شناسهٔ خبر: 21856 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جمع خبرنگاران خبر داد:

تحویل قطعه یک آزادراه تهران ـ شمال در اوایل سال آینده/ امسال شاهد خروج غیرتورمی مسکن از رکود خواهیم بود/ اجرای برنامه‌های بخش حمل و نقل با رویکرد اقتصاد مقاومتی

آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که تمام برنامه‌های بخش حمل و نقل در حوزه اقتصاد مقاومتی قرار می‌گیرد گفت: در بررسی میزان رشد تسهیلات مسکن، شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی این تسهیلات در ۱۵ روز دوم فروردین امسال نسبت به مدت مشابه پارسال هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی صبح امروز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت در حاشیه مراسم تودیع و معارفه معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در جمع خبرنگاران گفت: در وزارت راه و شهرسازی در طول سال‌های اخیر فعالیت‌های گسترده‌ای هم در بخش مسکن و هم در حوزه حمل و نقل داشتیم ؛ در حوزه مسکن عمدتا نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری و فعال کردن بخش مسکن در دستور کار بود که طرح‌های فراوانی در این زمینه داشته‌ایم و به هیئت وزیران هم گزارش کردیم. خوشبختانه شورای پول و اعتبار بخشی از سازوکارهای مالی را تصویب کرده و ما در چند ماه گذشته شاهد افزایش خرید و فروش مسکن و تسهیلات بانک مسکن بوده‌ایم. سیستم پس‌انداز را راه‌اندازی کرده‌ایم که تا امروز بیش از ۴۲ هزار نفر به اندازه ۸۰۰ میلیارد تومان در بانک مسکن پس‌انداز کرده‌اند و به تدریج امیدوارم در سال جاری این روند افزایش یابد. در همین ابتدای سال هم شاهد گسترش اعطای تسهیلات بانک مسکن بودیم. بررسی آمار نقطه به نقطه ۱۵ روز دوم فروردین امسال با ۱۵ روز دوم فروردین سال گذشته نشان می‌دهد در این زمینه رشد ۱۰۰ درصدی در اعطای تسهیلات بانک مسکن داشته‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل نیز برنامه‌های فراوان و گسترده‌ای داریم. تمام برنامه‌های بخش حمل و نقل در حوزه اقتصاد مقاومتی قرار می‌گیرد. به دلیل اینکه می‌توانیم هم با تکنولوژی و منابع خارجی کار کنیم و هم با سرمایه‌گذاری خودمان چه در حوزه بنادر و چه در فرودگاه‌ها و چه در جاده‌ها و چه در ریل حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم.

وی افزود: افزایش بهره‌وری نیز موضوع مهمی است که ما در وزارت راه و شهرسازی در دستور کار داریم. اولین کار ما نوسازی ناوگان هوایی بود که مراحلش در حال انجام است و امیدوارم مردم از ثمرات اجرایی و واقعی آن بهره‌مند شوند. در جهت توسعه فرودگاه‌ها نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است. در حوزه ریل نیز حمل و نقل حومه‌ای آغاز شده؛ اکثر خطوط ریلی را در حال دوخطه، سه خطه یا چهارخطه کردن هستیم. برقی کردن راه‌آهن تهران ـ مشهد و راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران ـ قم ـ اصفهان نیز در حال انجام است. اینها پروژه‌های بسیار بزرگ و میلیاردی هستند که شروع شده و آماده بهره‌برداری می‌شوند تا مردم از ثمرات آنها استفاده می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در حوزه جاده‌ها اقدامات بسیار خوبی رخ داد. در سال گذشته ۹ هزار راه روستایی جدید ساختیم. در حوزه بهسازی جاده‌ها عملکرد سال ۹۴ نسبت به ۹۳ بیش از ۵۰ درصد رشد داشت. ما در بحث آزادراه تهران ـ شمال بسیار فعال بودیم؛ در قطعه یک به طول ۳۰ کیلومتر ۱۰۰ کارگاه ایجاد کرده‌ایم که در هر ۳۰۰ متر یک کارگاه داریم. انشاءالله برای اوایل سال آینده قطعه یک آزادراه تهران ـ شمال طبق وعده قبلی‌مان به مردم به اتمام می‌رسد و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. فرودگاه امام خمینی (ره) به شدت در حال توسعه است. کارهای بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف در حال انجام است. در حوزه دریا ما بحث چابهار را داریم خوشبختانه بندر چابهار به سرعت در حال پیشرفت و به طور کلی کارهای خوبی برای فعال کردن حوزه راه و مسکن در حال انجام است.

آخوندی درباره وضعیت مسکن در سال جاری تصریح کرد: ما در بخش مسکن بحثی که همواره مطرح می‌کنیم خروج از رکود به صورت غیر تورمی است وگرنه امکان اینکه بانک مرکزی دوباره هزاران میلیارد تومان پول پرقدرت در جامعه تزریق کند وجود دارد. این سیاستی است که دولت همواره از آن اهتراز می‌کند. پس ما باید متکی می‌شدیم به سیستم‌های پس‌انداز که خوشبختانه این روش راه افتاده است. شما ملاحظه می‌کنید که نرخ تورم مسکن در ایران از نرخ تورم میانگین پایین‌تر بوده است نه تنها قیمت مسکن افزایش نداشته، بلکه کاهش هم داشته است. از سوی دیگر با پس‌اندازهایی که صورت گرفته ما به تدریج شاهد خروج از رکود در حوزه مسکن هستیم. اینکه گفته می‌شود مسکن موتور محرکه اقتصاد است، کاملا صحیح است ولی باید همواره حواسمان باشد استفاده از این موتور باعث اغتشاش در دیگر بخش‌های اقتصادی نشود. اگر این اغتشاش ایجاد شود، گرفتاری‌های زیادی دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما یک میلیون واحد مسکونی نیمه‌تمام در مسکن مهر داشتیم که در حال اتمام آنها هستیم. در دو سال گذشته تلاش زیادی شد؛ بخش اعظم اینها تمام شده است و ما امسال در حال جمع کردن آنها هستیم. بیش از یک میلیون و ۸۵۰ هزار واحد مسکن مهر به اتمام رسیده است؛ بقیه هم پیشرفت‌هایشان بالای ۸۰ و ۹۰ درصد است و در حال حاضر در حال جمع کردن کارگاه هستیم. امسال شاهد خروج از رکود در بخش مسکن به صورت غیر تورمی خواهیم بود. نکته بسیار مهم آن غیر تورمی بودن این خروج از رکود است./

نظر شما