شناسهٔ خبر: 22103 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در دیدار فعالان اقتصادی ایران در بیشکک با وزیر راه و شهرسازی مطرح شد؛

۳ چالش مهم اقتصادی در روابط ایران و قرقیزستان/ ضرورت وجود پرواز مستقیم بین دو کشور/توجه به توسعه مناسبات توریستی ایران و قرقیزستان

قرقیزستان وزیر راه و شهرسازی در دیدار با فعالان اقتصادی ایرانی در بیشکک، به مشکلات آنها از جمله نبود پرواز مستقیم بین ایران و قرقیزستان و مشکلات گمرکی و ویزا به عنوان مهم‌ترین چالش‌های توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور گوش فراداد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از فارس، پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سفارت ایران در قرقیزستان دیداری با فعالان اقتصادی ایران در این جمهوری برگزار کرد.

در این دیدار که با برگزاری یازدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قرقیزستان همراه بود، جمعی از تجار و فعالان اقتصادی ایرانی به طرح مسائل و مشکلات خود در حوزه تجارت با کشورهای آسیای مرکزی و از جمله قرقیزستان پرداختند.

نمایندگان بخش‌های مختلف اقتصادی ایران که در حوزه اوراسیا فعالیت دارند، نبود پرواز مستقیم میان ایران و قرقیزستان و مشکلات ویزایی و گمرکی را مهمترین چالش توسعه مناسبات اقتصادی ۲ کشور برشمردند.

برخی از این فعالان اقتصادی همچنینی از موانع ایجاد شده در کشور قزاقستان و ازبکستان در مسیر ترانزیت کالاهای خود ابراز نارضایتی کردند و از عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی خواستار پیگیری این مسئله از طریق رایزنی‌هایی که با مقامات این کشورها انجام می‌شود و همچنین اتخاذ برخی راهکارها برای کاهش یافتن فشارهای کاذب بر فعالان اقتصادی کشورمان شدند.

از دیگر نکاتی که در این جلسه به آن اشاره شد، بحث توجه جدی به توسعه مناسبات توریستی ایران با جمهوری قرقیزستان (با توجه به پتانسیل‌های خوب گردشگری در قرقیزستان) و فراهم کردن بسترها و پایه‌های لازم برای این مسئله از جمله برقراری پرواز مستقیم و سهولت در صدور روادید برای ایرانیان جهت سفر به قرقیزستان بود.

عباس آخوندی که ریاست طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قرقیزستان را برعهده دارد، برای شرکت در یازدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قرقیزستان به بیشکک سفر کرده است.

یازدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قرقیزستان پس از چندین سال وقفه، همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به بیشکک، آغاز به کار کرد./

برچسب‌ها:

نظر شما