شناسهٔ خبر: 2099 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل اتحادیه راه‌آهن‌های دنیا(UIC):

نقش راه‌آهن ایران در منطقه بسیار با اهمیت است / راه‌آهن‌ها پلی میان کشورها و نسل‌ها هستند

اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌های دنیا مدیرکل اتحادیه راه‌آهن‌های دنیا(UIC) در کنفرانس کنوانسیون کوتیف نقش راه‌آهن‌ ایران در منطقه را پر اهمیت توصیف کرد و گفت: راه‌آهن‌ها راه‌های جدید قرن 21 اند که پلی میان مناطق، کشورها و نسل‌ها ایجاد کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کنفرانس کنوانسیون کوتیف با میزبانی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به مدت دو روز(20 و 21 آبانماه) در تهران برپاست.

در نخستین روز این کنفرانس ژان پیرلوبینو، مدیرکل اتحادیه راه‌آهن‌های دنیا(UIC) سخنرانی کرد و گفت: راه‌های آهن پلی بین شهرها، مناطق، کشورها و نسل ایجاد کرده‌اند، در حقیقت راه‌های جدید قرن 21 راه‌آهن‌ها هستند و ایران نیز نقش بسیار با اهمیتی در این زمینه داشته و دارد.

در ادامه فرانسوا داون؛ دبیرکل اوتیف با بیان اینکه ایران پلی میان شرق با غرب و شمال با جنوب است و کشور بسیار با اهمیتی بشمار می‌آید. اوتیف نیز سازمانی است که بر ایجاد پل و اتصال کشورها به یکدیگر است.

وی افزود: اکنون 49 کشور و تمام کشورهای قاره اروپا عضو اوتیف‌اند بنابراین این سازمان با جهت‌گیری شرقی و غربی نقش موثری در ترافیک بین‌المللی راه‌آهن دارد. در واقع نقش این سازمان ایجاد مقررات برای تسهیل ترافیک بین‌المللی ریلی است. این مقررات باید متحدالشکل، آسان و عملی باشند.

در نخستین روز این نشست محسن پورسید آقایی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی مستلزم چارچوب‌های قانونی، سازمانی مناسب و هماهنگ بین المللی است گفت: فقدان مقررات یکپارچه بین‌المللی استفاده یکسان از ترافیک ریلی را با مشکل مواجه می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: پیشنهاد می‌دهم برنامه‌های آموزشی حمل و نقل زیر نظر سازمان‌های بین‌المللی برای آشنایی با قوانین و مقررات ریلی در بخش‌های عمومی و خصوصی برگزار شود. همچنین این کنفرانس زمینه ساز پیروی از قوانین حمل و نقل واحد و رفع موانع پیش روی صنعت حمل و نقل ریلی محسوب می‌شود.

در ادامه نیز عباس نظری، مدیرکل امور بین‎‌الملل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به موقعیت خاص، کلیدی و جغرافیایی ایران در منطقه گفت: کنفرنس کنوانسیون کوتیف برای نخستین بار در منطقه به میزبانی تهران و با هدف برچیده شدن موانع حمل و نقل ریلی بین‌المللی مورد توجه برگزار شد.ل‌المللی ریلی

وی ادامه داد: ناهماهنگی‌های قوانین ریلی می‌تواند مانع ترافیک ریلی در کشورها شود، مانند صدور مجوز بارنامه‌ها و اقدامات و تشریفات گمرکی که همگی سیر روان قطار را مشکل می‌سازند.

 مدیرکل امور بین الملل شرکت راه‌آهن ایران موانع ترافیکی ریلی را اختلاف عرضی، زیرساخت‌های ضعیف در طول مسیر، مشخصات فنی ناوگان ریلی در کشورهای منطقه، طولانی بودن تعمیر بوژی، تاخیر زیاد قطار در مرزها به دلیل رویه گمرکی، رقابتی نبودن تعرفه ریلی نسبت به سایر وسایل حمل و نقل و عدم وجود شرکت‌های مشترک میان کشورها در زمینه حمل و نقل ترکیبی معرفی کرد.

دومین روز اجرای این کنفرانس همزمان با 21 آبانماه در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار می‌شود./

نظر شما