیرانی جدید برای ایستگاه راه آهن تهران در نظر گرفته شد تا از ازدحام جمعیت و بی نظمی‌ها مقابل ایستگاه کاسته شود.

وی درباره حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش حمل ونقل ریلی گفت: همین امروز شاهد بودیم که ۳ رام قطار جدید توسط بخش خصوصی وارد ناوگان ریلی شد و این فضا برای هر سرمایه‌گذاری آماده است. علاوه بر این اخذ حق دسترسی نیز برای بخش خصوصی رایگان بوده و همچنین برای حمایت بیشتر از بخش خصوصی ما سرمایه‌گذاران را به صندوق توسعه معرفی می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هماهنگی‌های اخیر با وزارت نفت در خصوص استفاده از تسهیلات برای بخش خصوصی از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت گفت: چنانچه بتوانیم آمار مسافران قطار را افزایش دهیم و تقاضای جاده را به روی ریل منتقل کنیم می‌توانیم از این ظرفیت برای نوسازی ناوگان استفاده کنیم.

آخوندی درباره چارتر شدن بلیت هواپیما و قطار و نحوه برخورد با متخلفان گفت: در حال حاضر نظارت خوبی در سازمان هواپیمایی کشوری و راه آهن وجود دارد که مسافران می توانند در صورت داشتن اعتراض به شماره ۵۱۴۹ شکایت خود را منتقل کنند./

نظر شما