شناسهٔ خبر: 21816 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر امور خارجه ترکمنستان در دیدار وزیر راه و شهرسازی ایران مطرح کرد:

تشکیل جلسه ویژه برای جذب بار ترانزیتی به کریدور ریلی ایران- ترکمنستان- قزاقستان/ آمادگی هندی‌ها برای الحاق به کریدور ازبکستان- ترکمنستان- ایران-عمان/ تحقق افزایش دو برابری ترانزیت دو کشور در مرز سرخس در سال ۹۵

دیدار وزیر امور خارجه ترکمنستان در دیدار با وزیر راه و شهرسازی ایران ضمن ارائه پیشنهاد برگزاری جلسه کارشناسی با موضوع جذب بارهای بیشتر به کریدور ریلی ایران- ترکمنستان- قزاقستان گفت: اگر فرصت و زمان را از دست دهیم این مسیر را نیز از دست خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان روز گذشته (شنبه ۱۸ اردیبهشت) با حضور در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار دو طرف در خصوص آخرین وضعیت تراتزیت از خط ریلی ایران – قزاقستان - ترکمنستان، توسعه ترانزیت از طریق حمل و نقل جاده‌ای و ساخت پل سرخس – سرخس مذاکره کردند.

هدف‌گذاری برای افزایش ترانزیت ریلی بین ایران و ترکمنستان به ۳ میلیون تن در سال

در جریان این مذاکره محسن پورسید آقایی مدیرعامل شرکت راه آهن و معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت ترانزیت و همکاری‌های دو کشور در زمینه ریلی گفت: خوشبختانه در سایه توجه و مدیریت وزیر خارجه ترکمنستان همکاری‌های ریلی بین دو کشور رشد بسیار خوبی داشته به طوری که سال گذشته میزان ترانزیت در مرز سرخس بیش از دو برابر افزایش یافت و نزدیک ۱.۳ میلیون تن رسید.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری دو دولت این است که میزان ترانزیت از مرز سرخس بین دو کشور افزایش یابد، گفت: در راستای تحقق این برنامه در نظر داریم امسال این میزان ترانزیت بین دو کشور به ۳ میلیون تن برسد.

پورسید آقایی گفت: البته بخش مهمی از این ترانزیت مربوط به کالای گوگرد بود که توسط پالایشگاه ترکمنستان به بندرعباس حمل می‌شد. وی افزود: اما اخیرا به دلیل مشکل در تعرفه این ترانزیت متوقف شده که در نظر داریم با اعمال سیاست‌هایی با همکاری راه‌آهن دو کشور این ترانزیت از سر گرفته شود.

مدیرعامل راه آهن از تدوین تعرفه مشترک ترانزیت ریلی بین ایران- قزاقستان- ترکمنستان خبرداد و گفت: از طرف قزاقستان نیز در حال پیگیری هستیم تا بارهای این کشور از مسیر اینچه برون ترانزیت شود.

وی خواستار اتصال خطوط ریلی عریض دو کشور شد و گفت: این مشکل هنوز بین دو کشور برطرف نشده در حالی که در ابتدای افتتاح طرح توافق شد که به طور موقت خط نرمال بین دو کشور متصل و سپس خطوط عریض ریلی نیز بین دو کشور متصل شود، در این زمینه نیازمند همکاری راه‌آهن ترکمنستان هستیم. در این راستا طرح فنی پروژه نیز توسط مشاور خارجی تهیه شده است.

پورسیدآقایی در بخش دیگری از اظهاراتش به بدهی‌ راه‌آهن ایران به ترکمنستان به میزان حدود ۴ میلیون فرانک اشاره کرد و گفت: به دلیل مشکلات تبادلات مالی ما مجبور هستیم تا بدهی‌های خود را از طریق یک کشور ثالث به حساب راه‌آهن ترکمنستان واریز کنیم که به لحاظ اقتصادی زمان‌بر و هزینه‌بر است. البته به رغم تمام این مشکلات هفته گذشته ۱.۳ میلیون فرانک از طریق کشور ثالث به راه آهن ترکمنستان پرداخت شد.

