شناسهٔ خبر: 197556 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر پایانه مرزی باشماق اعلام کرد:

️راه‌اندازی سامانه هوشمند نوبت‌دهی در مرز باشماق

مدیر پایانه مرزی باشماق مدیر پایانه‌ مرزی باشماق از راه‌اندازی سامانه هوشمند نوبت‌دهی در این مرز خبر داد؛ سامانه‌ای که با هدف ساماندهی ترافیک، رفع نارضایتی رانندگان و ایجاد عدالت در ترددهای مرزی طراحی شده و از اسفندماه ۱۴۰۳ به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کردستان ) حمید رضا عبدالملکی، مدیر پایانه‌های مرزی باشماق، از راه‌اندازی سامانه هوشمند و الکترونیکی نوبت‌دهی در این مرز خبر داد و اظهار داشت: با توجه به حجم بالای تردد در مرز باشماق و شرایط خاص این گذرگاه، راه‌اندازی چنین سامانه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به مشکلات گذشته در حوزه مدیریت تردد کامیون‌ها افزود: در سال‌های گذشته، سه تیرپارک در حاشیه مرز احداث شد که به دلیل مدیریت جداگانه توسط مالکان مختلف، هماهنگی میان آن‌ها دشوار و منجر به بروز نارضایتی‌های گسترده میان رانندگان شده بود.

عبدالملکی تصریح کرد: پیش از راه‌اندازی این سامانه، شاهد ترافیک سنگین، صف‌های طولانی، رقابت ناعادلانه و بی‌نوبتی در بین رانندگان بودیم؛ موضوعی که زمینه‌ساز وقوع حوادث احتمالی و اعتراضات شدید به‌ویژه از سوی رانندگان بومی و غیربومی بود که نظم را رعایت می‌کردند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط اداره‌کل راهداری و پایانه مرزی باشماق خاطرنشان کرد: سامانه‌ای که پیش‌تر در برخی مرزهای دیگر کشور اجرا شده و عملکرد موفقی داشته، از اسفندماه ۱۴۰۳ در مرز باشماق نیز مستقر شده است.

مدیر پایانه‌ مرزی باشماق ادامه داد: در حال حاضر، هر سه تیرپارک موجود به یک سرور مرکزی متصل‌اند و هر وسیله نقلیه‌ای که وارد هرکدام از این پارک‌ها شود، اطلاعات آن به‌صورت هم‌زمان در سامانه ثبت می‌شود.

به گفته عبدالملکی، هدف اصلی از اجرای این سامانه، مدیریت یکپارچه ترافیک، حذف بی‌نظمی‌ها، کاهش تخلفات، جلوگیری از بی‌عدالتی و تسهیل امور ترانزیتی و گمرکی است.

وی افزود: این سامانه به‌گونه‌ای طراحی شده که اطلاعات اسناد حمل گمرکی از مبدأ بارگیری ثبت شده و راننده می‌تواند پیش از حضور در مرز، نوبت خود را اینترنتی دریافت کند؛ دیگر نیازی به انتظار چندروزه در تیرپارک‌ها نیست.

وی همچنین بیان کرد: سه رویه ورودی به پایانه از این سامانه استفاده می‌کنند، در حال حاضر، امکان نوبت‌دهی اینترنتی برای بارهای ترانزیتی فراهم شده و بارهای صادراتی و خالی نیز همچنان به‌صورت حضوری نوبت می‌گیرند.

عبدالملکی در پایان گفت: مدیریت سامانه باعث کاهش معطلی رانندگان شده و بازخوردهای اولیه حاکی از رضایت نسبی بهره‌برداران و بهبود نظم در ترددهای مرزی است.