شناسهٔ خبر: 21257 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در مراسمی با حضور مسئولان در ایستگاه راه‌آهن شیراز؛

قطار ۵ ستاره تهران به شیراز آغاز به کار کرد/ وعده سیر قطار در مسیرهای منتهی به شیراز با سرعت ۱۴۰ کیلومتر/ سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت ریلی عمل به اقتصاد مقاومتی است

قطار 5 ستاره فدک مدیرکل راه‌آهن فارس(شیراز) تعامل با خصوصی در صنعت ریلی را در راستای اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: در راستای نوسازی خطوط ریلی و تسریع در ارائه خدمات به مسافران نخستین قطار پنج ستاره فدک وارد ایستگاه راه‌آهن شیراز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد انصاری در مراسم افتتاح حضور قطار پنج ستاره فدک در ایستگاه راه‌آهن شیراز اظهار داشت: قطار فدک دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های فراوان در ارائه خدمات به مسافران است که با اجرایی شدن این طرح شاهد افزایش ضریب ایمنی و کاهش زمان، افزایش سرعت و دیگر مزایا هستیم.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین استراتژی و رویکرد راه‌آهن استان فارس تحقق فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر اجرایی شدن شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است، افزود: تعامل با بخش خصوصی، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، جلوگیری از هدر رفت سرمایه ملی، رشد بهره‌وری و اشتغال‌زایی ازجمله مهم‌ترین اهداف اداره کل راه‌آهن فارس است.

اتصال مترو به شبکه ریلی بین شهری

مدیرکل راه‌آهن استان فارس خاطرنشان کرد: تدوین بسته فرصت‌های مشارکت سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم، توسعه شهری با محوریت احداث ایستگاه‌های راه‌آهن و اتصال قطار شهری به حمل‌ونقل ریلی و افزایش سرعت به ۱۴۰ کیلومتر در بخشی از محورهای ریلی استان از دیگر فعالیت‌ها است.

انصاری تصریح کرد: با احداث ۱۲۳ایستگاه از ۱۰ هزار کیلومتر محور ریلی کشور ۵۰۰ کیلومتر به استان فارس اختصاص دارد که با تلاش‌های انجام‌ شده درصدد تسریع درجابجای مسافر و حمل کالا از طریق حمل‌ونقل ریلی هستیم.

وی بیان داشت: در سال گذشته در حوزه بارگیری و حمل مسافر فعالیت‌های چشمگیری صورت گرفته که تخلیه و بارگیری بیش از ۱۱۶ هزار تن و جابجایی ۵۰۰ هزار نفر به‌صورت رفت‌وبرگشت ازجمله این فعالیت‌ها است.

مدیرکل راه‌آهن استان فارس اضافه کرد: افزایش بهره‌وری، استفاده از مسیر ریلی، راه‌اندازی قطار حومه در مسیر شهررضا به مرودشت، تفاهم‌نامه با سازمان گردشگری از عملکردهای اجرایی راه‌آهن استان فارس است.

همچنین در ادامه این مراسم مهدی معصومی مدیرعامل قطارهای ۵ ستاره فدک، گفت: سرعت این قطار به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در این راستا مدیر کل راه آهن فارس قول داده در سال جاری با فراهم کردن امکانات سرعت قطار شیراز به ۱۴۰ کیلومتر برسد.

مهدی معصومی تاکید کرد: این قطار در ایران بازساخت شده و به طور کامل دارای امکانات رفاهی است.

وی یادآور شد: طی سالهای گذشته استقبال مسافرین از قطار کاهش یافت در حالی‌که ایمن‌ترین راه، سفر با قطار و استفاده از خطوط ریلی است.

مدیرعامل قطارهای ۵ ستاره فدک با اشاره به اینکه در سال گذشته استفاده از قطار نسبت به سال قبل آن ۶ درصد کاهش داشته است، گفت: همگان باید برای معرفی خصوصیت‌ها و راحتی استفاده از خطوط ریلی تبلیغ و همکاری داشته باشند تا مردم بتوانند با خیال راحت از خطوط استفاده کنند.

معصومی تصریح کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ارائه خدمات بهتر به زائرین مشهد مقدس اولین قطار با سرعت بالا را در مسیر تهران به مشهد راه‌اندازی کردیم که به طور حتم سرعت آن را افزایش خواهیم داد.

وی افزود: حدود ۱۰ هزار و ۲۲۳ کیلومتر خط آهن در ۱۷ استان کشور وجود دارد که تمامی مردم می توانند با استفاده راحت از آن سفرهای ایمنی داشته باشند.

نظر شما