تردد روزانه کامیون از ایران به ترکمنستان براساس مجوزهای موجود است/ افزایش تعداد موجب ایجاد صف طویل در مرز ترکمنستان می‌شود

داود کشاورزیان نیز در این نشست ضمن ارائه گزارشی از وضعیت ترانزیت جاده‌ای ایران و ترکمنستان با بیان اینکه در حال حاضر  در مرزهای زمینی بین دو کشور شرایط عادی برقرار است گفت: در سال گذشته شمسی ۱۶۷ هزار کامیون اعم از دو جانبه و ترانزیت از ایران وارد کشور ترکمنستان شدند که نسبت به سال  قبل از آن این میزان تردد حدود ۱۴ درصد کاهش داشت.

وی درباره علل کاهش ورود کامیون‌های ایرانی به ترکمنستان در سال گذشته شمسی گفت: احتمالا بخشی از جابجایی توسط ریل انجام شده و بخشی نیز می‌تواند ناشی از کاهش روابط دو جانبه باشد.
کشاورزیان با بیان اینکه متوسط تردد روزانه کامیون از ایران به ترکمنستان دقیقا بر اساس میزان مجوزهای موجود است ادامه داد: از سه مرز سرخس، لطف آباد و اینچه برون توافق فعلی تردد روزانه ۵۰۰ دستگاه کامیون انجام می‌شود. 

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: با توجه به نوسانات تردد روزانه بین دو کشور اگر در روزی ورود کامیون به ترکمنستان بیش از ۵۰۰ تردد روزانه باشد شاهد ایجاد صف خواهیم بود. ضمن اینکه در برخی از مناسبت‌ها مانند ژانویه میزان تردد افزایش می‌یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در خواست ما این است که با توجه به توافق رؤسای جمهور دو کشور در سال گذشته مبنی بر صدور مجوز تردد ۱۰۰۰ دستگاه کامیون در روز بین دو کشور٬ انتظار داریم هر چه سریع‌تر این توافق عملیاتی شود تا شاهد ایجاد صف‌های طویل در مرزهای دو کشور نباشیم.

اهمیت جذب بارهای چین و روسیه به کریدور اینچه برون/ اعلام آمادگی هندی‌ها برای الحاق به کریدور ازبکستان- ترکمنستان- ایران- عمان

رشید مردوف نیز با ابزار خرسندی از توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور گفت: روسای جمهور دو کشور در سال گذشته توافقاتی در خصوص توسعه همکاری‌ها و افزایش حجم روابط داشتند و دو طرف در راستای اجرای توافقات تلاش‌هایی به ویژه در قالب برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی انجام دادند.

وزیر امور خارجه ترکمنستان درباره افزایش ترانزیت بین دو کشور گفت: روسای جمهور دو کشور سال گذشته در عشق‌آباد توافق کردند که حجم بار جابجایی بین دو کشور سالانه ۶ میلیون تن و طی ۱۰ سال آینده به ۶۰ میلیون تن افزایش یابد.

مردوف افزود: در دیدار روسای جمهوری دو کشور مقرر شد حجم مبادلات تجاری دو کشور طی ۱۰ سال به ۶۰ میلیارد دلار افزایش یابد، روزانه هزار دستگاه کامیون بین مرزهای دو کشور تردد کنند و جابجایی بار بین دو کشور از طریق ریل طی ۳ سال به ۶ میلیون تن و طی ۱۰ سال به ۶۰ میلیون تن برسد.

وی با تاکید بر اینکه حجم بار جابجایی بین دو کشور باید افزایش یابد گفت: همانطور که اشاره شد حجم بار جابجایی از طریق ریل از مرز سرخس بین دو کشور ۱.۳ میلیون است که گوگرد بخش اعظمی از کالاهای ترانزیتی را شامل می‌شود اما به دلیل تغییر نرخ جهانی گوگرد میزان جابجایی کاهش یافته که در حال پیگیری صادرات گوگرد به خارج از کشور هستیم.

وزیر امور خارجه ترکمنستان ادامه داد: برای اینکه حجم بار را از طریق مرز سرخس افزایش دهیم تعرفه ها و تخفیف‌های خوبی برای راه‌آهن‌های بلغارستان و تاجیکستان در نظر گرفتیم لذا در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ حجم بار زیادی توسط این کشورها از طرف ترکمنستان عبور داده شد.

