شناسهٔ خبر: 20385 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مصطفایی تشریح کرد:

اجرای ۱۹۸ پروژه با اعتبار ۱۲۲ میلیارد تومان برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی ۳۶ شهر

نریمان مصطفایی مدیرکل دفتر ستادملی بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی گفت: برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در ۳۶ شهر، ۱۹۸ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۲۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات بانک جهانی و ردیف ملی هزینه شده است.

نریمان مصطفایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ستادهای بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محلات هدف برنامه‌های احیاء، بهسازی و نوسازی شهری را که در مقیاس ملی، استانی و شهرستانی برگزار می‌شود نهادی فرابخشی دانست که به موضوع بافت‌های نابسامان شهری اختصاص دارد و گفت: یکی از مهمترین اهداف برگزاری این ستاد تحقق توسعه پایدار شهری و عدالت اجتماعی است که امیدواریم با حضور فعال دستگاه‌های ذیربط در خصوص برنامه‌های احیاء، بهسازی و نوسازی شهری در کشور تحقق یابد.

مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری وزارت راه وشهرسازی درباره این همکاری توضیح داد: هر کدام از دستگاه‌های عضو ستاد ملی موظف هستند به تناسب شرح وظایف خود به موضوعات مرتبط این سکونتگاه‌ها بپردازند و گزارش‌هایی از وضعیت موجود و عملکرد خود ارائه دهند. ضمن اینکه کارگروه‌هایی برای بررسی دقیق وضعیت در سازمان‌ها تشکیل می‌شود که کارگروه اجتماعی، فرهنگی و سلامت با محوریت وزارت کشور و  وزارت بهداشت، کارگروه میراث فرهنگی و تاریخی با محوریت سازمان میراث فرهنگی، کارگروه ارتقای اقتصادی و اشتغال با محوریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کارگروه پیش‌نگری و پیش‌گیری از گسترش این محدوده‌ها با محوریت معاونت اجتماعی قوه قضاییه از آن جمله‌اند.

وی شهرداری‌ها را محور هماهنگی اجرا در سطح محلی دانست و افزود: دبیرخانه ستاد ملی در سطح ملی، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و دبیرخانه ستاد استانی و شهرداری‌ها (دبیرخانه ستاد شهرستانی) در سطح منطقه‌ای و استان‌ها ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها هستند.

وی درباره اعتبارات تخصیص‌یافته برای توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی گفت: در راستای حمایت از فعالیت ستادهای توانمندسازی از طریق دبیرخانه ستاد ملی توانمندسازی در سکونتگاه‌های غیررسمی در ۳۶ شهر کشور شامل ۹۰ محله و هم راستا با مطالعات مصوب انجام شده تاکنون تعداد ۱۹۸ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۲۲۰ میلیارد ریال انجام گرفته یا در حال انجام است که این اقدامات با همکاری مدیریت شهری و مردم صورت می‌گیرد.

مصطفایی درباره جزئیات این اقدامات گفت: در میان این پروژه‌ها ساخت مراکز آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، فنی و حرفه‌ای، ایجاد دسترسی، احداث شبکه‌های آب و فاضلاب، آب آشامیدنی سالم و روشنایی معابر در نظر گرفته شده است و این ۱۹۸ پروژه با اعتباری بالغ بر ۰ ۱۲۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات بانک جهانی و ردیف ملی هزینه شده است. ضمن این‌که ۲۳ پروژه نیز با اعتباری بالغ بر ۱۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سال ۱۳۹۳ اجرا شده یا در دست اجراست و آماده‌سازی بیش از ۵۰ پروژه در سکونتگاه‌های غیررسمی در ۳۰  شهر برای سال‌های ۱۳۹۳-۱۳۹۴ در دستور اجرا قرار گرفته است./

نظر شما