شناسهٔ خبر: 2166 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

دكتر سعید معیدفر:

هر فرد باید سهم خود را در ایمنی راه‌ها و نجات جان انسان‌ها ایفا کند

یادمان قربانیان سوانح جاده ای سعید معیدفر در مراسم «یادمان قربانیان سوانح رانندگی» که به مناسبت دوازدهمین روز از دهه «ایمنی راه‌ها و مسئولیت‌های ما» در آسایشگاه کهریزک برگزار شده بود، با طرح این پرسش که چرا کشوری که سالانه شاهد معلولیت، مصدومیت و مرگ هزاران نفر در جاده‌ها است، دچار غفلت و فراموشی می‌شود، اظهار کرد: هر فرد باید سهم خود را در ایمنی راه‌ها و نجات جان انسان‌ها ایفا کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مراسم روز جهاني «یادمان قربانیان سوانح رانندگی»، صبح روز یکشنبه، ۲۵ آبان با حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دكتر همايون هاشمي، رئيس سازمان بهزيستي كشور، داوود كشاورزيان، رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، اسماعیل غلامی، معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و علیرضا طاهری، مدیر عامل سرای احسان به مناسبت 16 نوامبر روز جهاني يادمان قربانيان سوانح رانندگي و در دهه «ایمنی راه‌ها و مسئولیت‌های ما» برگزار شد.

در این مراسم دكتر سعید معیدفر، رئیس کارگروه اطلاع‌رسانی، آموزش و فرهنگ ایمنی راه‌ها، با بیان این‌که چرا کشوری که سالانه شاهد معلولیت، مصدومیت و مرگ هزاران نفر در جاده‌ها است، دچار غفلت و فراموشی می‌شود، گفت: بی‌شک مسئولان راهسازی و خودروسازی در بحث ایمنی راه‌ها مسئولیت‌هایی دارند اما نباید مسئولیت هر یک از مردم در این حوزه را فراموش کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از افرادی که در سوانح جاده‌ای آسیب می‌بینند، از خانواده‌های محروم کشور هستند، علاوه بر آن، با مرگ نان‌آور خانواده، زنان بی‌سرپرست و کودکان دچار فقر می‌شوند. تمام تلاش ما در کارگروه اطلاع‌رسانی، آموزش و فرهنگ ایمنی راه‌ها این بود که در سال جاری و همگام با حرکتی که به صورت جهانی در این حوزه انجام می‌شود، اقداماتی انجام شود تا ایران نیز سهمی در کاهش آمار تلفات جاده‌ای داشته باشد. هر فردی باید سهم خود را در ایمنی راه‌ها و نجات جان انسان‌ها ایفا کند زیرا همه جامعه در بحث ایمنی راه‌ها مسئول هستند.

نیازمند عزم ملی هستيم

در ادامه این مراسم محمد بخارایی، مدیر عامل جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور، با بیان این‌که ارتقای سطح ایمنی جاده‌ها نیازمند عزم ملی بوده و این شعار سرلوحه جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها است، اظهار کرد: در 10 سال اخیر تعداد تلفات جاده‌ای در کشور ما از تعداد 27 هزار نفر در سال به 18 هزار نفر کاهش یافت اما هنوز این تعداد قابل توجه است.

مدیر عامل جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور، افزود: این دغدغه ملی نیازمند عزم ملی است. مساله ایمنی راه‌ها به توجه و تمرکز ویژه‌ای نیاز دارد و امیدوارم در این روز که یادمانی از قربانیان سوانح رانندگی است، عزم ملی در این زمینه آغاز شود. جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در کنار همه دستگاه‌های خدمتگذار مانند پلیس راه، وزارت صنعت و معدن، اورژانس، امداد و نجات، وزارت راه و شهرسازی و همه نهادهای ذیربط در این زمینه مشارکت دارد که البته همکاری و مشارکت مردم در این اراده ملی مغفول مانده و قطعا فعالیت مردم در این حوزه الزامی است.

وی با بیان این‌که مقرر شد که فعالیت‌های طرفداران ایمنی راه‌ها در استان‌ها گسترش یابد، گفت: در ایام دهه «ایمنی راه‌ها و مسئولیت‌های ما» سه واحد استانی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها احداث شد. به این ترتیب در حال حاضر حدود 5 هزار نفر در جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها عضویت دارند. در پایان امیدوارم که ایمنی مستمر، توجه دائمی و آموزش همیشگی باشد تا سلامت راننده، سرنشینان و عابران پیاده همواره به عنوان یک دغدغه‌ ملی و عزم ملی مطرح باشد.