مردوف با اشاره به لزوم جذب کشورها برای استفاده از مرز سرخس برای ترانزیت ریلی گفت: به ویژه باید کشورهای هند و چین را برای استفاده از این مسیر ترانزیتی بیشتر جدب کنیم. هندی‌ها اخیرا برای الحاق به کریدور ازبکستان- ترکمنستان- ایران- عمان اعلام آمادگی کردند و ما باید این کریدور را فعال کنیم.

وی با بیان اینکه در سرخس امکانات و ظرفیت های زیادی وجود دارد ادامه داد: علاوه بر این در اینچه برون نیز امکانات خوبی وجود دارد هر چند پروژه بزرگی برای فعال سازی بیش از پیش این مسیر وجود دارد. با چین نیز هماهنگی‌های لازم انجام شد و یک محموله برای آزمایش از طریق راه‌آهن از کشور چین با عبور از قزاقستان، ترکمنستان و ایران به بندرعباس ارسال شد که حدود دو هفته در زمان ارسال این محموله صرفه جویی شد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان درباره اتصال خطوط عریض ریلی دو کشور به یکدیگر نیز با بیان اینکه برای این موضوع باید راه حلی اندیشیده شود افزود: مهمتر از آن اعمال سیاست های جذب بار برای استفاده از کریدور ریلی ایران – ترکمنستان و قزاقستان است. بنابراین پیشنهاد می کنم یک جلسه کارشناسی با موضوعیت جذب بارهای بیشتر از این مسیر در ایران یا ترکمنستان تشکیل دهیم چراکه اگر فرصت و زمان را از دست دهیم این مسیر را نیز از دست خواهیم داد.

مردوف گفت: اگر به دنبال فعال‌سازی  کردیدور اینچه برون هستیم باید یک نگاه عادلانه به همه کشورها برای استفاده از این کردیدور داشته باشیم اما روسیه و چین باید مورد توجه ویژه قرار گیرند تا حمل بارهای این کشورها را بیش از پیش به سمت استفاده از این کریدور جذب کنیم.

رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان با اشاره به توافق روسای جمهور ایران و ترکمنستان در سال گذشته برای افزایش تردد کامیون‌ها از مرز دو کشور گفت: در حال حاضر روزانه حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ کامیون از ۴ مرز مشترک دو کشور عبور می‌کند.

وی افزود: از مرز اینچه برون روزی ۱۰۰ تا ۱۲۰ کامیون، مرز باجگیران ۱۰ تا ۱۵ خودروی سواری، مرز لطف‌آباد روزانه ۱۸۰ تا ۲۲۰ دستگاه کامیون و مرز سرخس نیز ۱۸۰ تا ۲۲۰ دستگاه کامیون عبور می‌کند. البته باید تلاش کنیم این میزان افزایش یابد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان با اشاره به ایجاد پنجره واحد گمرکی در پایانه‌های مرزی با هدف تسریع در تردد کامیون‌ها گفت: اگر دستگاه‌های مختلف در امور تردد در یک نقطه متمرکز شوند سرعت تردد کامیون‌ها تسریع می‌شود و امکان افزایش تردد کامیو‌ن‌های بین دو کشور به وجود می‌آید. ضمن اینکه افزایش ساعات کار گمرک در دستور کار قرار دارد.

وزیر امور خارجه ترکمنستان گفت: پل سرخس- سرخس که با مشارکت ۵۰ درصدی دو کشور در حال احداث است در صورت تکمیل تا مارس ۲۰۱۷ آمار تردد کامیون از مرز دو کشور را به دو برابر میزان فعلی افزایش می‌دهد به طوریکه امکان تردد ۵۰۰ کامیون در روز از پل سرخس - سرخس فراهم می‌شود.

مردوف با تاکید بر اینکه طبق توافق دو رئیس جمهور در سال گذشته باید تا پایان سال ۲۰۱۵ میزان تردد کامیون از مرزهای دو کشور به ۱۰۰۰ دستگاه افزایش می‌یافت نیز از آمادگی کشورش برای هماهنگی افزایش این میزان تردد خبر داد.

مردوف رئیس ترکمنستانی کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و ترکمنستان با اشاره به لزوم تشکیل هر چه سریعتر کمیسیون مشترک بین دو کشور گفت: این آمادگی از سوی ترکمنستان برای برگزاری این کمیسیون مشترک در هفته پایانی ماه "مه" (ماه جاری میلادی) در تهران وجود دارد.

نظر شما