شناسهٔ خبر: 20323 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پورسيدآقایی در مخالفت با انتقال ایستگاه راه‌آهن تهران به خارج از شهر مطرح كرد:

ایده انتقال راه‌آهن پایتخت به مناطق حومه‌ای منطقی و کارشناسی نيست/ بهره‌گیری اقتصاد شهری از ایستگاه راه‌آهن

محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران معتقد است که با توجه به تجربه موفق کشورهای توسعه‌یافته در استفاده از راه‌آهن برای توسعه شهرهای بزرگ‌، ایده انتقال راه‌آهن پایتخت به مناطق حومه‌ای طرحی منطقی و کارشناسی به حساب نمی‌آید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایسنا، سیدمحسن پورسیدآقایی درباره پیشنهاد ارائه شده از سوی شهردار تهران مبنی بر انتقال راه‌آهن به حومه و استفاده مردم از مترو برای دسترسی به آن اظهار کرد: اگر نگاهی به تجربه دیگر کشورها داشته باشیم می‌بینیم که در شهرهای بزرگ و پرجمعیت جهان نه تنها راه‌آهن به خارج از شهر منتقل نشده است که حتی در مراکز اصلی و پرجمعیت ایستگاه‌هایی تعریف شده که در ساختار شهر اهمیت بسیاری دارند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: امروزه در شهرهای بزرگی مانند پاریس، برلین، رم و مسکو که هر یک از شهرهای بزرگ اروپا به حساب می‌آیند، چند ایستگاه مجزای راه‌آهن تعریف شده که اکثر آنها در مراکز شهر ساخته و طراحی شده‌اند. این موضوع باعث شده که اقتصاد شهری نیز بتواند از حضور راه‌آهن برای توسعه و بهبود شرایط خود بهره لازم را ببرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بحث دسترسی آسان و در زمان کوتاه مردم به ایستگاه قطار یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های راه‌آهن به حساب می‌آید، عنوان کرد: ما باید کاری کنیم که مسافران در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با صرف کوتاه‌ترین مسیر به ایستگاه راه‌آهن برسند. طراحی پارکینگ‌های گسترده برای ایستگاه‌های قطار که به مسافران امکان انتقال سریع به ایستگاه راه‌آهن را می‌دهد، می‌تواند جزئی از این فرآیند باشد.

پورسیدآقایی افزود: از این‌رو نه تنها نمی‌توان به انتقال راه‌آهن از پایتخت به مناطق حومه‌ای به عنوان یک انتخاب مثبت فکر کرد که حتی در حد یک ایده نیز نمی‌توان آن را مطرح کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای باقی‌ماندن یا توسعه ایستگاه‌های راه‌آهن در شهر تهران نیاز به هماهنگی با شهرداری وجود دارد؟ گفت: طبق قانون اختیار قطعی تصمیم‌گیری در این حوزه به شورای عالی شهرسازی واگذار شده که ریاست آن در اختیار وزیر راه و شهرسازی است و قطعا حرف اصلی را در این حوزه این شورا خواهد زد. از این‌رو شهرداری در این زمینه تنها می‌تواند پیشنهاد مطرح کند و قطعا تصمیم‌گیر نخواهد بود.

گفتنی است محمدباقر قالیباف شهردار تهران صبح امروز (دوشنبه ۱۶ فروردین) در صحبت‌هایی از انتقال راه‌آهن پایتخت به مناطق حومه‌ای سخن گفته و از طرف شهرداری اعلام آمادگی کرده بود که در صورت نیاز شرایطی برای اجرای این برنامه فراهم شود.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز پیش از این بارها از طراحی برخی ایستگاه‌های راه‌آهن در مناطق حومه‌ای شهرهای مختلف ایران انتقاد و اعلام کرده بود که این وزارتخانه طرح‌های آتی را طوری برنامه‌ریزی خواهد کرد که ایستگاه‌ها در نزدیک‌ترین فاصله به نقاط مرکزی شهرهای بزرگ ساخته شوند./

نظر شما