توجه ويژه مسئولان به صنعت حودروسازي

در ادامه این برنامه محبوبه مخلوق، مدیر عامل انجمن برنا، با بیان این‌که یکی از مطالبات انسان‌ها در حوزه‌های مختلف پیگیری است، اظهار کرد: متاسفانه کشور ما در این حوزه آنچنان فعالیت نمی‌کند و بیشتر در پی درمان هستیم. این در حالی است که می‌دانیم هزینه‌های درمان بسیار بالاتر از هزینه‌های پیشگیری است.

رئیس کمیسون فرهنگی- اجتماعی اتحادیه جهانی معلولان در سازمان ملل و عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با اشاره به درد و رنج‌هایی که معلولان هر روز با آن درگیر هستند، ادامه داد: توجه بیشتر مدیران صنعت به خودروسازی در ایران، توجه به بحث پیشگیری، تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری مطالبات قربانیان حوادث جاده‌ای و لزوم عزم ملی و کار بسیجی و جهادی در بحث مقابله با حوادث جاده‌ای از مواردی هستند که توجه به آن‌ها موجب کاهش تلفات و خسارت‌های جاده‌ای می‌شود.

باید پیگیر مطالبات مصدمان حوادث جاده‌ای بود

علی مهرعلی‌زاده یکی دیگر از اعضای جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها و انجمن برنا و از قربانیان حوادث جاده‌ای، با بیان این‌که باید پیگیر مطالبات مصدمان حوادث جاده‌ای بود، گفت: بی‌شک دلایل بی‌شماری زمینه‌سازی بروز حوادث جاده‌ای هستند که نامناسب بودن جاده‌ها، ایمن نبودن خودروها، کمبود تابلوهای علائم رانندگی، عدم توجه مناسب به بحث فرهنگ‌سازی در حوزه ایمنی راه‌ها و کاهش حوادث رانندگی و کمبود برنامه‌های آموزشی مناسب از جمله آن به شمار می‌آیند.

به همین خاطر اقداماتی همچون تعریف فرهنگ معلولیت، فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی در حوزه تلفات و حوادث جاده‌ای، آموزش افکار عمومی از طریق رسانه‌ها، مناسب سازی راه‌ها و لزوم طراحی و برنامه‌ریزی دقیق از برنامه‌هایی است که برای دستیابی به کاهش آمار تلفات جاده‌ای می‌بایست مورد توجه واقع شود.

شاخص آسایشگاه کهریزک بی‌کسی، فقر و نیاز است

در ادامه صوفی‌نژاد، عضو هیات مدیره و مدیر آسایشگاه کهریزک با بیان این‌که یک هزار 750 نفر معلول، سالمند و مبتلا به بیماری M.S در این آسایشگاه زندگی می‌کنند، اظهار کرد: این مجموعه از محوطه‌ای به مساحت 40 هکتار و زیربنای 180 هزار متر برخوردار است.

وي ادامه داد: شاخص آسایشگاه کهریزک بی‌کسی، فقر و نیاز است. بی‌شک توجه به بحث معلولان نیاز به نگاه ویژه‌ای از سوی مسولان و نهادهای ذیربط دارد تا با بررسی کامل، به مطالبات این افراد رسیدگی شود.

با آگاه‌سازي رفتار مردم را تغيير دهيم

در ادامه دکتر همايون هاشمی، رئيس سازمان بهزیستی کشور، اظهار کرد: من معتقدم که در حوزه تلفات و حوادث جاده‌ای، پیش از هر چیز پیشگیری حائز اهمیت است. نباید با این مساله احساسی برخورد کرد. باید با پیشگیری و آگاه‌سازی که منجر به تغییر رفتار می‌شود، کار را دنبال کرد، به این ترتیب باید در طول سال اقدامات مناسب و لازم را انجام داد.

وی با بیان این‌که باید به صورت مستمر و مدام فعالیت‌های حوزه‌ مقابله با حوادث رانندگی را دنبال کرد، افزود: سازمان بهزیستی 28 هزار پایگاه در سطح کشور را در اختیار دارد که می‌تواند در حوزه‌های پیشگیری و مقابله با حوادث و سوانح جاده‌ای با سازمان‌ها و نهادهای ذیربط همکاری داشته باشد./

نظر شما