شناسهٔ خبر: 2198 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در ششمین همایش قیر و آسفالت مطرح کرد:

ارزش ریالی راه‌های کشور / روند حمل و نقل در هیچ یک از محور‌های جاده‌ای منفی نیست/ بسیاری از پروژه‌ها پیش از تکمیل با فشار سیاسی افتتاح شده‌اند

وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بر لزوم دیده شدن راه‌ها به صورت یکپارچه و عدم تفکیک میان راه‌های درون و برون شهری و روستایی تاکید کرد و گفت: ۹۵ درصد حمل و نقل کشور جاده‌ای است اما مرکزی برای کنترل کیفیت جاده‌ها و نظارت بر ساخت راه‌ها طبق استاندارد‌های جهانی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در افتتاحیه ششمین همایش ملی قیر و آسفالت ایران که صبح امروز سه شنبه ۲۷ آبان در مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی برگزار شد با اظهار خوشحالی از حضور در جمع صنعتگران ساخت و ساز و حمل و نقل گفت: کاربرد و استفاده قیر و آسفالت از مباحث مهم در زیربناهای جاده‌ای ایران به عنوان اصلی‌ترین شبکه حمل و نقل کشور است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۸۰ سال از حمل و نقل ریلی در ایران می‌گذرد اما همچنان ۹۵ درصد حمل و نقل کشور جاده‌ای است، ادامه داد: ارزش جاده‌های کشور که شامل ۳۵ هزار کیلومتر راه شریانی، ۴۶ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی و ۱۰۰ هزار کیلومتر راه روستایی می‌شود حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

روند حمل و نقل در هیچ یک از محور‌های جاده‌ای منفی نیست

وی با بیان اینکه این رقم ثروت بسیار بزرگی است و اندیشیدن و ارائه راه‌حل برای ارتقای بهره‌وری جاده‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد اظهار کرد: حمل و نقل جاده‌ای کشور به سرعت در حال گسترش است. تمام ترددشمار‌های جاده‌های کشور رشد سریعی را نشان می‌دهند و در هیچ یک از محور‌ها روند منفی حمل و نقل نداریم.

آخوندی با بیان اینکه افزایش تولید خودرو یکی از شاخص‌های رشد سریع حمل و نقل جاده‌ای است، بر لزوم توسعه شبکه‌های حمل و نقل و توجه ویژه به آن در وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های جدیدی بر اساس طرح جامع حمل و نقل که مدت‌ها مطالعات آن نیمه کاره‌‌ رها شده انجام می‌شود که طبق آن ۱۰ کریدور اصلی حمل و نقل در ایران پیش‌بینی شده است. این کریدورها به صورت شمال - جنوب یا شرق - غرب یا قطری نقاط مختلف ایران را به هم متصل می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت کریدور درجه یک به ۶۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد افزود: برای ساخت کریدورهای درجه دو و سه در مجموع ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه مورد نیاز است. در نتیجه برای فعالیت در این حوزه باید درباره دو موضوع جدی، یکی ثروت ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی فعلی جاده و دیگری ثروت ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی که برای راه‌اندازی کریدورهای جدید در کشور نیاز است بیاندیشیم؛ موضوعاتی که تحقق آن‌ها زمینه‌ساز ایجاد توسعه گسترده‌ای در کشور خواهد بود.

آخوندی با بیان اینکه افزایش عمر مفید جاده‌ها و روکش آسفالت می‌تواند ثروت بزرگی برای کشور ایجاد کند گفت: برای انجام این اقدامات به یک تحول بزرگ در فناوری تولید آسفالت و راه‌سازی نیاز داریم. بالا بردن کیفیت روکش آسفالت جاده‌ها دغدغه بسیار مهمی است که البته در همین راستا جوانه‌های بسیار خوبی در حوزه‌های دانشگاهی، اجرا و بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی آسفالت زده شده و همه دست اندرکاران قیر و آسفالت این موضوع را در اولویت قرار داده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به یک نقشه علمی در حوزه قیر و آسفالت نیاز داریم، افزود: افزایش قیمت قیر باعث شده تا همه ارزش این ماده حیاتی را درک کنند. قیر از معدود کالاهایی است که قیمت داخلی و جهانی آن برابر است و کالایی کمیاب و با ارزش محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر ایجاد رقابت میان قیر و آسفالت به افزایش فناوری آن‌ها می‌انجامد، اظهار کرد: برای بازسازی رویه راه‌ها به انواع تکنولوژی‌ها نیازمندیم که وزارت راه و شهرسازی آمادگی استفاده از تجربیات دیگر کشور‌ها و ثبت اختراعات جدید در حوزه قیر و آسفالت را دارد.

آخوندی با بیان اینکه نکته مهم دیگر غیر از فناوری بحث فرایند اجراست، ادامه داد: آیا قرار است برای اجرای آسفالت جاده از کارگران ساده استفاده کنیم یا ماهر؟ این نکته بسیار مهمی است.

آخوندی با انتقاد از تبدیل مراکز مهم آموزش مهارت و ضمن خدمت به دانشگاه گفت: این کار باعث شده که دانشگاه‌های فعلی نه کارکرد یک مرکز آموزش مهارت را داشته باشند و نه یک مرکز دانشگاهی دانش‌بنیان باشند. این مراکز، از جمله مرکز آموزش مهارت سازمان راهداری، صرفا مشغول صدور مدرک هستند در حالی که اکنون به توسعه فناوری در کشور نیاز داریم، نه صدور مدرک.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید نقاط ضعف فرایند‌های تولید آسفالت و راه‌سازی را پیدا کنیم، از نبود مرکزی برای کنترل کیفیت جاده‌های احداث شده و نظارت بر ساخت راه‌ها بر اساس استاندارد‌های جهانی انتقاد کرد و افزود: ساخت یک بزرگراه ۱۵۰ کیلومتری، ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه می‌خواهد. آیا این میزان ثروت ملی ارزش کنترل کیفیت بر نحوه ساخت را ندارد؟

آخوندی با انتقاد از فشارهای سیاسی برای تکمیل سریع‌تر پروژه‌های عمرانی اظهار کرد: یکی از مشکلات امروز کشور این است که برای بسیاری از پروژه‌های عمرانی که ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت داشته‌اند مراسم افتتاح برگزار شده است، در حالی که کار اصلی باقی مانده است. وقتی دلیل این اتفاق را جویا می‌شویم می‌گویند از مراکز سیاسی فشار آورده‌اند تا افتتاح شوند.

وی تاکید کرد: راه را باید به صورت یک شبکه به هم پیوسته دید. تفکیک جاده به صورت درون شهری، برون شهری و روستایی تنها یک تفکیک در نظام مدیریتی است و مردم راه را به صورت یک جاده به هم پیوسته می‌بینند./

نظر شما