شناسهٔ خبر: 19651 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارش ویژه پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

جزئیات عملکرد پروژ‌ه‌های قطارهای حومه‌ای شهرهای جدید در سال ۹۴/ طراحی شهرهای ریل‌پایه، بهترین راهکار برای برون‌رفت از مشکلات

قطار حومه‌ای افزایش رفت و آمد روزانه مردم بسیاری از کلانشهرها و حجم تردد جمعیت در بسیاری از خیابان‌ها و ترافیک خودروها در بزرگراه‌ها، چهره شهرها را به پارکینگ بزرگی تبدیل کرده است که تنها راهکار برون‌رفت از این چالش‌ها حرکت به سمت طراحی شهرهای ریل‌پایه است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر تسهیل رفت و آمد روزانه مردم بین کلانشهرها و شهرهای اقماری از طریق توسعه قطارهای حومه‌ای و محلی بیش از هر دوره دیگری مورد توجه جدی قرار گرفته که توسعه خطوط ریلی و یکپارچگی خطوط درون و برون‌شهری در این بخش بهترین راه تحقق و رسیدن به این هدف به شمار می‌رود.

براین اساس برای کاهش تردد خودروهای شخصی، توسعه قطارهای برون‌شهری، درون‌شهری و مترو باید مورد توجه قرار بگیرد، چراکه هریک از این خطوط در توسعه حمل و نقل ریل‌پایه در شهرها می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند.

به طور متوسط روزانه بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون دستگاه خودرو از حومه وارد تهران شده و همین تعداد هم از تهران به حومه حرکت می‌کنند و این سبب آلودگی‌های گسترده‌ای در تهران می‌شود.

براساس نظریه متخصصان و تلاش گران حوزه حمل و نقل در صورت انتقال این تعداد جابجایی به  صنعت حمل و نقل نزدیک به ۳۰ درصد از آلوگی‌های شهر تهران کاهش می‌یابد که آسایش مردم را بیش از پیش فراهم می کند.

با وجود قدمت بیش از ۸۰ ساله راه‌آهن در ایران، از نظر متخصصان با توسعه قطارهای سریع‌السیر، قطارهای حومه‌ای و ارتباط تنگاتنگ آنها با مترو و سایر صنایع مرتبط می‌توانیم در مدت کوتاهی شاهد تردد این قطارها به صورت گسترده در کلانشهرها و مراکز استان‌ها باشیم.

بدون شک ترکیب قطارهای سریع‌السیر با حمل و نقل حومه‌ای و درون‌شهری بر چگونگی زندگی مردم تأثیرگذار بوده و از مفاهیم اصلی در حوزه حمل و نقل ریلی به شمار می‌رود که زندگی روزمره مردم را در این شهرها تسهیل می بخشد.

بسیاری از مدیران صنعت حمل و نقل ریلی همواره ترافیک، آلودگی‌های زیست‌محیطی و ایجاد نظام شهرنشینی ریل‌پایه را تنها راه‌حل برون‌رفت از مشکلات تردد مردم دانسته و خواستار برنامه‌ریزی حمل و نقل برون و درون‌شهری بر اساس شبکه ریلی کشور هستند.

با توجه به اهمیت احداث قطارهای حومه‌ای شرکت عمران شهرهای جدید کشور اقدامات بسیاری را طی یک سال گذشته با هدف تسهیل رفت و آمد از شهرهای جدید به مقصد کلانشهرها انجام داده است که پیشبرد عملیات‌های اجرایی پروژه قطار برقی مشهد – گلبهار و چناران، گلشهر- هشتگرد، – بهارستان و اصفهان – فولادشهر از جمله آن‌ها به شمار می‌رود که جزئیات این فعالت‌ها در قالب چهار جدول زیر گردآوردی شده است:

مشخصات پروژه قطار برقی شهر جدید گلبهار:

طول مسیر

۴۶ کیلومتر

طول گالری

۴/۳ کیلومتر

تعداد ایستگاه

۴

تعداد پل بزرگ

۱۱

پیشرفت فیزیکی

۲۵٪

پیشرفت فیزیکی در سال ۹۴

۸.۸٪

اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه

۹۵۰۰ میلیارد ریال

مشخصات پروژه قطار برقی شهر جدید هشتگرد:

طول مسیر

۲۵.۶ کیلومتر

طول گالری

۴.۷ کیلومتر

تعداد ایستگاه

۱

تعداد پل بزرگ

۱۶

پیشرفت فیزیکی

۸۳٪

پیشرفت فیزیکی در سال ۹۴

۷.۸٪

اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه

۲۵۰۰  میلیارد ریال

مشخصات پروژه قطار برقی شهر جدید بهارستان:

طول مسیر

۱۵ کیلومتر

طول گالری

۱۰ کیلومتر

تعداد ایستگاه

۳

تعداد پل بزرگ

-

پیشرفت فیزیکی

۳۶٪

پیشرفت فیزیکی در سال ۹۴

۳٪

اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه

۳۵۰۰  میلیارد ریال

مشخصات پروژه قطار برقی شهر جدید فولادشهر:

طول مسیر

۳۵ کیلومتر

طول گالری

۱.۴ کیلومتر

تعداد ایستگاه

۵

تعداد پل بزرگ

۱۲

پیشرفت فیزیکی

۱۶٪

اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه

۶۵۰۰  میلیارد ریال

پروژه قطار برقی شیراز – شهر جدید صدرا به طول ۲۰ کیلومتر، تهران – شهر جدید پردیس به طول ۲۰ کیلومتر، تبریز – شهر جدید سهند به طول ۲۵ کیلومتر، اصفهان – شهر جدید مجلسی به طول ۵۲ کیلومتر و  از طرفی جهت استفاده از ظرفیت موجود ریل با مشارکت شرکت راه اهن جمهوری اسلامی  و شرکت عمران شهرهای جدیدقطار های حومه ای تهران – شهر جدید اندیشه به طول ۲۰ کیلومتر   و  تهران – شهر جدید پرند به طول ۵۰ کیلومتر و مشهد – شهر جدید بینالود به طول ۶۵ کیلومتر نمونه‌ای از طرح‌های مطالعاتی فعلی قطار حومه‌ای در کشور به شمار می‌رود که قرار است از ظرفیت ریل موجود استفاده شود./

نظر شما