شناسهٔ خبر: 21784 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معرفی کتاب؛

تحلیل بازار مسكن ایران در قالب یک کتاب

پوستر كتاب «تحلیل بازار مسكن ایران» نوشته بهروز ملکی معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نیاز فعالان املاك و مستغلات به تحلیل‌های قابل اتكا و چندوجهی سبب شد تا كتاب ۲۰۰ صفحه‌ای «تحلیل بازار مسكن ایران» توسط انتشارات سازمان مدیریت صنعتی و با تالیف دكتر بهروز ملكی، تحلیل‌گر ارشد بازار مسكن و معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی منتشر شود.

در مقدمه كتاب آمده است: نگاهی به پیشینه بازار مسکن ایران، حاكی از آن است كه این بازار، متأثر از ساختار اقتصادی كشور، از الگوی خاصی پیروی می‌کند.

مطابق این الگو، قیمت مسکن در یک دوره، از ثبات نسبی برخوردار است و تا حدودی عرضه بر تقاضا، غلبه دارد و رکود بر بازار معاملات حاکم می‌شود. بعد از طی این دوره و تخلیه حباب قیمتی، ابتدا در شهر تهران (به عنوان شهر پیشتاز) و به دنبال آن در سایر شهرها، تقاضا، افزایش می‌یابد. از آنجا که عرضه مسکن در کوتاه‌مدت نمی‌تواند پاسخگوی این تقاضا باشد، قیمت مسکن افزایش می‌یابد.

در سمت عرضه نیز با تحریک بازار و افزایش قیمت‌ها، انگیزه سازندگان برای اخذ پروانه‌های ساختمانی افزایش می‌یابد؛ ولی به علت ماهیتِ زمان‌بَر تولید مسکن، تكمیل و عرضه واحدهای مسكونی به بازار، با وقفه صورت می‌پذیرد. نگاهی به روند صدور پروانه‌های ساختمانی، حاکی از آن است كه بسیاری از سازندگان، پروژه‌های خود را در رونق شروع می‌کنند و در رکود می‌فروشند.

علاوه‌براین، نباید سایر عوامل مؤثر بر ادوار رونق و رکود بازار مسکن را از نظر دور داشت. این عواملِ عمدتا برونبخشی، معادلات و پیش‌بینی‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. به این ترتیب، موجب تشدید-تخفیف یا تسریع-تاخیر در ادوار پیش‌بینی شده بازار مسكن شده، طول و عرض آن را با تغییراتی مواجه می‌نمایند.

در این راستا، عواملی چون ساختار جمعیتی، رشد اقتصادی، قیمت نفت، وضعیت بازارهای موازی، نقدینگی و تورم، تسهیلات ساخت و خرید مسكن، بازار نهاده‌های تولید مسکن، سیاست‏‌های دولتی، قوانین شهرسازی و... تأثیرات انکارناپذیری بر بازار مسكن، بر جای می‌گذارند.

بنابراین باید توجه داشت كه در بسیاری از مواقع، روند حركت بازار مسكن از محدوده انتظارات خارج می‌شود. بر این اساس لازم است در كنار نگاه به اصول منطقی حاكم بر بازار، نیروهای جانبی تحمیل شده از بیرون به این بازار نیز رصد شود. غالبا تصور می‌شود مسیر حرکت بازار مسکن قابل پیش‌بینی نیست؛ در حالی که بسیاری از تحولات بخش مسکن را می‌توان پیش‌بینی کرد؛ هرچند كثیری از فعالان این بخش، از توانایی مورد انتظار، برخوردار نیستند.

افراد، برای جبران این کمبود، معمولاً تحت تأثیر مراودات اجتماعی، تصمیم‌گیری می‌کنند. بدیهی است که بهره‌برداری مناسب از فرصت‌های اقتصادی با اتکا به این قبیل اطلاعات، ضریب خطای بالایی دارد. این كتاب با رویكردی كاملا کاربردی و ساده، در پی رفع این نقیصه است. براین اساس، از ورود به مباحث نظری، اجتناب شده است؛ چراکه مخاطبان این کتاب، طیف متنوعی را شامل می‌شوند:

بانک‏‌ها، شركت‌ها و هلدینگ‌های سرمایه‌‏گذاری و ساختمانی، نظام‌های مهندسی، انبوه‏‌سازان، مشاوران املاك، شركت‌های مشاور و پیمانكار مسكن و شهرسازی، شركت‌های مرتبط با مصالح ساختمانی(سیمان، فولاد، سرامیك و...)؛ خریداران، فروشندگان، سرمایه‌گذاران و سازندگان مسكن؛ سیاست‏‌گذاران و برنامه‌ریزان مسكن و فعالان بازارهای پول، بورس، طلا و ارز.

کتاب «تحلیل بازار مسكن ایران» نوشته دکتر بهروز ملکی از سوی انتشارات سازمان مدیریت صنعتی و به بهای ۱۴ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما