شناسهٔ خبر: 21173 - سرویس زنان و امور خانواده
نسخه قابل چاپ

در وزارت راه و شهرسازی انجام شد؛

برگزاری نخستین جلسه کمیته علمی امور زنان با هدف بررسی و راهبری سیاست‌های بخش بانوان

نشست بانوان نخستین جلسه رسمی کمیته علمی امور بانوان وزارت راه و شهرسازی با هدف بررسی، ارزیابی، نظارت، و راهبری سیاست‌ها و برنامه‌های بخش زنان وزارت‌خانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نخستین جلسه رسمی کمیته علمی امور بانوان وزارت راه و شهرسازی در تاریخ چهارشنبه یکم اردیبهشت ماه با حضور ژاله شادی‌طلب، مسرت امیرابراهیمی، منا عرفانیان سلیم، محسن حبیبی و محسن گودرزی در ساختمان شهید دادمان این وزارتخانه برگزار شد.

این کمیته به عنوان هسته فکری حوزه مشاور اموربانوان وزارت راه و شهرسازی و با هدف بررسی، ارزیابی، نظارت، و راهبری سیاست‌ها، برنامه‌ها، و اقدام‌های این امور راه‌اندازی و فعال شده و در مسیر خود بنا بر اقتضائات و ضرورت‌ها از مشاوره و همفکری با متخصصان و اساتید دیگری در این عرصه بهره خواهد بود.

در نخستین نشست چیستی و چگونگی مواجهه با مأموریت‌های محوله به امور بانوان مورد بحث و بررسی قرارگرفت که خلاصه‌ای از نظرها به شرح زیر خواهد بود:

از آنجا که مسأله «حق زن به شهر» و «حق زن به حمل و نقل عمومی» (حق زن به فضای عمومی) در قالب حق بر فضای عمومی برای عموم شهروندان مطرح می‌شود، باید در یک مقیاس بزرگ شناسایی شوند. در شرایط کنونی، تغییر ساختارهای اجتماعی و کیفیت حضور زنان در عرصه عمومی، سبب شکل‌گیری و رشد یک نیروی اجتماعی نیرومند حاصل از خواسته‌های این بخش از جامعه شده است. این در حالی است که صورت‌های اجتماعی موجود در ایران به درستی توان و آمادگی پذیرش این نیروی اجتماعی قوی را ندارند. تعارض ایجاد شده عدم امکان مشارکت و حضور برابر زنان را در مقایسه با مردان در عرصه‌های عمومی باعث می‌شود. بنابراین، برای رفع تعارض، لازم است که مسأله در مقیاس جامعه و در ارتباط با تغییر دیدگاه‌ها درهر دو جنس (مرد و زن) مورد توجه قرار گیرد.

برای پیگیری موضوع در وزارت راه و شهرسازی با توجه به گستردگی و تنوع کاربران، مهم‌ترین و نخستین گام شناخت کنشگران دخیل (stakeholders) در زیرمجموعه‌های این وزارتخانه است که بی‌تردید کارکنان زن در این زیرمجموعه‌ها بهترین گروه برای دستیابی به این موضوع خواهند بود. کارکنان زن در حوزه‌های عملکردی و تخصصی متنوع به عنوان عضوی از جامعه در یک فضای تجربی درک و دریافت واقعی‌تری از مسایل و چالش‌های موجود در پاسخگویی دستگاه‌ها به مطالبات و نیازها خواهند داشت که دریافت‌های واقعی از جامعه تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری کارآمدتری را سبب خواهد شد.

از سوی دیگر جمعیت، سابقه و نقش کارکنان زن در بدنه تخصصی راه و شهرسازی، توجه و ارتقاء وضعیت اشتغال این گروه را به عنوان یک مسأله مهم و ضروری فراروی برنامه‌های امور زنان این وزارت خانه قرار می‌دهد. براین اساس کمیته علمی، تمرکز اصلی فعالیت امور زنان را بر شناخت حوزه‌های عملکردی وزارت راه و شهرسازی به ویژه جامعه زنان این مجموعه معطوف می‌دارد که در این زمینه چند نکته زیر قابل پیگیری خواهند بود:

- شناخت وظایف و مسیرهای قانونی و عملیاتی موجود در هر یک از بخش‌های تابعه برای احصاء حقوق زنان در چارچوب وظایف تعریف شده

- شناسایی جامعه زنان شاغل در هریک از بخش‌های تابعه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های این گروه برای تشخیص و درک مسایل زنان در دو حوزه کارکنان و کاربران

- بهره‌گیری از دو دسته اطلاعات فوق‌الذکر در تشخیص مسایل و اولویت‌های برنامه‌ریزی و اقدام در مقیاس معنادار نسبت به زمان و بسترهای حقیقی موجود

در نهایت، ایجاد و تقویت هسته‌های تخصصی کارآمد در ستاد و دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی و نیز تلاش برای تبدیل این هسته‌ها به نهادهای ساختاری ماندگار از سوی کمیته علمی امور بانوان برای تحقق این اهداف و برنامه‌های مورد توصیه و تأکید قرار گرفت./

نظر شما