شناسهٔ خبر: 2047 - سرویس دانشنامه
نسخه قابل چاپ

آشنایی با نكات مهم در خصوص مسافرت با قطارهاي بين‌المللی

قطار مجارستان شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران در راستاي توسعه همكاري هاي كشورهاي منطقه و گسترش صنعت ايرانگردي و جهانگردي، با همكاري راه آهن هاي سوريه و تركيه در اسفند ماه ۱۳۷۹ اقدام به راه اندازي قطارهای بين المللي تهران – استانبول و تهران – دمشق و تبريز - وان كرده است

همچنين در راستاي توسعه‌ي قطارهاي بين المللي در نظراست ضمن راه اندازي قطار تهران- تاشكند- آلماتي، ارتباط ريلي با كشورهاي هند، پاكستان و عراق نيز در آينده‌اي نزديك برقرار شود.

نكات مهم در خصوص مسافرت با قطارهاي بين المللي:

مسافر بايد ۳ ساعت قبل از حركت قطار براي انجام امور گمركي يا تحويل توشه خود در ايستگاه مبدا حضور داشته باشد. ايستگاه هاي مبداء تهران (قطار استانبول و دمشق) و تبريز (براي قطار تبريز – وان) مي باشد. همچنين جهت تحويل بار در ايستگاه هاي بين راه (زنجان، تبريز و سلماس در ايران) ، حلب در سوريه و اسكي شهير، آنكارا و كايسري در تركيه) مسافران بايد ۲ ساعت قبل از حركت قطار حضور داشته باشند.

حمل بار تجاري با قطار ممنوع است.

مسافران مي بايست از حمل يا پذيرش توشه ي ساير مسافرين خودداري نمايند، در غير اين صورت به هنگام بروزهر گونه مشكل در خصوصبار مذكور مسئوليت آن به عهده ي ايشان خواهد بود.

با توجه به اين كه قسمتي از سفر با كشتي انجام خواهد شد، توصيه مي شود فقط وسايل و لوازم ضروري همراه مسافر باشد و بارهاي حجيم و اضافي كه در طول سفر نيازي به آن نمي باشد جهت حمل به قسمت توشه قطار درايستگاه مبداء تحويل داده و پساز دريافت بارنامه، توشه در مقصد تحويل گرفته شود.

مسافر بايد در نگهداري بليت و بارنامه خود دقت نمايد، زيرا براي اين اسناد المثني صادر نمي شود. همچنين تحويل بار در مقصد فقط در قبال ارائه بارنامه انجام خواهد شد.

به دليل طولاني بودن مسير و كمبود آب، از مصرف بيهوده و بيش از نيازهاي ضروري جداً خودداري شود.

براي داشتن محيطي سالم در داخل قطار و حفظ نظافت و بهداشت و همچنين جهت جلوگيري از كثيف شدن روكش صندلي و تخت ها، زباله و پسمانده هاي غذايي مي بايست در داخل سطل زباله يا كيسه هاي باله ريخته شود.

با توجه به توقف قطار براي انجام امور گذرنامه، مسافر بايد براي ممهور كردن گذرنامه خود از قطار پياده شده و به دفتر گذرنامه مستقر در ايستگاه هاي مرزي مراجعه كند. در غيراين صورت مأموران از مسافرت وي جلوگيري خواهند كرد.

از سوار شدن افراد زير به قطار جلوگيري و يا اگر در قطار باشند در بين راه پياده خواهند شد : اشخاصي كه رفتار ناشايست در قطار داشته باشند و يا مقررات جاري هر يك از كشورها را رعايت نكنند.

اين اشخاص حق استرداد بهاي بليت و همچنين كرايه حمل توشه را ندارند.

افرادي كه به علت بيماري يا علل ديگر همسفران خود راناراحت كنند .

مسافري كه توشه خودر ا به گمرك اظهار نكند و با جاسازي از ديد مأموران آن را مخفي نگهدارد و طي بازرسي كشف شود، توشه و يا شي مذكور ، مشمول مقررات قاچاق بوده و علاوه بر ضبط كالاي مكشوفه مكلف به پرداخت جريمه مقرر خواهد بود .

در صورت عدم ارائه بليت به هنگام درخواست رئيس قطار، مسافر بدون بليت تلقي شده و هزينه ي سفر از وي اخذخواهد شد.

از سوار شدن به كشتي قبل از پهلوگيري كامل آن جداً خودداري و فقط از پلكان مخصوص مسافرين استفاده فرماييد. تردد و سوار شدن از قسمت انبار كشتي( محل بارگيري واگنهاي باري) اكيدا ممنوع بوده و در صورت بروزهر گونه حادثه مسئوليت آن بعهده مسافر ميباشد.

تهيه بليت قطارهاي بين الملل و مقررات مربوط به آن بليت با ارائه گذرنامه معتبر و به نام مسافر صادر ميشود و حق استفاده از آن مخصوص صاحب بليت است.

مسافرت كودكان زير ۴ سال بدون اختصاص جا رايگان است. (در صورتي كه براي مسافر زير ۴ سال در قطار نياز به جاي جداگانه باشد بايد نسبت به خريد يك قطعه بليت نيم بهاء بنام او اقدام نمود.

بليت براي كودكان ۴ تا ۱۰ سال نيم بها محاسبه مي شود. اين تخفيف شامل كوپن خواب نميشود.

هزينه بليت مسافران ( اعم از ايراني و خارجي ) به وجه رايج كشور فروشنده دريافت ميشود.

تغيير تاريخ حركت تا ۴۸ ساعت قبل از سفر امكان پذير بوده و براي بعد از اين زمان تنها مي توان بليت را استرداد كرد.

با رعايت شرط فوق تغيير تاريخ براي بار اول رايگان و دفعات بعد در مدت اعتبار بليت( تا ۶ ماه پس از تاريخ صدور) با پرداخت هزينه كوپن خواب امكان پذير ميباشد. تغيير تاريخ تنها براي تاريخهاي باز در سيستم و در صورت موجود بودن بليت در آن سفر امكانپذير خواهد بود.

در صورت عدم استفاده از بليت پس از صدور، ميتوان آن را با كسر كسورات ، مطابق با تعرفه بين المللي راه آهنهاي خاور ميانه ، استرداد نمود.

استرداد بليت در روز صدور آن بدون كسر وجه انجام خواهد شد. مشروط بر اين كه روز صدور بليت با روز حركت قطار يكي نباشد.

مدت اعتبار بليت هاي انفرادي براي استفاده، شش ماه و مهلت استرداد آن تا ۶ ماه بعد از تاريخ حركت قطار ميباشد.

درخواست دربست كردن كوپه صرفاً براي حمل بيماراني كه قادر به نشستن نميباشند ، طبق مقررات مربوطه وتحت شرايطي، پذيرفته ميشود. در اين صورت ۷۵ درصد بهاي جاي اختصاص يافته بر اساس درجه واگن دريافت ميشود.

تهيه بليت قطار در مسير تهران- وان با قطار تهران – دمشق و تهران - استانبول در اكثر دوره هاي برنامه ريزي امكانپذيراست. مسافراني كه با قطار تهران – دمشق عازم شهر وان مي باشند به دليل باز نشدن واگن توشه ي اين قطار در شهر وان فقط ميتوانند بار شخصي خود را در قطار همراه داشته باشند.

توجه : قيمت بليتهاي بين المللي در محاسبات مالي راه آهنهاي خاور ميانه ، بر اساس يورو انجام شده و در نتيجه با تغييرنرخ برابري يورو با ريال ايران، اين قيمت نيز تغيير مي كند.

منبع: شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران

نظر شما