شناسهٔ خبر: 19959 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌‍‌ای که گذشت؛

جایگاه نوروز باستانی و طبیعت در اندیشه ایران‌شهر/ تدوین آیین‌نامه قانون پیش‌فروش ساختمان و حساب امانی/جزئیات تامین مسکن کم درآمدها در سال ۹۴/ تاکید بر پرداخت و تضمین حقوق مالکان بناهای با ارزش

هفته پیام وزیر راه و شهرسازی در آستانه نوروز ۹۵، گزارش عملکرد ۹ ماهه نخست سال ۹۴ معاونت مسکن و ساختمان، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و شرکت عمران شهرهای‌جدید، پرونده آخرین وضعیت کارخانه ریسباف، پرونده وضعیت بناهای باارزش در کشور و پرونده فعالیت‌های شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برای خریداری بناهای تاریخی در مازندران بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته نخست سال ۹۵ بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته نخست سال ۹۵ به شرح جدول زیر بود:

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی؛

تشریح جایگاه نوروز باستانی و طبیعت در اندیشه ایران‌شهر (متن کامل را اینجا بخوانید.)

متاسفانه ورود بحث درآمدهای نفتی و بهره‌برداری غلط از تکنولوژی باعث شد بسیاری از میراث فکری خود را در حوزه شهرسازی، ساخت مسکن، توسعه شهری و همسایگی از دست بدهیم و شهرهایمان عملا به تخریب طبیعت روی آورند، به نحوی که بسیاری از شهرهایمان هم از جهت حرکت و هم زندگی دچار مشکل شده‌اند.

پیام به مناسبت آغاز سال جدید و عید نوروز (متن کامل را اینجا بخوانید.)

اینک نوروز صلای بیدارباش می‌دهد که ای همه ایرانیان بیدار شوید و از ایران‌شهر که شما را در دامانِ مهرِ خود پرورش داده حراست نمایید و آن را به همان زیبایی که دریافت کردید به نسل دیگر تحویل دهید.

امیدواری های وزیر راه و شهرسازی به نتیجه بخش شدن اقدامات در سال ۹۵ در پاسخ به یک خبرگزاری (متن کامل را اینجا بخوانید.)

نیاز جدی به بهسازی ناوگان هوایی ایران اولویتی بود که امکان نادیده گرفتنش وجود نداشت. در طول تمام این ماه‌ها به دنبال نهایی کردن قراردادی جدی برای خرید این هواپیماها بودیم و وقتی بالاخره کار نهایی شد، باری سنگین از روی دوشمان برداشته شد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری و حسابرسی؛

سلامی ایجاد شهرهای جدید را بهترین راهکار برا توزیع بهتر جمعیت و رونق اقتصادی برشمرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

وزارت راه و شهرسازی در سنوات گذشته خواستار تهیه طرح جامع کشوری به کمک وزارت جهاد کشاورزی از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی شد تا به کمک آن نحوه توزیع جمعیت، مراکز صنعتی، مناطق گردشگری و سایر خدمات را مشخص کند. ولی متأسفانه این اقدام به خوبی انجام نشده و باعث تمرکز جمعیت به گونه‌ای اشتباه در سطح کشور شد. به همین دلیل پس از پیروزی انقلاب اسلامی قانون ایجاد شهرهای جدید در کشور به تصویب رسید که به کمک آن از سرریز جمعیت کلانشهرها و تمرکز آنها در یک نقطه جلوگیری می‌کند.

گزارش عملکرد معاونت مسکن، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و شرکت عمران شهرهای جدید؛

تشریح گزارش عملکرد معاونت مسکن و ساختمان در ۹ ماهه نخست سال ۹۴ (متن کامل را اینجا بخوانید.)

معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در طول سال ۹۴ اقدامات گسترده‌ای در بخش مسکن انجام داد که تدوین بسته خروج مسکن از رکود و طرح ساماندهی مشاوران املاک بخشی از این اقدامات است.

تشریح گزارش عملکرد ۹ ماهه نخست سال ۹۴ شرکت عمران و بهسازی شهری ایران (متن کامل را اینجا بخوانید.)

جزئیات فعالیت‌های شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ۹ ماهه نخست سال ۹۴ در حوزه‌هایی مانند تامین مسکن کم‌درآمدها، سیاست‌گذاری‌های پولی و مالی به منظور کنترل بازار مسکن، اقدامات توسعه‌ای و شناسائی محدوده­‌ها و محله‌های هدف تشریح شد.

تشریح گزارش عملکرد ۹ ماهه نخست شرکت عمران شهرهای جدید در سال ۹۴.(متن کامل را اینجا بخوانید.)

برنامه‌ریزی برای احداث و اجرای قطارهای برقی بين شهری در ۱۰ شهر جدید و همچنین واگذری بیش از ۶۰ هزار واحد مسکن مهر در آن شهرها تشریح شد.

