شناسهٔ خبر: 21407 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

۱۱۲ هزار نفر با اوراق مسكن در سال ۹۴ خانه دار شدند

تسهیلات مسکن بیش از ۱۱۲ هزار نفر در سال گذشته با دریافت بیش از ۵۲ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به كمك اوراق حق تقدم تسهیلات مسكن در فرابورس، خانه دار شدند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، در پنج سال گذشته نیز بیش از ۱۹۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات مسكن از طریق اوراق حق تقدم تسهیلات مسكن در اختیار متقاضیان قرار گرفت و به خانه دار شدن بیش از ۶۲۵ هزار نفر كمك كرد.

بررسی روند حجم عرضه و تقاضای اوراق منتشر شده از سال ۱۳۹۲ تاكنون نیز حاكی از آن است كه حجم كل اوراق موجود در بازار كه تا دیماه ۹۲ به دلیل مازاد عرضه اوراق نسبت به حجم تقاضای تسهیلات از سوی متقاضیان، روندی رو به رشد داشت، از بهمن ۹۲ با پیشی گرفتن حجم تقاضا از عرضه و نیز افزایش حجم اوراق ابطالی، روند نزولی به خود گرفته و این روند در سال گذشته نیز ادامه داشت.

به بیان دیگر، بررسی این موضوع از نظر آماری نشان می‌دهد حجم تسهیلات موجود در بازار كه به رقم ۵۱ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال در دیماه ۹۲ رسیده بود، در اسفندماه ۹۴ به رقم ۲۳ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال كاهش یافته است. در دو سال اخیر بیش از ۱۳ هزارو ۸۶۰ میلیارد ریال از اوراق تسهیلات مسكن نیز به دلیل انقضای مهلت آنها، ابطال و از گردونه اوراق قابل استفاده خارج شده است.

از سوی دیگر روند قیمتی اوراق تسهیلات مسكن در سال گذشته نیز حكایت از آن دارد كه قیمت اوراق كه از ابتدای سال گذشته روندی نزولی را آغاز كرده بود از آبان ماه ۹۴ به دلیل افزایش حجم تقاضای این اوراق كمی رو به افزایش گذاشته به طوری كه در اسفندماه میانگین قیمت هر ورقه به حدود ۸۶۰ هزار ریال رسیده است.

در همین حال مجموع ارزش معاملات ماهانه اوراق تسهیلات مسكن در سال گذشته به بیش از ۹ هزار میلیارد ریال رسیده كه نشان می‌دهد ارزش معاملات در هر ماه به طور متوسط ۷۵۰ میلیارد ریال بوده است.

علیرضا توكلی مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در خصوص روند معاملات اوراق تسهیلات مسكن پس از مصوبه‌های جدید شواری پول و اعتبار گفت: با توجه به مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر كاهش نرخ سود تسهیلات مسكن از ۱۸.۵ به ۱۷.۵ درصد و نیز افزایش سقف تسهیلات مسكن، زوجین به ارقام یك میلیارد ریال برای شهر تهران، ۸۰۰ میلیون ریال برای مراكز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و ۶۰۰ میلیون ریال برای سایر شهرها، انتظار می‌رود این بازار با رونق بیشتری روبرو شده و تقاضا برای اوراق تسهیلات مسكن افزایش یابد/.

نظر شما