شناسهٔ خبر: 21374 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

امیر امینی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تشریح کرد:

جزئیات ابلاغیه اقتصاد مقاومتی در بخش حمل ونقل/ ساخت و بهره‌برداری ۵۹۱ خط ریلی، ۱۲۰ كیلومتر آزادراه، ۱۰۷۰ كیلومتر بزرگراه و ۴۵ كیلومتر راه اصلی/پیشنهاد همکاری وزارت راه و شهرسازی در ۱۷ پروژه

امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ابلاغیه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: وزارت راه و شهرسازی تلاش دارد تا پایان سال ۱۳۹۵ براساس برنامه‌ای منظم پروژه‌های محوله را به اتمام برساند.

امیر امینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره برنامه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی در راه و شهرسازی گفت: با توجه به ماموریت و شرح وظایف هر دستگاه در کشور٬ اجرای اقتصاد مقاومتی برای وزارت راه و شهرسازی نیز مبین اهدافی اختصاصی خواهد بود که افزایش ترانزیت در تمامی شقوق حمل ونقل و توجه به زیرساخت‌ها٬ افزایش سهم حمل‌ونقل عمومی حومه‌ای با رویكرد انتقال جابه‌جایی مسافران از  جاده به ریل٬ نوسازی ناوگان حمل و نقل٬ كاهش شدت مصرف انرژی در حمل و نقل و ساختمان٬ مدیریت دارایی‌های غیرمولد و مردمی كردن اقتصاد از جمله مقاصد این هدف‌گذاری هستند.

وی افزود: سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد. مفاهیم متعددی از این واژه در اذهان متصور می‌شود كه از جمله آن تشخیص حوزه‌های فشار در شرایط تحریم و تلاش برای رفع آسیب‌پذیری، داشتن اقتصادی روبه رشد، سازماندهی الگوی اقتصادی و علمی و به ویژه خروج از وابستگی را می‌‌توان نام برد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: با عنایت به بدیعی بودن موضوع اقتصاد مقاومتی برای دولت برنامه‌هایی بر پایه توسعه كشور تدوین و در اواخر تابستان سال ۱۳۹۳ مصوب و به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

وی ادامه داد: از آنجایی كه اكثر پروژه‌های مصوب جزء مأموریت دستگاه‌ها بود، نمود چشمگیری در مفاهیم اقتصاد مقاومتی پیدا نشد و نیل به منویات مقام معظم رهبری حاصل نگردید. براین اساس طبق فرمان مجدد ایشان در شهریور سال ۱۳۹۴ ستادی با همكاری هر سه قوه با عنوان «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» تشكیل و در جلسه پنجم ستاد یازده برنامه ملی تصویب شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: براساس مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی وزارت راه و شهرسازی مكلف به پیشبرد طرح توسعه زیرساخت‌های تجارت خارجی و ترانزیت شد كه تحت برنامه ملی دوم با عنوان پیشبرد برون‌گرایی اقتصاد قرار دارد.

وی افزود: با برگزاری جلسات كارگروه داخلی وزارت راه و شهرسازی به صورت مستمر و همكاری لازم با ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، ‌پروژه‌‌های اولویت‌دار سال ۱۳۹۵ وزارت راه و شهرسازی از سوی معاون اول رییس‌جمهور در فروردین ماه سال‌جاری ابلاغ شد.

امینی توضیح داد: در این ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی موظف است تا پایان سال ۱۳۹۵ نسبت به ساخت و بهره‌برداری ۵۹۱ خط ریلی، ۱۲۰ كیلومتر آزادراه، ۱۰۷۰ كیلومتر بزرگراه و ۴۵ كیلومتر راه اصلی در بخش حمل و نقل و همچنین رونق مسكن و بهسازی حاشیه كلان‌شهرها و بافت‌های فرسوده در بخش ساختمان مبادرت کند.

وی افزود: حسب نظر مقام عالی وزارت٬ با عنایت به اینكه وزارت راه و شهرسازی مصرف‌كننده بیش از دوسوم انرژی شده است و ناوگان حمل و نقل نیز فرسوده است٬ همکاری وزارت راه و شهرسازی در ۱۷ پروژه دیگر نیز پیشنهاد شده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: با عنایت به ابلاغیه اخیر معاون اول رییس جمهوری٬ جلسه تشریح و تبیین پروژه‌های مصوب به مجریان زیربخش وزارتخانه در پنجم فروردین ماه تشکیل شد و امیدواریم با برنامه زمان‌بندی منظم٬ رفع چالش‌های منابع مالی و اعمال اصلاحات مورد نیاز در موارد قانونی٬ پروژه‌های محوله را تا پایان سال به اتمام برسانیم./

نظر شما