پرونده فعالیت های شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در باره کارخانه ریسباف اصفهان؛ (ادامه دارد)

اظهارنظر معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در موضوع کارخانه ریسباف اصفهان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

 اگر در احیای کارخانه ریسباف به عنوان یکی از آثار ارزشمند تاریخی فکری برای به جریان افتادن زندگی در آن نداشته باشیم در واقع حکم به تخریبش داده‌ایم.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ابنیه تاریخی را انعکاسی از هویت شهرها برشمرد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

 اغلب آثار ارزشمند به دلیل نبود برنامه مشخص به حال خود رها شده‌اند اما خوشبختانه توجه دستگاه‌های مختلف به کارخانه تاریخی ریسباف سبب شد امیدها برای احیا و حفاظت آن زنده شود.

گزارشی از وضعیت کارخانه ریسباف تحت عنوان فراز و فرود یک معماری صنعتی در نصف جهان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

کارخانه ریسباف در نهمین روز بهمن ماه سال ۱۳۱۱ با سرمایه‌ای حدود ۳۱۴ هزار تومان و در قالب شرکت سهامی در سمتِ جنوب شرقی سی‌وسه پل، در محل باغ‌های «اعتمادالدوله» و «حاتم بيگ»، در سمت شرق چهارباغ بالا که آن زمان محور «هزارجریب» ‌نامیده‌می‌شد، در زمينی به مساحت بیش از ۶۹ هزار مترمربع احداث شد.

گزارش دوم از کارخانه ریسباف اصفهان تحت عنوان رخ نمایی ریسباف در برابر ساخت و سازهای بدقواره شهری (متن کامل را اینجا بخوانید.)

ریسباف باید حفظ شود تا باززنده‌سازی آن تلنگری باشد به مسوولان صنعت ساختمان کشور و به ویژه بسازو بفروش‌هایی که این روزها فقط در اندیشه ساخت‌‌وسازهای بدون اندیشه و بدقواره عمودی در شهرهایمان هستند.

پرونده فعالیت‌های شرکت عمران و بهسازی برای خریداری خانه‌های‌تاریخی ساری؛ (ادامه دارد)

اظهار نظر مدیرکل راه و شهرسازی مازندران درباره خریداری خانه‌های تاریخی در ساری (متن کامل را اینجا بخوانید.)

رسانه‌ها، خانه‌های تاریخی مازندران را معرفی کنند.

اظهار نظر معاون اداره میراث فرهنگی مازندران درباره خریداری خانه های تاریخی در استان (متن کامل را اینجا بخوانید.)

توجه به جاذبه های تاریخی شهر آینده ای روشن برای رونق گردشگری و اقتصاد استان است.

اظهارنظر رئیس شورای شهر ساری درباره خریداری خانه های تاریخی استان مازندران (متن کامل را اینجا بخوانید.)

قرار است در برنامه سال ۹۵ ردیف بودجه ای برای بهسازی خانه‌های تاریخی اختصاص یابد و مطمئنا سال پیش‌رو سالی بهتر برای ابنیه و بافت‌ های تاریخی شهر به شمار می‌رود.

گزارشی از فعالیت های شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در باز زنده سازی خانه های تاریخی شهر ساری (متن کامل را اینجا بخوانید.)

گرچه تا چندی پیش، خانه‌های تاریخی شهر ساری که به عنوان هویت پنهانِ شهر شناخته می‌شوند، وصله‌ای ناجور برای شهروندان محسوب می‌شدند و هر روز در انتظار کلنگی تا به نام توسعه و مدیریت‌شهری ویرانشان کند، اما با رویکرد تازه‌ای که در مدیریت کلان وزارت راه و شهرسازی رخ داده بتدریج گرد فراموشی از تارک خانه‌های تاریخی زدوده می‌شود تا جوانی از سرگیرند و روحِ تازه‌ای در شهرهای ساحلی دمیده شود.

پرونده وضعیت بناهای با ارزش در بافت های شهری؛ (ادامه دارد)

گزارشی از وضعیت حفظ اثار با ارزش در قوانینی با قدمت ۸۰ سال  (متن کامل را اینجا بخوانید.)

وضعیت حفظ آثار با ارزش در کشور اگرچه به دلیل تغییر سیاست‌های دولتی با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده اما وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم تلاش‌هایی را برای حفظ آثار و همکاری با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط آغاز کرده است. تعیین محدوده ۱۶۸ شهر تاریخی و تعیین‌تکلیف برخی از اراضی و فضاهای متروکه کارخانه‌ها بخشی از این تلاش‌هاست.

مهدی حجت در تحلیل وضعیت ابنیه با ارزش کشور خواستار تضمین حقوق مالکان ابنیه و بافت های با ارزش شد. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

مسئولان ذی‌صلاح باید با ثبت آثار، حقوق مالکان و سهم‌الشرکه خود را بطورکامل پرداخت کنند. بدین‌معنا که اگر مالک اثر واجد ارزش بخواهد بنایش را تعمیر کند هزینه تعمیرات را سازمان‌ها و مراجع ذی‌صلاح تقبل کنند و در عین حال مالک باید از پرداخت عوارض معاف شود.

 

نظر شما