شناسهٔ خبر: 2066 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

عباس آخوندی در حاشیه مراسم «زنگ ایمنی سفرها» خبر داد:

مصوبه جدید دولت برای بهسازی و بازسازی راه‌ها/ وزارت راه و شهرسازی در پی ایجاد انضباط شهری است

وزیر راه وشهرسازی  وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران عباس آخوندی با بیان این‌که مسئله انضباط شهری به صورت مرتب در دستور کار شورای معماری و شهرسازی قرار دارد گفت: وزارت راه و شهرسازی در پی ایجاد انضباط شهری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم «زنگ ایمنی سفرها» که صبح امروز دوشنبه ۱۹ آبان برگزار شد در جمع خبرنگاران از برنامه‌ریزی دولت برای بهسازی و بازسازی راه‌ها خبر داد و گفت: روز گذشته هیئت وزیران مبلغی معادل ۲۰۰ میلیارد تومان را تصویب کرد تا اقدام‌های لازم برای خرید ماشین‌آلات راهداری، نمک‌پاش‌ها، برف‌روب‌ها و تعمیر و مرمت ماشین‌آلات موجود انجام شود. وزارت راه و شهرسازی نیز سعی دارد تا حد امکان به مسئولیت محول شده عمل کند.

آخوندی بحث ایمنی راه‌ها را مسئله‌ای جهانی خواند و گفت: سازمان ملل به دلیل مواجهه تمام جهان با این مسئله این دهه را چنین نام‌گذاری کرد٬ در ایران نیز برای آن‌که جاده‌ها، شهرها و راه‌های ایمن‌تری داشته باشیم، باید همه دست به دست هم دهیم و به جای آن‌که همدیگر را متهم کنیم و مسئولیت را بر گردن یکدیگر بیندازیم، بدانیم که مسئولیت هریک از ما در ایمنی راه‌ها چیست. به دلیل نیاز به این همکاری است که شعار این دهه  «مسئولیت ما در ایمنی راه‌ها» در نظر گرفته شده است. 

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در تلاشیم به جای اداری یا دولتی کردن موضوع ایمنی راه‌ها، به آن به عنوان یکی از دغدغه‌های جامعه بنگریم. براساس آمار بیش از ۲۰ میلیون نفر پشت فرمان می‌نشینند و یک مسئول دولتی نمی‌تواند مسئولیت این تعداد از رانندگان را به عهده داشته باشد، از این رو سازمان‌ها، نهادها و بخش‌های مختلف می‌بایست برای ارتقای ایمنی راه‌ها به یکدیگر کمک کنند.

وی با بیان این‌که هر مرجع حقیقی و حقوقی همچون راننده، عابر پیاده، پلیس، سازنده خودرو، وزارت راه شهرسازی و وزارت بهداشت و درمان می‌تواند نقشی موثر در ایمنی راه‌ها داشته باشد، افزود: یک مرجع یا فرد نمی تواند این مشکل فراگیر را برطرف کند بنابراین اگر این مسئله به مسئله جامعه ایران تبدیل شود، همه می‌توانند با کمک یکدیگر آن را حل کنند.

آخوندی درباره برنامه‌های زمستانی وزارت راه و شهرسازی در حوزه راهداری توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی هر سال از اوایل پاییز برای راهداری زمستانی آماده می‌شود٬ در سال جاری نیز تلاش‌های خوبی در این زمینه انجام شد تا بخش عمده‌ای از روکش جاده‌ها انجام شود. با توجه به اقدام‌های انجام شده در ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۳ نسبت به سال گذشته شاهد بیش از ۱۱۰ درصد پیشرفت در حوزه روکش جاده‌ها بودیم، البته اقدامات در بحث‌های خط‌کشی‌ها، نصب علائم، تعمیر بسیاری از جاده‌ها در حدی که اعتبارات بود انجام شد٬ این فعالیت‌ها کمکی است برای این‌که جاده‌های ایمن‌تری داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بحث انضباط شهری در دستور کار شورای معماری و شهرسازی قرار دارد، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی در پی ایجاد انضباط شهری است تا جلوی فروش تراکم‌ها و تغییر پی در پی کاربری‌های بدون انضباط را بگیرد. این مسئله عمومی تمام مردم شهرهاست و دولت به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. در واقع همه مردم باید خواهان این باشند که در همسایگی‌شان مقررات و قوانین رعایت شود و کسی تخلف نکند.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها و دولت نیز باید با وضع مقررات لازم در این زمینه انجام وظیفه کنند و بر اجرای صحیح مقررات نظارت داشته باشند. معتقدم اگر این مسئله به خواسته مردم و جامعه تبدیل شود، دستیابی به اهداف امکان‌پذیر خواهد بود زیرا در غیر این صورت اگر تنها یک دولتمرد بگوید من می‌توانم این مسئله را حل کنم، قطعا تحقق آن امکان‌پذیر نیست.

آخوندی ادامه داد: صدها هزار واحد مسکونی در سراسر کشور ساخته می‌شود، چگونه یک نفر می‌تواند تعهد بدهد که همه آن‌ها درست ساخته شوند. گستردگی موضوع نشان می‌دهد که برای رسیدن به هدف باید این مسئله به عنوان خواسته عمومی جامعه ایران مطرح شود.

صبح امروز دوشنبه ۱۹ آبان مراسم «زنگ ایمنی سفرها» با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دهه «ایمنی راه‌ها و مسئولیت‌های ما» و به مناسبت روز «دانش‌آموز و ایمنی سفر» در مدرسه شهید پندی نواخته شد./

نظر شما