شناسهٔ خبر: 21870 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

یک مقام ارشد معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری خبر داد:

ایران جزء ۱۰ کشور برتر نقشه‌برداری دریایی دنیا/ کاربرد اطلاعات دریایی در ساخت سکوهای نفتی

محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت نقش دریا در اقتصاد کشورها گفت: هم‌اکنون نقشه‌برداری دریایی بر نقشه‌برداری زمینی پیشی گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، محمدسعید سیف در بیست و سومین همایش ژئوماتیک که امروز یک‌شنبه ۱۹ اردیبهشت در محل سازمان نقشه‌برداری برگزار شد، گفت: دو سوم کره زمین را دریاها پوشانده اما بشر هنوز نتوانسته است به عمق متوسط دریاها نیز دست یابد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت صنایع دریایی، بنادر و حمل و نقل دریایی گفت: ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران رتبه بیستم را در جهان به خود تخصیص داده است.

سیف حجم تبادل کالا در جهان در سال ۲۰۱۳ میلادی را از طریق دریاها ۱۰میلیارد تن ذکر کرد و گفت: این میزان به طور یقین در سال‌های آتی افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به مثلث منطقه هرمز، باب المندب و مالاکا گفت: این منطقه موقعیت استراتژیکی برای ایران فراهم می‌کند. ۶۵ درصد از ذخایر نفت و گاز جهان در منطقه خاورمیانه است و ایران به لحاظ ذخایر گاز در رتبه دوم و نفت رتبه چهارم جهان قرار دارد و بیشتر این ذخایر نفت و گاز در دریای خزر، خلیج فارس و سواحل این مناطق قرار دارد بنابراین با توجه به این موضوع نقش دریاها در اقتصاد کشور اهمیت بسزایی می‌یابد.

سیف تاکید کرد: استخراج ذخایر یاد شده نیازمند پشتیبانی جدی از صنایع دریایی است. کار در دریا به مراتب دشوارتر از کار بر روی زمین است و برای کار در دریاها نیازمند اشراف بر علوم دریایی هستیم. به طور مثال وقتی می‌خواهیم در حوزه دریا کار کنیم باید بر سرعت صوت در آب، چگالی و دمای آب که می‌تواند بر روی اندازه‌گیری تأثیر داشته باشد اشراف داشته باشیم.

سیف تاکید کرد: همه موارد یاد شده نشان می‌دهد بحث هیدروگرافی گسترده‌تر از نقشه‌برداری زمینی است و نیاز به فناوری‌های متفاوت دارد که به طور عام جزء فناوری‌های پیشرفته (های تک) محسوب می‌شوند.

وی اهمیت کاربرد اطلاعات دریایی را برای ساخت سکوهای نفتی، سازه‌های دریایی و همچنین ترسیم نقشه‌های حمل و نقل دریایی ذکر کرد و گفت: جاگذاری لوله‌های نفتی در بستر دریا به مطالعه دقیق بستر دریاها نیاز دارد.

وی رتبه ایران را در نقشه‌برداری دریایی در سال ۲۰۱۴ میلادی یازدهم عنوان و اظهار کرد: تا سال ۲۰۱۵ ایران می‌تواند در زمره ۱۰ كشور برتر قرار گيرد.

نظر شما